همه چیز از «ما می‌توانیم» شروع شد، «اولین جمله‌ای که حضرت امام خمینی(ره) به ما یاد داد، اینکه ما می‌توانیم خودمان کشور را اداره کنیم، ما می‌توانیم با قانون اسلام، مملکت را به جلو ببریم و ما می‌توانیم‌هایی که امروزدر حوزه نظامی و دفاعی نام ایران را در جهان پرآوازه ساخته است.
کد خبر: ۱۱۳۰۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۳ 05 October 2023

به گزارش تابناک لرستان، پریسا قربانی نژاد: « شب سختی برایمان بود، شبی بی‌نهایت ترسناک که از شدت انفجارها، در پناهگاه مدام باز و بسته می‌شد، حدود ۷ انفجار در محل پناهگاه ما رخ داد و بسیار هولناک بود».

این سخنان «استیسی کولمن» سرهنگ دوم ارتش آمریکا از شبی بود که سپاه پاسداران در انتقام از خون پاک سردار شهید حاج قاسم سلیمانی پایگاه عین‌الاسد آمریکایی‌ها را مورد حمله موشکی قرار داد.

دشمن چه خیال کرده، به گمانش جمهوری اسلامی همان کشور ابتدای جنگ تحمیلی است که توسط هواپیماهای ترابری و نه جنگی و با ریختن الوار و زباله‌های پادگانی بر سر رزمندگان، هم نیروهایش را از دست می‌داد و مهمتر از آن تحقیر می‌شد.

مگر نه اینکه مقام معظم رهبری فرمودند" دوران بزن در رو تمام شده، بزنید می‌خورید"، ایران قوی امروز با اتکا به دانش بومی خود از کشورهای سازنده موشک و قدرت‌های برتر نظامی دنیا شده، کشوری که از سیم خاردار یک زمانی تحریم بود، امروز به پیشرفته‌ترین سلاح‌های نظامی دست یافته، تا آنجا که فوق مدرن‌ترین هواپیمای جاسوسی آمریکا را با موشک ساقط کرده و موجبات تشکر ترامپ قمارباز از سپاهیان ایران را فراهم می‌آورد.

روایت اول: برگزاری تور رسانه‌ای

گروه‌های خبری را در ایتا چک می‌کردم که اطلاع‌رسانی بسیج رسانه لرستان توجهم را جلب کرد، برگزاری تور رسانه‌ای ویژه اصحاب رسانه و در ادامه نحوه ثبت‌نام خبرنگاران و سپس سین برنامه نیز آمده بود.

برنامه‌ها را با چشم بالا و پایین کردم، بازدید از پارک هوافضا و باغ موزه دفاع مقدس برایم بیشتر از همه جالب آمد، راستش فرصت نشده بود تا حالا از این مراکز دیدن کنم، برای همین حضور در این تور را غنیمت دانسته و ثبت‌نامم را قطعی کردم.

روایت دوم: صبح روز بازدید از پارک هوافضا

یکی یکی به سمت سالن همایش راهنمایی می‌شویم، ۲ طرف دیوارها مزین شده به تصاویر فرماندهان شهیدی که هر کدام روزی برای این مرز و بوم از جانشان گذشتند تا امروز با اقتدار سرمان بلند باشد که علی رغم جنگ و همه توطئه‌ها، اما یک وجب از خاک را از دست نداده‌ایم.

نور سالن کم می‌شود و کلیپی با آیه «و اعدولهم ما استطعتم من قوه» شروع به پخش شدن می‌کند، آیه‌ای که در ابتدای ساختمان پارک هم آمده بود، برش‌های کوتاه از عملیات‌های مختلف تهیه شده در این فیلم نشان از قدرت موشکی و سامانه‌های پدافندی دارد که هر کدامشان حس غرور را در وجود هر ایرانی بر می‌انگیخت.

کلیپ تمام می‌شود و نگاه بچه‌های خبرنگار مبهوت زده روی صفحه نمایش باقی مانده، تا اینکه با «خوش اومایت» سردار بلالی به خود آمده و برای احترام از جای بلند می‌شویم.

مشاور عالی سردار حاجی زاده با خوش رویی تمام در کنارمان می‌نشیند، مجری برنامه پس از قرائت قرآن و سرودن ابیاتی در وصف مقام والای حضرت علی(ع) و نثار درود به ارواح مطهر شهدا، از سردار می‌خواهد دقایقی برایمان صحبت کند.

همه چیز از «ما می‌توانیم» شروع شد

«اولین جمله‌ای که حضرت امام خمینی(ره) به ما یاد داد، «ما می‌توانیم» بود. اینکه ما می‌توانیم خودمان کشور را اداره کنیم و احتیاجی نیست سفارت کشورها برایمان تعیین تکلیف کنند، ما می‌توانیم با قانون اسلام این مملکت را به جلو ببریم و ما می‌توانیم‌هایی که امروز یکی پس از دیگری محقق شده، همچون

از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، دشمن توطئه‌های خودش را برای براندازی بکار گرفت، از فکر تجزیه طلبی در کردستان و سیستان تا حمایت همه جانبه از صدام برای تحمیل جنگ به ایران.

