عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات گفت: در کشور در سال‌های اخیر به سرعت شاهد افزایش گوشی‌های هوشمند هستیم به طوری که از 2 میلیون گوشی هوشمند سال 92 در سال گذشته این رقم به 20 میلیون و امسال نیز به 40 میلیون رسیده است.
کد خبر: ۱۷۰۷۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳ 27 January 2016

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، خسرو سلجوقی صبح امروز در همایش کسب و کار مبتنی بر آی‌سی‌تی در سالن ولایت اردبیل اظهار کرد: در بیش از 40 تعریفی که برای کارآفرینی شده است چهار ویژگی برای این حوزه برشمرده شده است که فرصت‌شناسی و فرصت‌سازی از جمله آنها است که باید اطرافمان را مثبت ببینیم و خوشبینانه به مسائل پیرامونی نگاه کنیم.

وی با بیان اینکه در این حوزه باید به دنبال ارائه راهکار مبتنی بر خلاقیت و نوآوری باشیم و همه سعی کنیم در این حوزه حرکت‌ها و برنامه‌ریزی‌هایمان را انسجام ببخشیم، افزود: در کنار تمرین خلاقیت و نوآوری باید خطرپذیری در حوزه کارآفرینی نیز مورد توجه قرار گیرد چرا که اساسا کارآفرین فرد خطرپذیر است اما بیگانه و بی‌عقل محسوب نمی‌شود چرا که او با برنامه و راهکار درست در حوزه کسب و کار حرکت می‌کند.

ایران در خلاقیت هفت رتبه عقب افتاده است

عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه متاسفانه در دو سه سال اخیر رتبه ایران در حوزه خلاقیت کاهش یافته است، یادآور شد: رتبه 113 ما در خلاقیت به رتبه 120 رسیده که هفت رتبه عقب افتادگی را در این بخش شاهد هستیم.

سلجوقی با اشاره به گزارش سازمان دیده‌بانی کارآفرینی در حوزه شاخص‌های کارآفرینی بیان کرد: در مقابل یک درصد کارآفرینان در کشور 99 درصد کارجو هستند در حالی که به سرعت می‌توانیم فضای کارآفرینی را با توجه به اقتصاد در حال رشد کشورمان تغییر دهیم.

وی به تفاوت دو نوع اقتصاد بر پایه منابع و یا نوآوری اشاره کرد و گفت: در اقتصاد منبع‌محور افت و خیزها زیاد است که نمونه آن ایران اسلامی ما است که به دلیل اتکا به اقتصاد منبع‌محور و فروش نفت با افت و خیزهای عجیبی روبه‌رو است.

عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد: در نقطه مقابل اقتصاد نوآور محور اقتصاد پایدار با کمترین افت و خیز همراه است و به راحتی می‌توان از ظرفیت این اقتصاد در حال توسعه استفاده کرد.

سلجوقی ضرورت توجه به اقتصاد نوآورانه را یادآور شد و تصریح کرد: دنیای آینده، دنیای نوآورانه است و قطعا اقتصاد آن بر پایه خلاقیت و نوآوری‌ها بنا می‌شود به طوری که در سیستم ژنتیکی کارآفرینی مسئله ایده و خلاقیت‌های جدید بیش از گذشته مورد توجه است.

وی به کاهش اشتغالزایی در حوزه کشاورزی و صنعتی و افزایش اشتغال حوزه خدمات اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در دنیا 93 درصد اشتغال در بخش خدمات است و ما باید در این مسیر خودمان را قرار دهیم تا هم اشتغال و هم ارزش افزوده از این طریق ارتقا یابد.

عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات یادآور شد: در حال حاضر در کشورمان تنها 47 درصد اشتغال در بخش خدمات، 39 درصد در صنعت و حدود 10 درصد در بخش کشاورزی است که باید این فرایند و بسترسازی‌ها تغییر پیدا کند.

سلجوقی عنوان کرد: البته این به معنای تعطیلی بخش کشاورزی و یا صنعت نیست بلکه ضرورت دارد کشاورزی را به سمت کاربری فناوری و تغییر نظام الگوی کشت حرکت دهیم تا 30 درصد دور ریز بخش کشاورزی به صفر رسیده و ارزش افزوده و ایجاد اشتغال در این دو بخش همپای خدمات باشد.

وی حجم بازار فناوری اطلاعات را تا 2020 یک حجم وسیع و غیرقابل تصور توصیف کرد و افزود: اینترنت اشیاء ظرفیت بکر برای توسعه فناوری‌ها در کشورمان است به طوری که در سرفصل‌های مختلف به زودی چیپست در همه ابزارهای زندگی ورود پیدا می‌کند.

عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات سهم ایران را از بازارهای جهانی در این حوزه متناسب با یک درصد جمعیت محاسبه شده ندانست و گفت: در حالی که ما باید 340 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری را در این حوزه داشته باشیم در شرایط کنونی این رقم حدود 35 هزار میلیارد تومان است که حتی از سهم یک درصدی ما نیز کمتر است در حالی که ما نباید به یک درصد سهم خودمان در این بازار قانع باشیم.

سلجوقی دنیای امروز را دنیای ارتباطات و رسانه‌ها و دستیابی به فرصت‌های تحولی در این بخش توصیف کرد و ادامه داد: روند شتاب‌آلود توسعه را در استفاده از تلفن همراه شاهد هستیم به طوری که در حال حاضر بیش از 2 هزار و 500 میلیون تلفن همراه هوشمند در دنیا وجود دارد که روند صعودی این حوزه را شاهد هستیم چرا که حوزه آی‌سی‌تی بدون تلفن هوشمند بی‌معنا است.

وی یادآور شد: در کشور نیز در سال‌های اخیر به سرعت شاهد افزایش گوشی‌های هوشمند هستیم به طوری که از تعداد 2 میلیون گوشی هوشمند سال 92 در سال گذشته این رقم به 20 میلیون و امسال نیز به 40 میلیون گوشی هوشمند رسیده است.

عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات با برشمردن اصول جامعه جهانی در توسعه فناوری‌ها و ارتباطات جدید گفت: در تمام دنیا مقرر شده بود تا سال 2005 تمام دانشگاه‌ها به اینترنت و تا سال 2015 تمام روستاها به این سامانه نوین متصل شوند که البته در کشور از این هدف‌گذاری‌ها همچنان دور هستیم.

سلجوقی تصریح کرد: سمت و سوی اشتغال دنیا به سمت خدمات است به طوری که به سرعت شاهد ایجاد فضای اشتغال در حوزه خدمات هستیم و ما نیز باید با ایجاد تعامل بهتر در این حوزه فعال‌تر شویم.

وی با بیان این موضوع که حتی غربی‌ها از طنزها و برخی هجو‌گویی‌های ما در موضوع گروه 1+5 و مسائل هسته‌ای تجزیه و تحلیل‌هایی را انجام داده و خروجی آن را در تصمیم‌گیری‌هایشان لحاظ می‌کنند، افزود: باید مراقبت بیشتر از فعالیت در این حوزه و شبکه‌های اجتماعی انجام شود تا بهانه‌ای به دست دیگران ندهیم.

رایانش ابری انفجار کارآفرینی است

عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات به توسعه رایانش ابری به عنوان یک فضای انفجاری کارآفرینی اشاره کرد و یادآور شد: از طریق بازار رایانش ابری هزینه خدمات کاهش پیدا می‌کند و قطعا این توسعه در تولید ناخالص داخلی هر منطقه اثرگذار خواهد بود.

سلجوقی میزان اشتغال به وجود آمده در سایه توسعه رایانش ابری را تا بین 0.3 تا 0.5 درصد اعلام کرد و ادامه داد: ما به راحتی می‌توانیم با استفاده از این ظرفیت معضل بیکاری‌مان را برطرف کنیم.

وی افزود: دنیا در گذر از روش‌های توسعه‌ای، بهره‌برداری از منابع طبیعی، مرحله دوم و سوم و در نهایت خلاقیت و نوآوری به سرعت در حال گذر از این مراحل است و ما هنوز در کشورمان به تازگی از مرحله منابع طبیعی عبور کرده‌ایم و پا در گذر از مرحله دوم گذاشتیم که قطعا با اراده و همت جمعی می‌توانیم به سرعت جهش توسعه‌ای را در این بخش شاهد باشیم تا بهبود فضای فناوری اتفاق بیفتد.

عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات ضرورت توسعه دولت همراه را در گذر از دولت الکترونیکی یادآور شد و گفت: ما با استفاده از این ظرفیت‌ها می‌توانیم تولید ناخالص خودمان را که بیش از 500 میلیارد دلار است افزایش داده و از قبل این توسعه به ثروت بیشتر دست پیدا کنیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار