مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی در استان، نخلداران استان بوشهر مراقب آفت کنه گردآلود خرما باشند.
کد خبر: ۱۱۶۵۸۵۴
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۴ 07 May 2024

به گزارش تابناک بوشهر؛ احمد سبحانی اظهار داشت: با توجه به شروع فصل گرما، کاهش رطوبت نسبی هوا و همچنین وجود ریزگرد‌های محلی و به تناسب مرحله رشدی محصول خرما، شرایط لازم برای شروع فعالیت، تزاید نسل و خسارت کنه‌های گردآلود خرما به تدریج در حال فراهم شدن است.

وی اضافه کرد: کارشناسان شبکه مراقبت و پیش آگاهی، کارشناسان حفظ نباتات و مروجان پهنه‌ها نسبت به بررسی چرخه زندگی و اطلاع رسانی و پیش آگاهی لازم در خصوص خسارت و نحوه مدیریت آفت مذکور به باغداران عزیز اقدام می‌کنند.

سبحانی بیان کرد: این آفت از شیره بافت‌های میوه‌های جوان و بخصوص میوه‌های نارس خرما و همچنین از شیره نباتی برگ‌های جوان نخل تغذیه می‌کند و در اثر تغذیه آن رنگ طبیعی برگ و میوه‌ها تغییر یافته و به رنگ خاکستری مایل به سفید و یا زرد کمرنگ در می‌آید.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان تاکید کرد: اندازه میوه‌های آسیب دیده کوچک مانده و با خروج مواد قندی و شیره نباتی از آن پوست میوه نیز سخت و خشک می‌شود.

سبحانی افزود: کنه‌ها برای حفاظت و انتقال خود از یک نقطه به نقطه دیگر تار می‌تنند و در زیر تار‌ها به فعالیت می‌پردازند. هنگام طغیان آفت خوشه‌های خرما منظره‌ای غبارآلود به خود گرفته و میوه‌ها به رنگ قرمز تیره در آمده و چروکیده و نامرغوب می‌شوند.

وی گفت: شروع فعالیت کنه تارتن خرما بستگی به دما و رطوبت نسبی دارد؛ با پایش دما، رطوبت و بررسی خوشه‌ها و همچنین استفاده از تجربه‌های محلی می‌توان شروع فعالیت را معین کرد.

سبحانی افزود: در کنترل این آفت شروع فعالیت بسیار مهم است و تا قبل از شروع فعالیت سمپاشی توصیه نمی‌شود و برای کنترل شیمیایی می‌توان به محض مهاجرت کنه‌های بالغ از تاج درخت به سمت خوشه‌ها، از سموم کنه‌کش اختصاصی یا کنه کش عمومی استفاده کرد.

وی گفت: به دلیل تعدد نسل کنه‌های تارتن و برای پیشگیری از بروز پدیده مقاومت نسبت به کنه‌کش‌ها، نکته بسیار مهم در کنترل مطلوب کنه‌ها، رعایت تناوب در سموم مصرفی است.

برچسب ها: بوشهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار