کد خبر: ۱۴۴۳۲۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴ 14 December 2015
 در پی ابلاغ بخشنامه اوراق ۶۰میلیون تومانی مسکن از بانک مرکزی به بانک مسکن، فرابورس ایران جزئیات و زمان افزایش سقف تسهیلات مسکن و تغییر نرخ سود را اعلام‌کرد.
به گزارش همشهري، پرداخت وام مسكن در سقف‌هاي جديد از هفته آينده آغاز مي‌شود. 

براساس ابلاغيه بانك مركزي حداكثر ميزان استفاده از تسهيلات خريد و ساخت مسكن با استفاده از گواهي حق تقدم در تهران 60ميليون تومان و معادل 120ورقه 500هزار توماني، در مراكز استان‌ها و شهرهاي بيش از 200هزار نفر 50ميليون تومان معادل 100ورقه و در ساير مناطق شهري 40ميليون تومان معادل 80ورقه تعيين شده است.

همچنين استفاده از اين تسهيلات جديد در نماد معاملاتي «تسه9408» (اوراق تسهيلات مسكن آبان 1394) و نمادهاي بعدي خواهد بود و در اين ميان محدوديت زماني دوماهه براي فروش اوراق هم به 4‌ماه افزايش يافته است. به‌عبارت ديگر درصورت خريد اوراق جديد 60ميليون توماني تا 4‌ماه، امكان فروش وجود نخواهد داشت تا از اين طريق از نوسان‌گيري و حضور سفته‌بازان جلوگيري شود. طبق مصوبه 17آذر شوراي پول و اعتبار نرخ سود تسهيلات جديد 60ميليون توماني به 18.5درصد رسيده است. سود واقعي اوراق تسهيلات مسكن چقدر است؟

عليرضا توكلي كاشي، رئيس اداره ابزار‌هاي نوين مالي فرابورس به همشهري گفت: سقف اوراق تسهيلات مسكن در فرابورس با توجه به ابلاغ مصوبه 2‌ماه قبل شوراي پول و اعتبار به بانك مسكن عملا از امروز افزايش يافت و مقدار وام مسكن در شهر تهران از اين پس تا سقف 60ميليون تومان، در مراكز استان و شهر‌هاي بالاي 200هزار نفر 50ميليون تومان و در ساير شهر‌ها 40ميليون تومان است. او افزود: علاوه بر اين، شهروندان مي‌توانند از وام 10ميليون توماني جعاله تعميرات هم همزمان با وام خريد مسكن استفاده كنند و به اين ترتيب سقف وام مسكن به 50-60 و 70ميليون تومان افزايش مي‌يابد.

او با بيان اينكه از اين پس يك شهروند تهراني مي‌تواند 70ميليون تومان وام مسكن دريافت كند در پاسخ به اين پرسش كه آيا با توجه به قيمت 72هزار توماني هر يك از اين اوراق و سود18.5درصدي هنوز دريافت وام 70ميليون توماني براي مردم صرفه اقتصادي دارد گفت: با درنظر گرفتن نرخ سود تسهيلات در ساير بانك‌ها اين اوراق همچنان جذابيت دارد. در حال حاضر قيمت هر برگ اوراق تسهيلات مسكن در فرابورس در محدوده 72هزار تومان مورد مبادله قرار مي‌گيرد كه با اين حساب نرخ سود واقعي اين اوراق به 23درصد مي‌رسد بنابراين نرخ در مقايسه با تسهيلاتي كه ساير بانك‌ها پرداخت مي‌كنند كمتر است.

به گفته توكلي، متقاضيان دريافت وام‌هاي جديد مسكن بايد حق تقدم‌هاي جديد اين اوراق را با نماد تسه9408(آبان 94) خريداري كنند. رئيس اداره ابزار‌هاي نوين مالي فرابورس تأكيد كرد: كساني كه از قبل اين اوراق را خريداري كرده‌اند به اندازه سقف تسهيلات قبلي مي‌توانند از اوراق جديد حق تقدم تسهيلات مسكن استفاده كنند مثلا اگر كسي قبلا براي دريافت وام 45ميليون توماني مسكن 90برگ از اين اوراق استفاده كرده است مي‌تواند با خريد اوراق جديد سقف وامش را در تهران به 70ميليون تومان برساند. حالا بخواهد 70ميليون تومان وام دريافت كند فقط به اندازه مابه‌التفاوت 45تا 70تومان بايد اوراق جديد را خريداري كند.

شرايط دريافت وام مسكن چيست؟
ابوالقاسم رحيمي اناركي، عضو هيأت مديره بانك مسكن در يك نشست خبري درباره شرايط جديد پرداخت وام مسكن توضيح داد و گفت: طبق اين مصوبه و با احتساب 10ميليون تومان وام جعاله، سقف تسهيلات مسكن در تهران به 70ميليون، مراكز استان‌ها و شهرهاي بالاي 200هزار نفر به 60ميليون تومان و در ساير ‌شهرها به 50ميليون تومان افزايش مي‌يابد.

وي با بيان اينكه پرداخت تسهيلات جديد مسكن از اول دي‌ماه آغاز مي‌شود، ادامه داد: نرخ سود اين تسهيلات 18.5درصد و حداكثر صدور اوراق، 140ورقه 500هزار توماني تعيين شده و براي جلوگيري از افزايش نرخ اوراق حق تقدم در فرابورس، اوراق مربوط به آبان‌ 94و پس از آن، مشمول وام‌هاي جديد و با محدوديت عدم‌فروش 4ماهه شده‌اند. اما محدوديت فروش دوماهه اوراق قبل از آبان كماكان پابرجا خواهد بود.

اين مقام مسئول تأكيد كرد: در اين ميان درخواست تسهيلات همان روز به معاونت سپرده ممتاز ارجاع و اين درخواست به فرابورس اعلام مي‌شود و خريدار بايد در همان روز نسبت به خريد اوراق اقدام كند. در غيراين صورت از معامله همان روز حذف خواهد شد. وي با بيان اينكه با مصوبه جديد شوراي پول و اعتبار حدود هزار ميليارد تومان منابع آزاد مي‌شود، از انتشار ماهانه يك ميليون امتياز اوراق حق تقدم به ارزش 500 ميليارد تومان خبر داد.

اقساط وام 40، 50 و 60ميليون توماني چقدر است؟
تسهيلات جديد بانك مسكن، فقط شامل ساختمان‌هاي با برخورداري حداكثر 20سال از صدور پروانه مي‌شود. ساختمان‌هاي با قدمت بيش از 20و حداكثر 25سال از صدور پروانه نيز مي‌توانند بدون احتساب وام 10ميليون توماني جعاله، از وام 35ميليون توماني استفاده كنند. اقساط وام 40ميليون توماني به روش ساده ماهانه 693هزار تومان و به روش پلكاني ساده از 578هزار تومان ماهانه شروع مي‌شود. در روش پلكاني دوره‌اي در 5سال اول رقم اقساط ماهانه 621هزار تومان، در 5سال دوم رقم اقساط 746هزار تومان و در سال‌هاي يازدهم و دوازدهم ميزان اقساط 895هزار تومان است.

اقساط وام 50ميليون توماني به روش ساده 866هزار تومان و در روش پلكاني دوره‌اي در 5سال اول 777هزار تومان و در 5سال دوم 932هزار تومان و در 2 سال آخر ماهانه يك ميليون و 120هزار تومان است. قسط روش پلكاني ساده نيز 723هزار تومان بوده اما اقساط وام 60ميليوني به روش ساده يك ميليون و 40هزار تومان و به روش پلكاني ساده در 5سال اول 932هزار تومان، در 5سال دوم يك ميليون و 120هزار تومان و در 2 سال آخر يك ميليون و 340هزار تومان است. اقساط وام 60ميليون توماني در روش پلكاني ساده، 867هزار تومان و اقساط وام 10ميليون توماني جعاله نيز 260هزار تومان تعيين شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار