رئیس منطقه عملیاتی شرکت نفت خزر از آغاز عملیات لرزه‌نگاری در گمیشان خبر داد و گفت: طبق نتایج اولیه امید بسیار زیادی برای رسیدن به گاز در گمیشان وجود دارد.
کد خبر: ۱۱۶۷۶۲۶
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۹ 19 May 2024

به گزارش تابناک گلستان، محسن شیری رئیس منطقه عملیاتی شرکت نفت خزر امروز شنبه، ۲۹ اردیبهشت در مراسم افتتاحیه اولین گفتاورد ملی نخبگان پهنه خزر با اشاره به اینکه شرکت نفت خزر در سه استان شمالی کشور مسئولیت اکتشاف و منابع هیدروکربنی را برعهده دارد، اظهار کرد: ما در ساحل خزر به طور متوسط بین ۳۰ تا ۶۰ متر پایین بروم به بستر دریا می‌رسیم و از آنجاعملیات اکتشاف آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه قسمت عمیق دریای خزر متعلق به ایران است و ۸۵۰ متر از دریای خزر پایین رفته و از آنجا در عمق ۴ هزار متری به نفت رسیده‌ایم، گفت: دو میلیارد بشکه نفت دریا در بلوک ۶ و دو سردار جنگل در ۲۰ اردیبشت سال ۹۱ اکتشاف شد.

رئیس منطقه عملیاتی شرکت نفت خزر بیان کرد: از دوران صفویه تا تاریخ ۱۶ آبان سال ۱۴۰۲ که رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلی دریا محور را مطرح کرد به مدت تقریبی ۵۰۰ سال سیاست‌های اقتصادی ایران خشکی محور بوده و حتی به خاطر جنگ تحمیلی تا ۲۰۰ کیلومتری مرز‌ها تأسیسات بنیادی نداشتیم.

۹۵ درصد صادرات ایران از طریق دریا است

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کشور آلمان با یک پنجم جمعیت ایران ۹۰ بندر دارد، اما ما تنها ۳۰ بندر داریم که تعداد ۱۰ تای آن فعال است، گفت: ۹۵ درصد صادرات و ۸۵ درصد واردات کشور از طریق دریا است.

عملیات لرزه‌نگاری در گمیشان آغاز شد
وی ادامه داد: در کشور‌های اروپایی که از نعمت دریا برخوردارند ۵۰ درصد اقتصاد آن‌ها دریا محور است، اما سهم ایران از اقتصاد دریا محور تنها یک درصد است و با احتساب نفت به دو و هفت دهم درصد می‌رسد که امیدواریم بتوانیم سهم اقتصاد دریا محور را افزایش دهیم.

شیری از آغاز عملیات لرزه‌نگاری در گمیشان خبر داد و گفت: امیدواریریم در منطقه به گاز برسیم، هنوز نتایج به طور کامل مشخص نشده، اما نتایج اولیه برای ما بسیار بسیار امیدوار کننده است به همین دلیل همه کسانی که امکان کمک دارند از طریق بنیاد ملی ما را حمایت کنند تا بتوانیم از منابع عظیم دریای خزر بهره‌مند شویم.

سرپرست بنیاد ملی نخبگان: بنیاد نخبگان گلستان نیز در این مراسم گفت: به اندازه ۱۰ ماه پیش از آن برنامه‌های فرهنگی اجرا کرد و از نظر فعالیت‌های حوزه فرهنگی رتبه چهارم را در میان بنیاد‌های نخبگان کشور کسب کرد.

خدمت رسانی به مردم ملاک تعیین نخبگان

وی با بیان اینکه همه مدیران و مسئولان استان پای کار هستند تا نخبگان ما بتوانند در جامعه نقش آفرینی داشته باشند، در پاسخ به این سؤال چگونه افراد می‌توانند جز نخبگان قرار گرفته و از مزییت‌های نخبگی استفاده کنند، گفت: یک راه ساده شرکت کردن در گفتاورد ملی نخبگان است و افرادی که به گفته خودشان توان حل مشکلات کشور را دارند، پوستر‌های خود را ارائه داده و در هر مرحله به برندگان جوایز خوبی اهدا می‌شود و در نهایت نفرت برتر به محضر رهبری خواهند رسید.

حداقل یک درصد جامعه نخبه هستند

سرپرست بنیاد ملی نخبگان تعداد نخبگان شناسایی شده از سال ۸۸ تا کنون را ۳۶۵ نفر اعلام کرد و افزود: حداقل یک درصد جمعیت جامعه را نخبگان آن جامعه تشکیل می‌دهند و طبق این فرضیه بالای زار نخبه در گلستان داریم که باید شناسایی و از ظرفیت آن‌ها بهره گرفت.

وی با بیان اینکه رویداد گفتاورد ملی در پنج محور مالی، اعتبارات در نظام بانکی، اصلاحات سیاست‌های ارزی و مالیات و دارایی، منابع طبیعی، امنیت غذایی، نظام سلامت و بیمه، حکمرانی و سیاست‌گذاری در حوزه فضای سایبری و مدیریت رسانه برگزار می‌شود، گفت: افرادی که راهکار‌های تحولی دارند اعلام نظر کرده و طرح‌های آن‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

شعبان شتایی رئیس دانشگاه منابع طبیعی گران نیز در این مراسم با اشاره به اینکه ما در حوزه امنیت غذایی، طرح ارزیابی امنیت غذایی کشور را تا سال ۲۰۵۰ بر مبنای مدل‌های شبیه‌سازی سیاست‌های امنیت غذایی کشور اجرا کرده و نتیجه آن را نیز ارائه کردیم، گفت: این یکی از طرح‌هایی است که می‌تواند در طرح‌های کلان امنیت غذایی کشور مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه از ظرفیت نخبگانی در مدیریت بحران و سند‌های دوگانه آن استفاده شده است، گفت: از همه کسانی که دل در محبت نظام مقدس جمهوری اسلامی دارند، تقاضا می‌کنیم از ظرفیت نخبگان و ذخیره دانایی استان در جهت حکمرانی متعالی و در قالب مشارکت و همکاری مشترک فی مابین دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی با بنیاد نخبگان بهره بگیرند.

برچسب ها: گلستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار