معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: ۸۵۵ هزار و ۱۹۰ تن چغندر قند بهاره از اراضی کشاورزی استان امسال برداشت شد.
کد خبر: ۱۱۵۰۰۲۳
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰ 20 January 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا فرهاد شریفی با بیان اینکه این میزان تولید در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۵۰ هزار تن کاهش یافت، افزود: این میزان کاهش زیر کشت چغندرقند در استان به دلیل الگوی کشت ابلاغی از سوی وزارت خانه اعمال شد که با هدف صرفه جویی در مصرف آب به عنوان یکی از محصولات پرآب بر صورت گرفت.

وی با بیان اینکه برداشت چغندر قند در استان به پایان رسیده است گفت: در سال زراعی گذشته ۱۲ هزار و ۳۲۸ هکتار از اراضی زیر کشت این محصول در استان کرمانشاه به کشت بهاره اختصاص یافته بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: از مجموع بیش از ۸۵۵ هزار تن تولید چغندر قند بهاره استان، بیش از ۳۶۴ هزار تن توسط ۲ کارخانه داخل استان خریداری شده و مابقی آن به کارخانه های خارج از استان تحویل داده شده است.

شریفی عملکرد در هکتار این محصول در سال زراعی جاری را ۶۹ تن در هکتار عنوان کرد و افزود: این میزان نسبت به سال گذشته حدودا یک تن در هکتار افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه بیشترین سطح زیر کشت این محصول در شهرستان کرمانشاه و به میزان چهار هزار هکتار بوده است یادآور شد: از این میزان اراضی بیش از ۲۸۰ هزار تن چغندر برداشت شد که رتبه نخست را در بین شهرستان ها به خود اختصاص داد.

وی با اشاره به اینکه چغندرقند به دو شکل بهاره و پاییزه در استان کشت می شود، ادامه داد: سطح زیر کشت چغندر قند پاییزه در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ نیز امسال به میزان سه هزار و ۶۰۰ هکتار است که باتوجه به استقبال کشاورزان از کشت پاییزه این محصول، امسال سطح کشت نسبت به سال گذشته حدودا ۲ هزار و ۳۶۰ هکتار افزایش پیدا کرده است.

شریفی با بیان اینکه استان کرمانشاه هم اکنون در تولید چغندر قند در کشور رتبه چهارم را در اختیار دارد گفت: به دلیل تولید شکر از محصول چغندر قند و نیشکر و به دلیل جلوگیری از واردات شکر و همچنین به دلیل اینکه این محصول جزو محصولات استراتژیک محسوب می شود محصولی به عنوان کشت جایگزینی برای آن هنوز معرفی نشده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار