مجری طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی استان اردبیل گفت: مطالعات انتقال آب از حوزه قزل‌اوزن به دشت اردبیل 2 تا 3 سال طول کشیده سپس با تخصیص اعتبارات هنگفت این کار به مرحله اجرایی می‌رسد.
کد خبر: ۱۲۷۷۱۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۷ 11 November 2015

محبت مصری در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل، اظهار کرد: امسال برای مطالعات فاز اول انتقال آب از قزل‌اوزن یک میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده که انتظار می‌رود در سال‌های آینده نیز با تخصیص اعتباراتی امر مطالعات در این انتقال تکمیل شده و برای حوزه اجرا از منابع اعتباری بخش خصوصی بتوانیم استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: این انتقال بخشی از اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی است که در کنار این امر در حوزه اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی نیز بیش از 490 میلیون تومان اعتبار با همراهی صدا و سیما، رسانه‌ها و اجرای طرح‌های مختلف هزینه می‌شود تا امر اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی در این حوزه به انجام برسد.

مجری طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی استان گفت: اجرای طرح داناب در مدارس و همچنین تکمیل مطالعات انتقال آب از قزل‌اوزن دیگر طرح‌های پیش‌بینی شده در این حوزه است که از دو تا سه سال آینده بخش مطالعاتی انجام شده و ما در قسمت انتقال که هزینه‌بر نیز است، از روش بی.او.تی و سایر منابع استفاده می‌کنیم تا امکان انتقال این منبع آبی فراهم آید.

مصری افزود: ‌سهم استان از محل قزل‌اوزن و انجام عملیات انتقال 572 میلیون متر مکعب تعیین شده بود که این رقم تا 50 میلیون متر مکعب کاهش یافت و پیش‌بینی می‌شود با این انتقال تا 30 سال آینده مشکل تأمین آب شرب اهالی ساکن در دشت اردبیل برطرف شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: ‌البته سهم صنعت و کشاورزی نیز در این زمینه پیش‌بینی شده و ما از طریق سد استور می‌توانیم زمینه انتقال آب به دشت اردبیل را فراهم کنیم.

مصری کسری منابع آب زیرزمینی را فاجعه‌بار توصیف کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه تا 70 درصد منابع زیرزمینی خودمان را اعم از تجدیدپذیر و زیرزمینی مصرف کردیم، تا 20 سال آینده با اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی بخشی از این کسری‌ها برطرف می‌شود.

وی چالش اساسی استان را در کسری منابع آب در دشت اردبیل، مشگین‌شهر و خلخال یادآور شد و اضافه کرد: بخش عظیمی از اعتبارات و طرح‌های احیا و تعادل‌بخشی در دشت اردبیل اجرا می‌شود تا بتوانیم از این بحران و شرایط حادی که گرفتار شده‌ایم، نجات پیدا کنیم.

مجری طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی استان اردبیل ضرورت کاهش برداشت منابع آبی را از 144 میلیون متر مکعب به 86 میلیون متر مکعب یادآور شد و اظهار کرد: ما به راحتی می‌توانیم در این زمینه با برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌هایی که انجام دادیم بخش عظیمی از اهداف و برنامه‌هایمان را جامه عمل بپوشانیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار