کد خبر: ۱۱۱۶۲۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷ 14 October 2015
رشت - ایرنا - رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی گیلان با ارائه توصیه هایی به شهروندان گفت: در شش ماه نخست سال جاری ، سرقت منازل بیشترین فراوانی را در استان داشته است.

سرهنگ فرهاد فلاح کریمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ضمن فراخوان همکاری از شهروندان گیلانی در برقراری امنیت بیشتر برای استان اظهارداشت: سرقت منازل 21 درصد ، موتور سیکلت 15درصد ، خودرو هفت درصد و مغازه پنج درصد به ترتیب بیشترین آمار سرقت های شش ماه امسال در استان گیلان را تشکیل می دهند.
وی با اشاره به اینکه بیشترین سرقت ها در محله های برخوردار نظیر منظریه و گلسار رشت و خیابان های نیما و کارگر لاهیجان اتفاق می افتد، نگهداری زیورآلات در منازل، عدم مقاومت از سوی همسایگان در مقابل سارقان و نبود مراقبت کافی را از دلایل سرقت منازل ذکر کرد.
وی خاطرنشان کرد: سرقت از منازل جزو جرائم مهم از نظر پلیسی است و این موضوع به سبب تحت پوشش داشتن امنیت خانواده و فرزندان و ایجاد و یا عدم ایجاد احساس امنیت بسیار مهم تلقی می شود.
وی گفت: 80درصد سرفت منازل مربوط به ساختمانی های ویلایی با ورود از طریق بالکن و پنجره است و سرقت واحدهای آپارتمانی نیز بیشتر در طبقه اول رخ می دهد.
وی با اشاره به اینکه گیلان در معرض هجوم سارقان غیر بومی قرار دارد به مردم تذکر داد که از نگهداری زیورآلات و وجوه نقد در منازل خودداری کنند زیرا بیش از 40 درصد این سارقان منازل غیر گیلانی هستند.
به گفته وی بیشترین زمان سرقت منازل نیز بین ساعت های 16عصر تا 22شب ثبت شده است.
وی شهروندان گیلانی را به اقدامات مراقبتی نظیر سپردن منزل به همسایگان و بکارگیری نگهبان از منزل و کوچه در هنگام سفر و تجهیز منازل به نرم افزارهای حفاظتی با هماهنگی پلیس فراخواند.
رییس پلیس آگاهی گیلان، نصب دوربین های مداربسته و همکاری با پلیس در جلوگیری از سرقت منازل را موثر دانست و اظهار داشت: در صورتی که مردم بخواهند از پلیس خدمات مطالبه کنند پلیس با اعزام کارشناس در نصب بهترین دوربین و مناسبت ترین مکان به آنان کمک خواهدکرد.
وی تصریح کرد: دوربین ها باید حتما پلاک خوان باشند تا بتوان در صورت وقوع سرقت با رهگیری سارقان در هر نقطه ای از کشور آنان را تعقیب و شناسایی کرد.
به گفته وی بیشترین فراوانی سرقت خودروها نیز با 90 درصد در سطح استان مربوط به خودروی پراید است که این نوع سرقت ها نیز ناشی از سهل انگاری و عدم اقدامات مراقبتی و تامینی از سوی صاحبان خودروها است.
سرهنگ فلاح کریمی خرید اجناس دست دوم در گیلان را رو به گسترش دانست و گفت: خرید این نوع اجناس بستر سرقت را فراهم می کند و شهروندان باید از خرید وسایل مشکوک، دست دوم بویژه از افراد معتاد باید بطور جدی خودداری کنند.
وی همگان را به رعایت موارد ایمنی و همکاری با پلیس کرد و گفت: صرف اینکه پلیس در مراقبت از مال و اموال اقدام می کند کافی نیست بلکه خود مالکان و صاحبان باید مراقبت کنند و این مراقبت عمومی تبدیل به یک فرهنگ شود.
وی بیشترین عامل افزایش جرم را غفلت و سهل انگاری شهروندان دانست و از آنان خواست برای کاهش جرم اقدامات مراقبتی و تامینی نظیر نصب دوربین ،آژیر خطر ،اصلاح طراحی ساختمان ، جذب و بکارگیری نگهبان محله در مناطق پر خطر را فراهم کنند.
وی اظهارداشت: استان گیلان رتبه شانزدهم وقوع سرقت از منازل در کشور ، رتبه هفدهم سرقت خودرو ، مقام شانزدهم سرقت موتور و در سرقت های مهم نیز رتبه پانزدهم را داراست .
وی نرم کشف از وقوع جرائم در کشور را 80درصد ذکر کرد و یادآورشد: کشف از وقوع جرائم در استان گیلان در شش ماه امسال 87 درصد بوده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار