مهران به مثابه ي يكي از فرزندان دلاور و مرزدار ايلام هرچه در توان داشت، صميمانه در طبق اخلاص عرضه كرد و آن را به سوگواران اربعين حسيني تقديم نمود، در واقع، خاك پاك و مطهرش را فرش كف پاي شيفتگان حرم اباعبدالله (ع) كرد تا مسير طولاني سفر و كمبود امكانات، روح آنان را نيازارد، اما شرايط پيش آمـده در اربعيـن امسال و اربعين سـال 1393 با اربعين سال هاي گذشته، كاملاً متفاوت بود...
کد خبر: ۱۴۱۱۹۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰ 08 December 2015
اربعين «نعمت» پايان ناپذيري است كه خداوند در دو سال اخيـر آن را در قالب «يك فرصت استثنايي» به استان ايلام به ويژه مردم شهيدپرور و مهمان نواز مهران عطا كرده است.

آفتاب، در هواي سرد و سوزناك عصر پاييزي، غمبار و محزون بود و به آرامي غروب مي كرد،چهره ي غمگينش نشان از چهلم شهادت فرزند فاطمه (س) در سال 61 هجري داشت، هوا كم كم رو بـه تاريكي مي گراييد، زائران كربلا از سراسر ميهن اسلامي، مانند شب هاي گذشته وارد استان مي شدند و با عبور از شهر ايلام، مسير حركت به سمت مهران را پي مي گرفتند.

بار ترافيك، سنگين، ولي روان بود، پليس راهور كنترل جاده را در دست داشت و هوشمندانه بر رفت و آمد خودروها نظارت مي كرد، مهران سرفراز، به رسم ادب و مهمان نوازي تا رضاآباد (5 كيلومتري ورود به شهر) به استقبال زائران آمده بود و سيل خروشان عاشقان حسين (ع) را در حريم امن خود جاي مي داد و چونان مادري دلسوز و مهربان، به گونه اي پذيراي ياران فرزند مولا(ع) بود كه گويي وسعت عرصه ي جغرافيايي اش با تمام خاك عالم برابري مي كرد.

پارك حدود 180 هزار خودرو ريز و درشت زائران در ورودي و داخل شهر، كار آساني نبود و مسئولان استان، يكپارچه، هماهنگ و همدل، هم غم اربعين شهادت حسين (ع) را در دل داشتند، هم براي خدمت به زوار، سر از پا نمي شناختند و با صبر و حوصله ي وصف ناپذير، زمينه ي آرامش و امنيت ميهمانان را فراهم مي آوردند و پس از تكريم، آنان را به سوي مرز هدايت مي كردند.

مهران به مثابه ي يكي از فرزندان دلاور و مرزدار ايلام هرچه در توان داشت، صميمانه در طبق اخلاص عرضه كرد و آن را به سوگواران اربعين حسيني تقديم نمود، در واقع، خاك پاك و مطهرش را فرش كف پاي شيفتگان حرم اباعبدالله (ع) كرد تا مسير طولاني سفر و كمبود امكانات، روح آنان را نيازارد، اما شرايط پيش آمـده در اربعيـن امسال و اربعين سـال 1393 با اربعين سال هاي گذشته،  كاملاً متفاوت بود و به آساني در مي يابيم كه:

1- اربعين سال جاري با تمام نعمت هاي بي شماري كه در پي داشت، با زائران امام حسين (ع) خداحافظي كرد و در مدار زمان قرار گرفت تا در يك دايره ي 360 درجه ي ديگر، جاماندگان از كاروان بزرگ كربلا، باز فرصت يابند و ارادت خالصانه ي خود را به پيشگاه امام شان ابراز نمايند، آري، قطار اربعين براي هميشه ي تاريخ بـدون وقفـه بر روي ريل زمـان مي چرخد و مسافران دلداده و شيفتگان حرم اباعبدالله (ع) بر سكوي انتظار ايستاده اند تا آنان را در فرصتي مناسب به كربلا برساند.

2- اربعين «نعمت» پايان ناپذيري ست كه خداوند در دو سال اخيـر آن را در قالب «يك فرصت استثنايي» به استان ايلام به ويژه مردم شهيدپرور و مهمان نواز مهران عطا كرده است، پس، بايد قدر اين « نعمت » و « فرصت » را بدانيم و بي وقفه براي بزرگداشت آن در سال هاي بعد برنامه ريزي كنيم.

3- مسئولان اسـتان در سال 1393 و امسال براي فراهم آوردن زيرساخت هاي جـاده اي، تلاش زيادي كردند، آثار اين تلاش شبانه روزي از حميل تا مهران كاملاً مشهود است، اما چون ايلام، استاني كوهستاني ست و ساخت يك كيلومتر راه، بيش از دو ميليارد و پانصد ميليون تومان هزينه دارد، هرچقدر تلاش شود، بازهم رفع مشكلات مشهود و محسوس نيست، به نظر، تنها راه رفع چنين مشكلاتي تخصيص اعتبار ملي ست، در آن صورت مي توان اطمينان يافت كه  تحقق اهداف، روشن و قابل پيش بيني است.

4- ايجاد يك تونل به موازات تونل آزادي و تونل ديگر به موازات تونل ماربره به رفع گره ي كور ترافيك و كاهش تلفات جاني و مالي شمال و جنوب مركز استان كمك شايان توجهي خواهد كرد.

5- مسئولان استان كرمانشاه مي توانند جاده ي اصلي ايلام ـ حميل را به اتوبان كرمانشاه ـ بيستون متصل كنند و نقش خود را در اجراي پروژه ي بزرگراه تهران ـ كربلا ايفا نمايندتا آمد و رفت زميني بين پايتخت كشور و استان ايلام و از آنجا به مهران و سپس كربلا به سهولت انجام گيرد، اربعين سرمايه ي معنوي همه ي مـردم ايران است، بي گمان، ائمه ي اطهار عليهم السلام، به ويژه امام حسين (ع) به مردم مسلمان و ولايتمداران ايران عنايت ويژه دارند.

6- خوانندهي گرامي و آشنا به مسير تهران – ايلام – مهران – كربلا – بغداد  تصديق خواهد كرد كه چهار بانده شدن اين مسير، بي بديل ترين بزرگراه بين المللي خواهد بود، زيبايي اين آزاد راه ، آنگاه نمايان مي شود كه حميل به مهران و مهران به كربلا ( مسير چهار بانده ) و سپس به بغداد متصل شود.

7- استانداران خراسان رضوي، فارس و قم به خوبي آگاه اند دو تن از اخوان مكرم امام رئوف (ع) و خواهر مكرمه اش حضرت فاطمه ي معصومه سلام الله عليها در شهرستان هاي مهران ( امام زاده سيدحسن «ع» ) و ملكشاهي ( امام زاده سيدمحمد عابد «ع» ) مدفون هستند و وجود مقدس اين بزرگواران، ايلام را به مشهد، شيراز و قم پيوندي عميق و جاودانه داده است.

بنابراين،  استانداران سه استان مذكور مي توانند بخش خصوصي استان محل مأموريت خود را در يكي از شهرستان هاي ايلام، مهران و ملكشاهي تشويق به سرمايه گذاري نمايند تا پيوند چهار استان خراسان رضوي، فارس، قم و ايلام مستحكم تر شود و مهران با دلگرمي بيشتري از زوار امام رئوف(ع) و خواهر مكرمه اش(سلام الله عليها)در طول سال پذيرايي كند.

8- مسير مهران، مسيري دو سويه است و مهران مهربان علاوه بر پذيرايي از زائران عتبات عاليات به ويژه حرم اباعبدالله (ع)، جانانه و صميمانه نيز، پذيراي زائران حرم نوراني و مقدس امام رئوف (ع) از آن سوي مرز هست و چه افتخاري بالاتر از اين نعمت خدادادي كه نصيب مردم ايلام به ويژه مهرانيان مهربان شده است.

9- مردم مسلمان و شرافتمند ايلام، در طول 8 سال دفاع مقدس شجاعانه از خاك ميهن دفاع كردند و تا پايان جنگ درصحنه ماندند و هيچ هزينه اي بر كشور تحميل نكردند، در حالي كه خيلي از استان هاي دور از جبهه ها برنامه هاي توسعه ي خود را پيش مي بردند.

از اين رو، انتظار مي رود استان هاي برخوردار در يك اقدام خداپسندانه مردم ايلام را دريابند و در توسعه ي زيرساخت هاي استان مشاركت كنند، بي ترديد چنين رويكردي نه تنها از ديد امامان معصوم عليهم السلام پنهان نخواهد ماند، بلكه زمينه ي الفت و مهرباني بين مردم  ميهن اسلامي مان را افزايش خواهد داد.

10-  در اربعين امسال ازدحام جمعيت در مهران دو بار در اوج بود، يك بار هنگام ورود زوار به اين شهر و حركت به سوي مرز براي شرفيابي به كربلاي معلي و بار ديگر هنگام برگشت از كربلا و عبور از شهر مهران؛ ولي مسئولان و مردم استان، با صبوري پذيراي آنان بودند، جاداشت، به خاطر بارندگي و سرماي شديد، استان هاي همجوار در خدمات رساني به زائران همكاري بيشتري مي كردند تا حلاوت زيارت حضرت اباعبدالله (ع) براي هميشه در كام آنان مي ماند.

11- حال، جا دارد استان هاي خراسان رضوي، فارس، قم و كرمانشاه در يك برنامه ريزي اصولي و منسجم، به كمك استان ايلام بشتابند و براي اربعين سال 1395 ميزان مشاركت خود را به مردم ايلام اعلام نمايند تا هم درخت هم زباني و همدلي در ايران اسلامي به بار بنشيند و هم، از عنايات و الطاف امام رضا (ع) (در مشهد مقدس)، اخوان بـزرگوار (در شيراز)، ( در مهران )، ( در ملكشاهي)، و خواهر گرامي شان حضرت معصومه (س) در قم متنعم شوند./پ

علی محمدنیاکان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام

منبع: خبرگزاری شبستان


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار