بازایابی حلقه مفقوده فروش محصولات؛
مشکل عدم بازار یابی مناسب صنایع دستی در مازندران آنقدر نامناسب بوده که بر اساس اظهارات بهمن نامور مطلق معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور استان مازندران در این بعد از میانگین ملی عقب است.
کد خبر: ۱۶۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۹ 26 March 2015
تابناک مازندران:مازندران از دیرباز یکی از استان های مطرح کشور در بخش تولید صنایع دستی بوده است به گونه ایی که در گذشته، صنایع دستی مازندران به‌دلیل در دسترس بودن مواد اولیه، رونق خاصی داشت و مازندران در این حوزه جزو پنج استان برتر کشور بود.همچنین 20 رشته‌ي صنایع دستی استان نشان ملی گرفته‌اند.
از صنایع دستی موجود در استان مازندران می توان به قالی بافی، گلیم بافی، جاجیمچه بافی، بافت گلیچه، چوقا، شمد و ملحفه، سوزن دوزی، رنگرزی و چاپ سنتی سفالگری و سرامیک سازی، فراورده‌های پوست و چرم، هنرهای مرتبط با فلز، هنرهای مرتبط با چوب، حصیر بافی، طراحی سنتی و نگارگری، صحافی و جلد سازی سنتی، صنایع دستی دریایی عروسک سازی اشاره کردh'v ]I . قالی بافی و گلیم بافی از رشته‌های اصلی و اساسی مازندران نیست ولی در استان بافته می‌شود.
به گفته کارشناسان یکی از مهم‌ترين مشکلات عدم توسعه مناسب صنایع دستی در مازندران نبود محل مناسب براي عرضه و فروش این محصولات است.
این در حالیست که طبق مصوبه دولت قبل قرار بود 7 بازارچه صنایع دستی در مازندران راه اندازی شود که متاسفانه علیرغم گذشت نزدیک به دو سال از فعالیت دولت جدید، هنوز تحقق این مصوبه در استان اجرایی نشده است.
البته مشکل عدم بازار یابی مناسب صنایع دستی در مازندران آنقدر نامناسب بوده که بر اساس اظهارات بهمن نامور مطلق معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور استان مازندران در این بعد از میانگین ملی عقب است.
وی تصریح کرد: صنایع دستی استان مازندران باید با نگاه ویژه دنبال شود و ما از نظرات هنرمندان برای حل مشکلات این حوزه بهره خواهیم گرفت.
دلاور بزرگ نیا مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری مازندران هم با پذیرفتن مشکل در بخش صنایع دستی مازندران اعلام داشت: صنایع دستی مازندران دارای بخش‌های عقب افتاده‌ای است که باید با تلاش مسئولین این بخش جبران شود. ما تقاضا داریم که تدبیری اندیشیده شود تا بتوانیم در مقطعی صنایع دستی خودمان را از این حالت کم‌جانی نجات دهیم و برای این مهم باید در حوزه بازاریابی و فروش مطالعه و ارایه راهکار شود.
اما در تعطیلات نوروزی امسال13 نمایشگاه صنایع دستی و فرهنگی در استان دائر شده که از این تعداد، پنج نماشگاه ملی است. معاون صنایع دستی مازندران اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه وضعیت برگزاری این نمایشگاه‌ها نسبت به گذشته بهبود 50 درصدی دارد، گفت: پایان شهریورماه نمایشگاه بزرگ صنایع دستی هم در مازندران برگزار می‌شود که باید از کیفیت خاص نمایشگاه‌های بزرگ صنایع دستی برخوردار باشد.
علی ماهفروزی با بیان اینکه درآمد صنایع دستی با جمعیت استان، رابطه مثبت ندارد، تصریح کرد: با وجود تکنیک‌های فردی که هنرمندان ما از آن برخوردار هستند اما هنوز نتوانسته‌اند کابرد صنایع دستی در زندگی روزمره را نهادینه کنند.
این مسئول با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم قیمت تمام شده محصولات صنایع دستی کاهش یابد تا مردم بتوانند استفاده کنند، گفت: قبل از سال 84 نزدیک به سه درصد تولید ملی کشور به صنایع دستی مربوط می‌شد اما امروز به کمتر از یک درصد کاهش یافته است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار