بارش رحمت الهی در جای جای کشور به ویژه در استان کردستان، نوید سالی پرآب همراە با زنده شدن مزارع و افراشته شدن سایه سار باغ و راغ‌ها را بە ما می‌دهد، اما باید توجە داشت کە نباید این بارش‌ها گولمان بزند!
کد خبر: ۱۱۶۶۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۸ 08 May 2024

به گزارش تابناک کردستان، بارش‌ها در کردستان روند افزایش نسبت به سال گذشته داشته است، اما با توجه به این که در چند سال گذشته این استان با خشکسالی روبرو بوده هم‌چنان باید مدیریت بهره وری در مصرف آب چه در آب شرب و چه کشاورزی وجود داشته باشد.

در این راستا معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی کردستان در گفتگو با ایسنا گفت: خشکسالی یک فرایند تدریجی است و در عرض یک سال به وجود نمی‌آید، بلکە طی سالیان متمادی و با کاهش میزان بارندگی و بە تدریج بە وقوع می‌پیوندد.

علی پناهی اظهار کرد: از آنجایی کە فرایند وقوع خشکسالی کاملا تدریجی است پس نباید انتظار داشت کە بارندگی‌های نسبتا مطلوب سال جاری ما را از وجود معضل خشکسالی غافل کند.

وی کم شدن ذخایر آب‌پشت سدها، از بین رفتن منابع آب زیرزمینی را از علائم خشکسالی عنوان کرد و افزود: کمبود منابع زیرزمینی با یک سال بارندگی و افزایش میانگین بارندگی در یک سال جبران نخواهد شد، بنابراین نباید انتظار داشت که مشکل خشکسالی و کم آبی با بارندگی مطلوب یک دورە یک سالە برطرف شود، بلکە از آن جهت کە روند خشکسالی یک فرایند تدریجی است پس حل شدن این معضل نیز تدریجی و بە مرور زمان خواهد بود.

پناهی ادامە داد: اگر در یک بازە زمانی ۱۰ سالە میانگین بارش‌ها بە این صورت ادامە داشتە باشد، شاید بتوان گفت کە خشکسالی تقریبا جبران شدە است آن هم بە شرطی کە بە نحو مطلوب از منابع آبی برداشت شود.

وی اضافە کرد: این بارندگی‌ها نباید شما را بە اشتباە بیندازد کە، چون امسال میزان بارندگی‌ها نسبت بە سال‌های گذشتە وضعیت مطلوب‌تری داشتە پس می‌توان بیشتر از منابع آبی استفادە و برداشت کرد، لذا این خشکسالی در صورتی جبران خواهد شد کە خروجی منابع آبی از میزان ورودی منابع آبی کمتر باشد.

پناهی در ادامە سخنان خود تاکید کرد: بە همین دلیل خشکسالی یک پدیدە تدریجی است و بە تدریج این معضل حل و با یکسال و دو سال نیز حل نخواهد شد.

وی بە آمار بارندگی‌های استان طی یک هفتە اخیر اشارە کرد و گفت: میزان بارش‌ها طی یک هفتە اخیر تا بە امروز در منطقە سلین اورامانات تا بە امروز ۱٦۱ میلی‌متر، سروآباد ۱٤٤ میلی‌متر، آویهنگ ۱۲۱ میلی‌متر، مریوان ۱۰٥ میلی‌متر، کامیاران ۹۷ میلی‌متر، بانە ۹۱ میلی‌متر، موچش ٨٦ میلی‌متر، بهارستان ٨۲ میلی‌متر، سنندج ۷۳ میلی‌متر، هزارکانیان ٦۷ میلی‌متر، دهگلان ٥٨ میلی‌متر، بیجار ٥۱ میلی‌متر، سقز ٥۱ میلی‌متر، قروە ٤۹ میلی‌متر، زرینە ٤۹ میلی‌متر، نسارە ٤٥ میلی‌متر، حسن آباد یاسوکند ۲٦ میلی‌متر بودە است.

علی پناهی خاطرنشان کرد: طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی از امروز تا روز یکشنبە هفتە آیندە هوای استان آرام و از بعدازظهر روز یکشنبە مجددا شاهد ورود موج بارشی بە داخل استان خواهیم بود.

وی در پایان یادآور شد: همچنین در روز پنجشنبه تا اواسط هفته آینده دمای هوای روزانه افزایشی بوده و به‌طور میانگین انتظار داریم حدود شش تا هفت درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا کند.

برچسب ها: کردستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار