دبیر رویداد نجومی «ماراتن مِسیه ۱۴۰۲» از معرفی برترین‌های این رویداد نجومی در شاهرود خبر داد.
کد خبر: ۱۱۵۷۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۳ 09 March 2024

به گزارش تابناک سمنان، محمد نیلفروشان ۱۹ اسفندماه اظهار کرد: رویداد نجومی «ماراتن مِسیه ۱۴۰۲» معرفی برندگان این رویداد در رده‌های رقابتی، آموزشی و عکاسی در کویر «چاه جام» شهر شاهرود به کار خود پایان داد.

وی افزود: ماراتن مسیه ۱۴۰۲ با حضور ۱۵۰ شرکت‌کننده از سراسر کشور در کویر شاهرود برگزار شد.
دبیر رویداد نجومی «ماراتن مِسیه ۱۴۰۲ ادامه داد: در این رویداد سراسری شرکت کنندگانی از ۲۱ شهر تهران، کرج، اصفهان، مشهد، سمنان، شاهرود، قم، ایلام، زنجان، شیراز، گرگان، کاشان، برازجان، قزوین، بیجار، مهاباد، رضوانشهر، کوچصفهان، رباط‌کریم، دهلران و لواسان حضور داشتند.

وی تاکید کرد: ماراتن مسیه در ایران از سال ۱۳۸۰ به همت مجله نجوم آغاز و به مسابقه‌ای تبدیل شد که منجمان آماتور ایرانی در آن شرکت می‌کنند. امسال کویر چاه جام در ۷۰ کیلومتری جنوب شاهرود در استان سمنان، میزبان این رقابت بود که از سال ۱۳۸۰ به شکل مستمر برگزار شده و فقط همه‌گیری کرونا سه سال برگزاری پیوسته آن را مختل کرد.

وی اضافه کرد: این رویداد در حوزه نجوم آماتوری از شامگاه پنجشنبه آغاز، ولی برگزاری این رقابت چند بار به علت ابری شدن آسمان و بارش باران متوقف شد و در ادامه با مساعد شدن شرایط جوی، تا روز گذشته جمعه ۱۸ اسفند ادامه یافت.

به گزارش ایسنا به نقل از میراث فرهنگی استان، از سوی هیات داوران ماراتن مسیه ۱۴۰۲، علی آیین جمشید از برازجان با دوربین دوچشمی ۱۰۰×۲۵ موفق به کسب رتبه اول در رده رقابتی شد. همچنین دانیال فنائیان مقدم خباز از کرج با تلسکوپ بازتابی ۱۰ اینچ دابسونی موفق به کسب رتبه دوم شد. سعید کریمی از رضوانشهر با تلسکوپ بازتابی ۸ اینچ دابسونی رتبه سوم رده رقابتی این ماراتن را از آن خود کرد. امیر مهدی اسماعیلی طاهری و مهدی استاد محمدی نیز از کاشان با تلسکوپ ۸ اینچ دابسونی در این رویداد شایسته تقدیر شناخته شدند.

همچنین در رده رقابت عکاسی ماراتن مسیه، آرمان محمدی، علیرضا آقایی میبدی و محمدرضا بشیری به ترتیب موفق به کسب رتبه‌های اول تا سوم و دریافت تقدیرنامه و لوح ویژه ماراتن مسیه ۱۴۰۲ شدند.

همچنین به انتخاب هیات داوران بخش عکاسی این رقابت، لوح یادبود «زنده‌یاد آریا کریمی» به سارا رضابنده‌لو به عنوان عکاس برگزیده بخش آموزشی اهدا شد.

ماراتن مسیه ۱۴۰۲ به همت مجله نجوم با مشارکت ۲۷ داور، مربی و نیروی اجرایی با حمایت اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شاهرود، موسسه آسمان‌نمای گنبد مینا، موسسه طبیعت آسمان شب و موسسه پارس پایا (زیتازی) برگزار شد.

ماراتن مسیه رقابتی است که منجمان آماتور برخی کشور‌ها هر سال در ماه مارس (اسفند و فروردین) برگزار می‌کنند و هدف از آن، رصد آن دسته از اجرام اعماق آسمان شب است که شارل مِسیه (Charles Messier) منجم مطرح فرانسوی قرن هجدهم شناسایی کرده بود و به نام فهرست مسیه معروف شده اند.

برچسب ها: سمنان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار