۳۷ خوراک کرمانشاه در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور قرار گرفت.
کد خبر: ۱۱۵۲۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶ 05 February 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا داریوش فرمانی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، امروز (۱۵بهمن) در حاشیه برگزاری نشست شورای ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور در کرمانشاه، با اشاره به پیگیری‌ها برای ثبت ملی تعدادی از خوراک‌های استان، اظهار کرد: در این راستا، شورای ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور در کرمانشاه حضور پیدا کردند تا یک اتفاق بی‌نظیر رقم بخورد. 

وی افزود: در این نشست، پرونده ۳۷ خوراک کرمانشاه مورد داوری قرار گرفت و اعضای شورای ثبت میراث فرهنگی کشور به ثبت ملی آنها رای مثبت دادند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه تصریح کرد: با توجه به اینکه هر استان سالانه سهمیه ثبت ملی دو یا سه غذا را دارد، این برای اولین بار است که این تعداد غذا از یک استان به ثبت ملی می‌رسد.

وی تاکید کرد: از آنجایی که کرمانشاه به عنوان جهانشهر خلاق خوراک در یونسکو به ثبت رسیده و از نظر تنوع غذایی ظرفیت بسیار بالایی دارد، بنابراین شورای ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور موافقت کردند که بتوانیم ۳۷ غذای استان را در یک روز به ثبت ملی برسانیم.

همچنین عزیز مصطفایی کارشناس ثبت میراث فرهنگی ناملموس استان که تدوین پرونده‌های ثبت ملی خوراک‌های کرمانشاه را بر عهده داشته و در این نشست به ارائه این پرونده‌ها پرداخت نیز در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به تلاش‌های زیادی که برای ثبت ملی این خوراک ها انجام شده، اعلام کرد: تا پیش از این ۱۲۵ میراث فرهنگی ناملموس در استان به ثبت ملی رسیده بود که از این تعداد ۲۲ مورد مربوط به خوراک ها بود.

وی خاطرنشان کرد: طی تمام سال‌های گذشته تنها ۲۲ خوراک از کرمانشاه به ثبت ملی رسیده بود، اما امروز تنها در یک نشست توانستیم ۳۷ خوراک را به ثبت ملی برسانیم که اتفاقی بی نظیر در کشور بود.

مهارت تهیه کلانه پیچک، مهارت تهیه و پخت ماش آو، مهارت تهیه و پخت قازارش ایسنا، ورمه در خیک، مهارت تهیه و پخت چله وانه، مهارت تهیه و پخت آش هاز، مهارت تهیه و پخت گرد یا کلیر، مهارت تهیه و پخت سیب پلو، مهارت تهیه و پخت گُنیَنَه، مهارت تهیه و پخت کشک و خرما، مهارت تهیه و پخت دوخوا، مهارت تهیه و پخت نژی آو، مهارت تهیه و پخت پپکه آسیاوی، مهارت تهیه و پخت لوبیا قصری، مهارت تهیه و پخت تامژین، مهارت تهیه و پخت غوره باغی، مهارت تهیه و پخت متجنه، مهارت تهیه و پخت قیصی و روین، مهارت تهیه و پخت خورشت هلوان، مهارت تهیه قاوت، مهارت تهیه و پخت نژی برنج، مهارت تهیه و پخت کفته گنوله یا گورا، مهارت تهیه و پخت خاو پیاز، مهارت تهیه و پخت قاورمه، مهارت تهیه و پخت بامیه گوشت، مهارت تهیه و پخت قپاله، مهارت تهیه و پخت کاشمه، مهارت تهیه و پخت کفته ساجی، مهارت تهیه و پخت آش خرگ سری، مهارت تهیه و پخت آش اُماج، مهارت تهیه و پخت آش قمری، مهارت تهیه و پخت کباب سنقری، مهارت تهیه و پخت نوخ آو، مهارت تهیه و پخت نوک آو، مهارت تهیه و پخت زوکره، مهارت تهیه و پخت چنگال، مهارت تهیه و پخت کولیچه نانی و مهارت تهیه و پخت کلانه به ثبت ملی رسید.

همچنین در این نشست سه خوراک شامل شیوه پخت غذای پلوپرشت، شیوه پخت نان چای و شیوه پخت غذای تشاوی از استان کردستان هم مورد داوری قرار گرفت که به تایید اعضای شورای ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور برای ثبت ملی رسید.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار