مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: سال ۱۴۰۲ با همکاری دستگاه‌های مختلف، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها لایروبی رودخانه‌ها و پاکسازی پل‌ها در ۴۲ کیلومتر از رودخانه‌های استان صورت گرفت.
کد خبر: ۱۱۶۴۰۷۹
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۱ 24 April 2024

به گزارش تابناک قزوین، محمدرضا علیمی با اشاره به اینکه استان قزوین دارای حدود ۲ هزار و ۷۵٠ کیلومتر رودخانه اصلی در ۲ حوضه آبریز رودخانه شور و دریای خزر در سطح ۶ شهرستان است، اظهار کرد: سال گذشته به منظور پیشگیری از سیل، نقاط حادثه‌خیز سیلاب استان شناسایی و مشکلات آن بررسی شد، همچنین اقدامات متعددی در راستای ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاکسازی دهانه پل‌ها و بازگشایی مسیر‌های عبور سیلاب در سطح کلیه شهرستان‌های استان انجام شد.

وی ادامه داد: در همین راستا و به منظور شناسایی تصرفات در بستر و حریم رودخانه‌ها به صورت مستمر پایش صورت گرفت و به منظور رفع تصرفات، گروه گشت و بازرسی تشکیل و برای متخلفان اخطاریه صادر شد، همچنین پیگیری طرح شکایت در مراجع قضایی و در نهایت اخذ احکام و یا دستورات قضایی جهت رفع تصرفات در این زمینه صورت گرفت.

به گزارش ایسنا، مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین بیان کرد: با همکاری شرکت آب منطقه‌ای و سایر دستگاه‌ها از جمله اداره کل راهداری، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها لایروبی رودخانه‌ها و پاکسازی پل‌ها در ۴۲ کیلومتر از رودخانه‌های استان صورت گرفت.

وی گفت: انجام پروژه‌های آبخیزداری در بالادست رودخانه‌ها و پروژه‌های مهندسی رودخانه شامل دیواره‌سازی رودخانه‌ها، سازه‌های کنترل سیلاب رودخانه در سطح شهرستان‌ها، لایروبی رودخانه‌های شهر قزوین، لایروبی رودخانه‌های مرکز شهرستان‌ها، کنترل سیلاب روستا‌های نوآباد و شهید آباد آوج، دیواره سازی رودخانه‌های الموت در روستا‌های هرانک و کشکدست، بازگشایی مسیر رودخانه مالی‌آباد آبیک، لایروبی رودخانه‌های الموت و انجام مطالعات رودخانه‌ها از دیگر اقدامات صورت گرفته در این حوزه است.

علیمی خاطرنشان کرد: ۷۱ مورد بازید مشترک جهت شناسایی، پایش و بازبینی نقاط حادثه‌خیز و سازه‌های تقاطعی رودخانه‌ها، ۱۸ مورد بازید به منظور کنترل مکان‌های دفع و تخلیه پسماند، معرفی افراد خاطی در حوزه تخلیه زباله و نخاله به محیط زیست به صورت مستمر، برگزاری جلسات توجیهی برای دهیاران و شهرداران نیز از در این راستا انجام گرفته است.

بنا بر اعلام روابط عمومی استانداری قزوین، وی اظهارکرد: در سال ۱۴٠٠ لایروبی رودخانه‌ها در ۲۶ کیلومتر اجرا شده بود که این میزان در سال ۱۴٠۱ به ۲۴ کیلومتر و در سال گذشته به ۴۲ کیلومتر رسیده است، در نتیجه این اقدامات میزان تلفات ناشی از سیل در سال ۱۴٠۲ به عدد صفر رسیده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری در پایان با اشاره به مقادیر بارش سال زراعی استان قزوین، گفت: میزان بارش سال زراعی استان در سال ۱۴٠۱ تا ۱۴٠۲، ۱۷٠ میلی‌لیتر است که این میزان تا پایان ۲۴ فروردین ماه سال جاری به ۱۸٠.۱ میلی‌متر رسیده است، در این میان شهرستان آوج با میزان ۲۲۹.۳ میلی‌لیتر بیشترین میزان بارش و شهرستان تاکستان با میزان بارش ۱۴۱.۲ میلی‌لیتر کمترین بارش را داشتند.

برچسب ها: قزوین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار