به گزارش تابناک گیلان وی با اشاره به فرصتهای روابط تجاری ایران و آذربایجان افزود: توسعه ترانزیتی بین ایران و آذربایجان در بخشهای مختلف رشد قابل توجهی داشته است.
وزیر راه و شهرسازی از ترانزیت حدود یک و نیم میلیون تن کالا بین دو کشور ایران و آذربایجان خبر داد و اضافه کرد: توسعه روابط ایران و آذربایجان در بخشهای مختلف مورد تاکید دو طرف است.
بذرپاش با بیان اینکه شبکه ترانزیتی کشور تقویت میشود، گفت: احداث پل روگذر موقت پایانه مرزی آستارا بخشی از مشکلات تردد را در این منطقه رفع میکند.
وی با اشاره به اینکه پایانه مرزی آستارا از پایانههای قدیمی گیلان است، افزود: این پایانه گنجایش و ظرفیت پاسخگویی نیازهای امروز را ندارد و احداث زیرساختهای جدید مرزی مورد تاکید است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پل قدیمی آستارا مقاوم سازی شود، گفت: افزایش ظرفیت پل قدیمی پایانه آستارا در دستور کار قرار دارد.
بذرپاش با بیان اینکه جابه جایی و ترانزیت کالا بین ایران و آذربایجان دو برابر میشود، گفت: رشد ۱۰۰ درصدی ترانزیتی دو کشور ایران و آذربایجان دور از دسترس نیست.
وی با بیان اینکه توافقات راهبردی خوبی بین دو کشور ایران و آذربایجان ایجاد شده است، افزود: روابط ایران و آذربایجان در بخشهای مختلف تجاری، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تقویت میشود.
افزایش ۴۶ درصدی تبادل کالا بین ایران و آذربایجان
«شاهین مصطفی یف» معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان هم که از راه اندازی پل مرزی آستارا بسیار خوشحال است، می گوید: گسترش روابط دو کشور ایران و آذربایجان بسیار ارزشمند است و باید استمرار داشته باشد.
وی با اشاره به اهمیت کریدور شمال به جنوب برای دو کشور ایران و آذربایجان افزود: کریدور شمال به جنوب برای کشورهای منطقه در ابعاد مختلف بسیار حیاتی و نقش آفرین است.
معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان با اشاره به اهمیت خط ترانزیتی آستارا _ آستارا اضافه کرد: پروژه روگذر موقت پایانه مرزی آستارا یکی از پروژههای مهم کریدور شمال به جنوب است.
مصطفی یف با بیان اینکه پل روگذر موقت پایانه مرزی آستارا در حوزه ترانزیتی بسیار اهمیت دارد، گفت: پل قدیمی آستارا جوابگوی نیازهای ترانزیتی و تردد خودروها نبود و منجر به ترافیک کامیونها در محور شده بود که با بهره برداری از این پروژه بخشی از مشکلات ترافیکی رفع میشود.
وی از افزایش ۴۶ درصدی تبادل کالا بین دو کشور ایران و آذربایجان خبر داد و افزود: انتقال کالا بین این دو کشور ۴۵ درصد افزایش یافته است.
معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان با تاکید بر لزوم تقویت زیرساختهای ترانزیتی بین این کشور و ایران بیان کرد: نیازمند احداث پل و راههای جدید برای توسعه ارتباط ایران و آذربایجان هستیم.
مصطفی یف با اشاره به اهمیت احداث پل روگذر موقت پایانه مرزی آستارا بیان کرد: احداث این پل برای رشد ترانزیت و تبادل اقتصادی ایران و آذربایجان مؤثر است و موجب توسعه مندی کشورها میشود.
شهرستان مرزی آستارا یکی از مهمترین شهرستانهای استان گیلان به دلیل گمرک و ترانزیت مختلف کالا از این مبادی ورودی است به طوری که روزانه ۲۰۰ الی ۲۵۰ کامیون در مرز آستارا جابجا شده و محصولات خود را ترانزیت میکنند.
افتتاح گذرگاه مرزی جدید در آستارا نه تنها به بحث ترافیکی سطح شهر آستارا و پشت مرز که رانندگان منتظر خروج از کشور هستند بسیار کمک خواهد کرد بلکه موجب شکوفایی اقتصادی و توسعه روابط تجاری ایران با همسایگان خزری از طریق «گیلان» می شود.
افتتاح خط ریلی رشت – کاسپین و همچنین راه آهن رشت – آستارا در آینده نزدیک و راه اندازی پل مرزی آستارا که به توسعه ترانزیت ریلی، دریایی و جاده ای می انجامد سلسله ریل گذاری های اقتصادی و تجاری است که از سوی نماینده عالی دولت در گیلان در حال پیگیری و انجام است که آینده روشنی را برای ایران و گیلان ترسیم می کند.