وقتی هواپیماهای عراقی در ارتفاع کم، بالای سنگر ایرانی‌ها به پرواز در می‌آمدند و توپ‌های ۵۷ ما نمی‌توانست آن‌ها را هدف قرار دهد و با ریختن تیرآهن و بشکه شکسته و نه بمب موجب شهادت رزمندگان می‌شد، نمی‌دانید چه حس تحقیرآمیزی داشت.

چند وقتی گذشت تا اینکه اولین موشک را به کمک لیبی از شوروی آوردیم و در جنگ تحمیلی از آن استفاده کردیم، بعد از آن با کمک کره شمالی کپی سازی کردیم، این مونتاژکاری برایمان راضی کننده نبود تا اینکه تصمیم گرفتیم «ما می‌توانیم» را در عرصه نظامی به منصه ظهور گذاشته و خودمان سازنده شویم».

سردار برایمان از حریم هوایی و قوانین بین‌المللی در حوزه هوافضا می‌گوید، اینکه هر کشوری برای خودش حریمی داشته و هر پرنده‌ای برای ورود به آن باید اجازه بگیرد و گرنه ساقط می‌شود.

اسارت پرنده فوق مدرن آمریکایی در آب‌های ایران

«آمریکایی‌ها یک پرنده جاسوسی دارند به نام MQ-4C Triton که تمام مخفی کار و قابلیت رصد اطلاعاتی بالایی دارد، به نحوی که مثلا از ظفره امارات که بلند می‌شود تا سه راه سلفچگان استان اراک را می‌تواند پایش اطلاعاتی کند.

هواپیمای فوق مدرن پیشرفته‌ای که به دلیل پرواز در ارتفاعات بالا و رادار گریز بودنش، به حریم هوایی خیلی از کشورها با خیال راحت تجاوز می‌کند. قیمت تمام شده بالایی هم
دارد و یک نمونه از آن معادل ۱۵ ایرباس مسافرتی است.

روز ۳۰ خرداد سال ۹۸ این هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین وارد فضای جمهوری اسلامی شد، تذکر دادیم که MQ-4C Triton آمریکایی سریعا حریم ما را ترک کنید.

سه بار تذکرمان را تکرار کردیم اما کو گوش شنوا، به خیالش دست ایرانی ها نمی‌رسید به پرنده، تا اینکه در ساعت ۴ صبح همان روز با سامانه سوم خرداد و با رمز یا زهرا(س)، هواپیما را ساقط کردیم و لاشه را در نمایشگاه برای عبرت گذاشته‌ایم».

به سادگی به این نقطه نرسیدیم

«از آن زمان که شهید حاج حسن تهرانی مقدم چند نمونه موشک شوروی را در کشور نگه داشت تا آن را مهندسی معکوس کنیم تا اکنون که سازنده هستیم و حرف‌ها برای گفتن داریم، سال‌ها گذشته و زحمات بسیاری کشیده شده است.

امروز از موشک اسکات خریداری شده با برد ۳۰۰ کیلومتر رسیدیم به موشک‌هایی با برد ۲ هزار کیلومتر نقطه زن، از پهپادهایی که با یونولیت و چسب ۵ سانتی ساخته می‌شد اکنون به پیشرفته ترین انواع آن با برد ۲ تا ۲۵۰۰ کیلومتر دست پیدا کردیم.

زمانی سامانه های پدافندی HQ را از چین می‌خریدیم، اما الان سامانه سوم خرداد پرنده جاسوسی آمریکایی را نشانه می‌رود و اقتدار ایران را بر سر زبان‌ها می‌آورد.

این عزت و اقتدار به دست نیامده مگر با اتکا به قدرت لایزال خداوند و حمایت همه جانبه مقام معظم رهبری از فکر و تلاش جوانان این مرز و بوم و مردمی که همیشه پای صحنه آمدند».

بازدید از نمایشگاه تشریفات خاصی لازم ندارد، هر تشکلی می‌تواند درخواست بازدید خود را به شماره ۴۴۹۰۸۹۰۶ ۰۲۱ ارسال نماید تا امکان بازدید برای آن تشکل فراهم شود. سردار صحبت‌هایش را با این مطلب تمام می‌کند و از اصحاب رسانه می‌خواهد آن را به اطلاع عموم برسانند.

آنقدر صحبت‌ها شیرین و تاثیرگذار بود که دوست نداشتیم به همین زودی‌ها وقت بگذرد، اما باید از دیگر بخش‌های نمایشگاه بازدید می‌کردیم. پایان بخش این دیدار صمیمی ما با گرفتن یک عکس یادگاری به پایان رسید.

نمایشگاه هوافضا از ۵ بخش مختلف شامل موشکی، پدافند هوایی، پهپاد، عملیات هوایی و فضایی تشکیل شده که در ۳ بخش نخست آن سابقه‌هایی از ۸ سال دفاع مقدس وجود دارد، این نمایشگاه نمونه بارز و روشنی است از کجا بودیم و الان کجا هستیم و بدون شک بازدید از آن می‌تواند لایه‌هایی از واقعیات پیشرفت جمهوری اسلامی را برای همگان تبیین کند.

برچسب ها: لرستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار