متاسفانه امروزه شاهد عادی شدن تدریجی روابط محرم و نامحرم هستیم و به طور طبیعی و بلاانکار این موضوع موجبات انحرافات اخلاقی را پدید می‌آورد و این بی‌بند و باری‌ها نیز در نهایت کیان خانواده را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۱۳۰۷۲۳
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱ 17 November 2015
به گزارش تابناک قم، رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها موضوع نفوذ دشمن در فضای بعد از مذاکرات هسته‌ای را عنوان کرده‌اند. در این میان در کنار نفوذ سیاسی، امنیتی و اقتصادی به نظر می‌رسد مسئله نفوذ فرهنگی عنوانی است که باید بیش از پیش مورد توجه مردم، رسانه‌ها و نخبگان قرار گیرد.

ایشان می‌فرمایند: «دشمن سعی می‌کند در زمینه‌ فرهنگی، باورهای جامعه را دگرگون کند و آن باورهایی را که توانسته این جامعه را سرِپا نگه دارد جابه‌جا کند، خدشه در آنها وارد کند، اختلال و رخنه در آنها به‌وجود بیاورد. خرج‌ها می‌کنند؛ میلیاردها خرج می‌کنند برای این مقصود؛ این رخنه و نفوذ فرهنگی است.»

اما در شرایط فعلی باید رخنه‌های نفوذ فرهنگی دشمن را مورد بررسی قرار داد و در این زمینه مصداق‌یابی کرد. اکنون نیز به نظر می‌رسد مسئله ناپایدار سازی خانواده ایرانی موضوعی است که به شدت از سوی تریبون‌های رسانه‌ای غرب ترویج می‌شود.

بنیان هر جامعه‌ای بستگی به قوام خانواده‌ها به عنوان اجزای اصلی جامعه دارد و اگر سازمان خانواده از هم بپاشد آنگاه راه برای نفوذ افکار و رفتار‌های ناصواب باز خواهد شد.

در همین خصوص حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی موحدی‌نیا استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم در خصوص نقش خانواده در جامعه دینی گفت: ‌در دین مبین اسلام نهادی والاتر از اسلام کمتر وجود دارد و آنقدر که حدیث و آیه و روایت در خصوص قوام خانواده داریم در خصوص دیگر نهادها وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از رفتارهای فردی و اجتماعی اشخاص به خانواده باز می‌گردد گفت: اساسا زندگی انسان در خانواده است که آغاز می‌شود، استمرار می‌یابد و به ثمره می‌رسد و یک خانواده سالم فرد و جامعه‌ای سالم را در پی خواهد داشت.

موحدی‌نیا با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد مهمترین نقش خانواده به مسئله تربیت و آموزش فرزندان باز می‌گردد، گفت: نسل بشری از مجرای خانواده استمرار می‌یابد و اگر این مجرا ماهیت پاک و الهی نداشته باشد کل جامعه به انحراف کشیده می‌شود.

این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه متاسفانه در پی رسوخ اندیشه‌ها و رفتارهای اومانیستی خانواده در جامعه ایرانی متزلزل شده است ادامه داد:‌ آمار شدیدی که از کاهش ازدواج به گوش می‌رسد و یا افزایش چشمگیر آمار طلاق، حاکی از آن است که ما حق خانواده را به درستی ادا نکرده‌ایم.

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه البته ضعف بنیان خانواده صرفا به مباحث فرهنگی و اعتقادی برنمی‌گردد گفت: بسط و تقویت نهاد خانواده وابسته به عوامل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... است و اما اکنون همه مولفه‌ها به نوعی علیه خانواده ایرانی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه بنده مخالف جریان یافتن صنعت یا بازار خودرو نیستم اما امروز این شائبه وجود دارد که آیا دولت نمی‌توانست این هزینه کلان را خرج ازدواج جوانان کنند، گفت: ما نیازمند یک بازنگری جدی در برنامه‌های خودمان در خصوص امر ازدواج هستیم.

دکتر محمد سعید عباسی جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با تاکید بر اینکه صحبت کردن در خصوص کلیت جامعه کار سخت و دشواری است ادامه داد: نمی‌توانیم یک نظر را به همه خانواده‌های ایرانی تعمیم دهم.

وی با اشاره به اینکه خانواده‌های ایرانی غالبا مورد تاثیر طبقه، شأن و جایگاه اجتماعی دسته بندی می‌شوند یادآور شد: امروز بنیان خانواده‌ها در میان افراد تحصیل‌کرده که آشنایی و سر و کار بیشتری با دنیای غرب دارند، متزلزل است.

عباسی با تاکید بر اینکه در کنار تمام مشکلات خانواده‌های موفقی نیز وجود دارند که رفتار و منش آنها الگوست و نمی‌توان این بخش از جامعه را نیز انکار کرد، ادامه داد:‌ با این حال ما غالبا به آسیب‌های اجتماعی می‌پردازیم و امروز نیز نگاه اغلب جامعه شناسان به مشکلات آن دسته از خانواده‌هایی است که دچار مشکل شده است.

این جامعه شناس دو عامل اقتصادی و فرهنگی را در تزلزل خانواده ایرانی دارای بیشترین تاثیر دانست و گفت: باز در میان این دو عامل من معتقدم مسئله اقتصادی بیش از مسئله فرهنگی تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه وقتی زنان و مردان ایرانی برای گذران امورات خود مجبور به چند شیفت کاری هستند نمی‌توان انتظار داشت، محبت، صفا و عشق در کیان این خانواده‌ها ظهور و بروز داشته باشد گفت: از سوی دیگر فرزندانی نیز که در چنین خانواده‌هایی رشد می‌کنند مستعد آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی هستند.

عباسی با اشاره به اینکه نتیجه یک پایش علمی در سطح دانشگاهی نشان می‌دهد که بین میزان ساعات حضور پدران در خانه با بزهکاری فرزندان رابطه معکوس وجود داد ادامه داد: دولت باید فضا را به نوعی سازماندهی کند که مردم مجبور نباشند برای رتق و فتق امورات زندگی تمام ساعات زندگیشان را به کار و اشتغال اختصاص دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه به موضوعات فرهنگی نیز اشاره کرد و گفت: البته کنش و رفتار انسانی شاید در یک بستر اجتماعی روی دهد اما اساسا این رفتار را انگیزه‌ها و انگیزش‌ها شکل می‌دهند و نقش باورها و اعتقادات بسیار بسیار پر رنگ است.

کارشناس مسائل خانواده با تاکید بر اینکه رواج ارزش‌های غربی به قبح شکنی از ارزش‌های دینی و اخلاقی منتج می‌شود افزود: در این زمینه ما تجربه غرب را داریم و مشاهده می‌کنیم که به دلیل همین موضوعات غیراخلاقی عملا خانواده در وضعیت بسیار متزلزلی قرار گرفته است و بخش عمده ای از فرزندان اروپایی در خانواده‌های تک سرپرست رشد می‌کنند.

عباسی به جایگاه رسانه‌ها در تغییر باورهای مردمی نیز اشاره کرد و افزود: معتقدیم واژه نفوذی که مقام معظم رهبری در زمینه فرهنگی به آن اشاره کرده‌اند به طور دقیق می‌تواند در مورد نقش برنامه‌های ماهواره‌ای در سست کردن پایه‌های خانواده ایرانی مصداق داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی حدادی استاد حوزه و پژوهشگر اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم در همین زمینه گفت: در سال‌های اخیر حجم و میزان مراجعات زوجین جوان به دفاتر مشاوره خانواده در قم به شدت افزایش یافته است و متاسفانه اغلب نیز اختلافات به حدی است که نمی‌توان نسخه‌ای برای آنها پیچید.

وی با اشاره به اینکه هنوز تحقیقات علمی متقن و دقیقی در این زمینه صورت نگرفته است و اغلب تحلیل‌های ما مبتنی بر حدس و گمان است گفت: البته بخشی از این ضعف مربوط به حساسیت خود مسئله است زیرا در بسیاری از موارد افراد به دلایل متعدد حاضر نیستند از پستوهای ذهنی خود به محققان و کارشناسان اطلاعاتی را ارائه دهند.

حدادی با بیان آنکه آنچه امروز در سطح جامعه می‌بینیم و البته نیازی به تحقیق هم ندارد، عادی شدن تدریجی روابط محرم و نامحرم است ادامه داد: به طور طبیعی و بلاانکار این موضوع موجبات انحرافات اخلاقی را پدید می‌آورد و این بی‌بند و باری‌ها نیز در نهایت کیان خانواده را تهدید می‌کند.

این محقق و پژوهشگر اجتماعی در پاسخ به این سئوال که راهکار مقابله با این آسیب اجتماعی چیست، گفت: اگر ما در شرایطی بودیم که می‌توانستیم تمام مولفه‌ها را کنترل کنیم تا حدود زیادی می‌توانستیم با این چالش مقابله عملی داشته باشیم اما واقعا تا چه میزان می‌توان با ماهواره‌ها، اینترنت، کانال‌های شبکه‌های اجتماعی و ده‌ها رسانه دیگر که نگرش غیراخلاقی را پمپاژ می‌کنند مقابله کرد.

وی با بیان اینکه البته این به معنای پذیرفتن تسلط فرهنگی دشمن نیست، ادامه داد: فطرت انسانی اساسا الهی و محب ارزش‌های اخلاقی است و اگر سطح آگاهی‌ها افزایش یابد و جوانان نیز اندکی بیشتر حریم و حدود‌ها را رعایت کنند می‌توان تا حدود زیادی از شرایط فعلی گذر کنیم.

البته پرداختن به چالش‌های خانواده‌ها هزاران کتاب و پایان نامه تحقیقی را می‌طلبد اما به هر تقدیر نباید اجازه داد روند تزلزل در بنیان‌های خانواده‌ها به یک امر عادی تبدیل شود. امروز سست کردن بنیان خانواده ایرانی اسلامی برای ضربه زدن به کیان جامعه اسلامی یکی از منافذی است که دشمن به طور جدی روی آن حساب باز کرده است و حداقل کاری که ما در این زمینه می‌توانیم انجام دهیم افشای تلاش‌های دشمن در این زمینه است.

از سوی دیگر لازم است تا با دوری از شعار زدگی بسترهای واقعی ضعف‌های خانواده را که بیشتر جنبه‌های اقتصادی دارند مورد کنکاش قرار دهیم و هر فردی به سهم خود درصدد برطرف سازی آنها حرکت کند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار