کد خبر: ۱۴۱۰۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۸ 07 December 2015

    از گذر روزهای تقویم که عبور می کنی به 16 آذر می رسی روزی که به جامعه فرهیخته دانشجویان ایران زمین تعلق دارد. روزی که بیانگر شجاعت ها و قهرمانی های دانشجویان ما است، روزی تاریخی که 62 سال قبل دانشجویان برای دفاع از حقوق ملت قیام کردند.

   برای یادآوری گوشه ای از اتفاقات تاریخی این روز می توان گفت که نيكسون، معاون رئيس جمهور امريكا در سال 1332، راهى ايران شد تا نتيجه سرمايه گذارى بيست و يك ميليون دلارى را كه سازمان جاسوسى آمريكا سياه در راه كودتا و سرنگونى دولت مصدق هزينه كرده بود، از نزديك مشاهده كند. ملت در حال افسردگى و از نفاق و تفرقه اى كه استبداد توانسته بود در ميان او ايجاد كند، ناراحت بود.

رهبرى نهضت مقاومت، قصد رساندن صداى اعتراض مردم را به گوش جهانيان داشت و تلاش لندن و واشنگتن را كه مى‌خواست با مشروع جلوه دادن رژيم كودتا، امتيازات مورد نظر خود را در محيط آرام بدست آورد، خنثى كند. اجراى اين برنامه به عهده كميته هماهنگى دانشگاه تهران واگذار شده بود.

تظاهرات دانشجويان دانشگاه تهران، به عنوان اعتراض به ورود دنيس رايت، كاردار جديد سفارت انگليس در ايران، از روز 14 آذر 1332، آغاز شد. رژيم پهلوى كه به خوبى از خشم ملت و خصوصا دانشجويان نسبت به خود و اربابان امريكا از پيش آگاه بود، با تمام قوا متوجه دانشگاه شد.

روز 15 آذر تظاهرات به خارج از دانشگاه كشيده شد و ماموران انتظامى، در زد و خورد با دانشجويان، شمارى را مجروح و گروهى را دستگير و زندانى كردند. صبح روز 16 آذر 1332، گارد تا دندان مسلح رژيم پهلوى براى اولين بار وارد صحن دانشگاه شد تا فرياد مخالفان را در گلو خفه كند.

حادثه 16 آذر 1332، به عنوان يك روز (مقاومت تاريخى) در تاريخ دانشگاه تهران ثبت شد. از آن پس، همه ساله به رغم كوشش رژيم و ساواك، دانشجويان دانشگاه تهران و ديگر دانشگاههاى سراسر ايران مراسم و تظاهراتى به ياد شهيدان آن روز برپا مى كردند.

و اکنون بعد از گذشت چند دهه از وقوع آن اتفاق، هنوز هم آن رویداد در ذهن مردم جای دارد و امروز دانشجویان دانشگاه های مختلف خراسان جنوبی و کشور با فرارسیدن این روز مراسم مختلفی را برای یادآوری این روز تاریخی برزار می کنند تا به جهانیان بفهمانند که هیچ یک از رشادت ها و جوانمردی های دانشجویان از یاد نخواهد رفت و دانشجویان همیشه در برابر بیگانگان ایستادگی می‌کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار