کشورهای غربی که در آخرین نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک عقب‌نشینی آشکار اعلام کرده‌اند که در اجلاسیه پیش رو نیز برنامه‌ای برای صدور قطعنامه ندارند.
کد خبر: ۱۱۳۸۴۱۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷ 18 November 2023

چهار منبع دیپلماتیک غربی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که صدور قطعنامه علیه ایران برای جلوگیری از «تنش‌های دیپلماتیک و پیشرفت‌های هسته‌ای ایران» در نشست هفته آینده شورای حکام بعید به‌نظر می‌رسد. آن‌ها احتمال صدور یک بیانیه غیرالزام‌آور دیگر را مطرح کرده‌اند که به نظر می‌رسد در این رابطه نیز اجماعی وجود ندارد.

رویترز به نقل از یک دیپلمات ارشد اروپایی نوشته‌ است: «ما نمی توانیم قطعنامه صادر کنیم. صدور قطعنامه این خطر را به همراه دارد که آنها (ایرانی‌ها) را به غنی‌سازی ۹۰ درصدی هدایت کند».

دو دیپلمات دیگر هم به این خبرگزاری گفته‌اند، تمام کاری که می‌توان در ماه‌های آینده انجام داد، حمایت از تلاش‌های رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تقویت نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران است.

یکی از دیپلمات‌ها ادعا کرده است: «خیلی زود است که بگوییم آیا ایران به یک کشور هسته‌ای تبدیل می‌شود یا مانند الان در آستانه (تبدیل شدن به یک کشور هسته‌ای) باقی می‌ماند. اما در حال حاضر به روند غنی‌سازی ادامه خواهد داد.»

کشورهای غربی در نشست شهریور ماه گذشته طی بیانیه‌ای مشترک ادعاهای پادمانی و اتهام‌پراکنی علیه پیشرفت‌های اتمی ایران را تکرار کرده و خواستار همکاری تهران با آژانس برای حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده شدند.

در مقابل ۹ کشور ونزوئلا، چین، بلاروس، کوبا، نیکاراگوئه، ایران، زیمباوه، فدراسیون روسیه و جمهوری عربی سوریه طی بیانیه‌ای از همکاری های تهران با آژانس بین المللی انرژی اتمی استقبال و حمایت کردند.

در این بیانیه که از سوی نماینده سوریه قرائت شد آمده است که «روند همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل‌وفصل مسائل پادمانی «باید به صورت غیرسیاسی و بدون مداخله بیرونی و با هدف پیشرفت در رسیدگی به آنها انجام شود».

آن‌ها همچنین از طرف‌های مشارکت‌کننده در مذاکرات وین خواستند تا از فرصتی که با حسن نیت ایران فراهم شده استفاده و به میز مذاکره بازگردند تا به اجرای کامل توافق از سوی همه طرف‌ها دست یابند.

ادعاهای پادمانی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران ریشه در اسناد جعلی رژیم صهیونیستی دارد که با هدف امنیتی سازی پرونده هسته‌ای ایران، در اختیار رسانه‌ها و مقامات آژانس قرار می‌گیرد. آنچنان که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی چهار سال پیش و در پی خروج آمریکا از برجام ادعای کشف آثار اتمی در مکان‌های اعلام نشده در ایران را مطرح کرد و ماجرا توسط رسانه‌ها دامن زده شد.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست؛ با این حال اسفند گذشته در جریان سفر دو روزه رافائل گروسی مدیرکل آژانس به تهران، به صورت داوطلبانه با فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر بازرسان این سازمان، در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران) موافقت کرد.

در پی این توافق جلساتی در سطح کارشناسی برگزار شد و گزارش‌ها حاکی است که پیشرفت‌هایی در این زمینه حاصل شده است؛ اما طرف‌های غربی سرعت اجرای توافق را کافی نمی‌دانند.

محمد اسلامی در این باره اظهار داشت:« ۲۲ سال است که ادعاها (پادمانی) مطرح است و ما صبورانه، شفاف و با تعامل همراهی کردیم تا این موضوع حل شود.» وی با بیان اینکه شکل‌گیری این ادعاهای متاثر از دشمنی، پرونده‌سازی و اتهامات بی‌اساس است تصریح کرد که اقدامات جمهوری اسلامی ایران در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران) صورت می‌گیرد.

بر اساس برنامه اعلام شده، نشست یک هزار و ششصد و هفتاد و چهارم شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دوشنبه هفته آینده در وین برگزار خواهد شد. این نشست با حضور نمایندگان ۳۵ کشور عضو این شورا برگزار و تا روز جمعه ادامه خواهد داشت.

منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار