طی قرن های متمادی آسمان شعر فارس با تولد شاعرانی بزرگ، به ستاره های درخشانی مزین شده که می توان گفت در این آسمان، شعرایی چون حافظ و سعدی حکم خورشید و ماه را داشته اند، که توانسته اند در بین شاعران دیگر درخشش بیشتری داشته باشند و با اشعار و اندیشه های خود تاثیرگذاری بیشتری اعمال کنند.
کد خبر: ۱۹۳۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۲ 06 April 2015

تابناک فارس به نقل از مهر: اولین اثرگذاری آن ها جایگاهی بوده که توانسته اند در فرهنگ ایرانی و در اذهان سایر فارسی زبانان داشته باشند، گو اینکه عنوان می شود امروز در خانه هر ایرانی یک دیوان حافظ وجود دارد و کمتر کسی را در جامعه ایرانی می توان دید که حافظ و سعدی را نشناسد.

دومین اثرگذاری آن ها، نفوذ اشعار آن ها در بین ملل دیگر و جذب مشتاقانی است که گاها فارسی زبان نبوده اند و تنها به واسطه ترجمه هایی که از اشعار چنین شاعرانی انجام شده است، در جرگه پیروان اندیشه های ناب آن ها قرار گرفته اند.

بنابراین شاعرانی مانند حافظ و سعدی نه تنها مایه افتخار و بیانگر جایگاه شعر و شاعری استان فارس و شیراز هستند، بلکه الماس هایی ناب در شعر فارسی و نمادی ملی نیز محسوب می شوند که توانسته اند شهرت و ابعاد جهانی پیدا کنند و در کنار آن، جایگاه شیراز را به عنوان شهری ادیب پرور به تثبیت برسانند.

 

از سوی دیگر در کنار گذشته باشکوه شعر در استان فارس، عصر معاصر قرار دارد که اگرچه طی آن فعالیت های قابل توجه و چشمگیری در عرصه شعر به انجام رسیده است و گاها شاعران بزرگی با ذوق و استعداد فراوان به عرصه شعر ورود یافته اند، ولی در این برهه زمانی هیچ ستاره درخشانی در آسمان شعر فارس تولد نیافته است که بتواند درخشندگی شاعرانی چون حافظ را داشته باشد و معرفی از اندیشه های ایرانی در عصر حاضر ،و نه نماینده ای از قدمت ادب فارسی، باشد.

باید دید که جایگاه امروز شاعران جوان استان و شعرای پیشکسوت چیست؟ چه آینده ای برای آن ترسیم شده است و آیا دوباره شعر فارس شاهد ظهور شاعر افتخار آمیز دیگری خواهد بود؟ جایگاه شعر فارس امروز در کشور در کجا قرار دارد؟

نیاز به داشتن دوباره شعرای جهانی در بین مسئولان حس نمی شود

موسس انجمن شعر زنان شیراز در این رابطه گفت: با توجه به اینکه شیراز به عنوان شهر شعر شناخته شده و در همه جا نام حافظ و سعدی مطرح است، به نظر می رسد که دستگاه های متولی از این نظر اشباع هستند و انگیزه ای برای اینکه کاری برای شعر انجام دهند، ندارند، چرا که می گویند در این زمینه اسم شیراز همه جا هست.

پروانه نجاتی ادامه داد: در استان های دیگر برای شعرای خود خیلی تلاش می کنند در حالی که در استان ما کسی برای شاعران کار خاصی انجام نمی دهد و فکر می کنند همین که شاعران را در برنامه های صدا و سیما و جشنواره ها دعوت کنند، خیلی به آن ها لطف کرده اند.

وی افزود: ما در شیراز حمایت خاصی را از شعر نداریم به این علت که ذهن ها همه اشباع است و کسی این نیاز را حس نمی کند که ما باید دوباره شعرای جهانی را داشته باشیم و شعرهایمان را در حد ملی تقویت و معرفی کنیم.

این شاعر اظهار داشت: بخشی از موضوع جهانی کردن شعرای شیراز به مسئولان برمی گردد که باید به شاعران کمک کنند و زبان هنر را گسترش دهند و بخش دیگر به خود شاعران مربوط است.

نجاتی تصریح کرد: شاعران شیراز از نظر قدرت شعری کم ندارند و ما جریان سازی هایی را داریم، به طور مثال سبک ترانک اختراع و ابداع شعر شیراز است، و در شعر رباعی سه نیروی شاخص داریم که در سطح جهانی قابلیت معرفی شدن را دارند.

وی گفت: شعر شیراز در هر زمینه شعری می تواند موفق باشد کما اینکه در هر کنگره ای که برگزار می شود و شعرها به مسابقه گذاشته می شود همیشه شاعرانی از شیراز در میان برگزیدگان هستند و هیچ وقت نبوده که عرصه از سوی شیراز خالی باشد و شعر خوانی شاعران فارس در هر کنگره ملی یک اتفاق خاص است.

موسس انجمن شعر زنان شیراز اضافه کرد: شعر شیراز به خاطر غالب غزل که تغزل عشق ورزی و مهر ورزی در آن موج می زند استعداد جهانی شدن را دارد ولی برای اینکه بفهمیم چه قدر در این زمینه تلاش شده و چه قدر توانسته ایم موفق باشیم، باید از بیرون به آن نگاه شود.

برای پیشبرد استان در عرصه شعر، باید شاعران جوان حمایت شوند

یکی از شعرای پیشکسوت شیراز بیان کرد: دو برنامه منسجم در زمینه شعر در شیراز دنبال می شود که یکی از آن ها شب شعر عاشورا با سابقه ای ۳۰ ساله و دیگری فاطمیه با سابقه ای ۱۱ ساله است.

احد ده بزرگی وضعیت کنونی شعر شیراز را مناسب ارزیابی کرد و گفت: تقریبا هشت سال پیش بخش فرهنگی سازمان یونسکو اعلام کرد که شیراز دومین شهر صادر کننده شعر در جهان است که همین برای ما بسیار حائز اهمیت است، با این وجود هنوز به آن رضایتی که می خواسته ایم نرسیده ایم و در حقیقت «این هنوز از نتایج سحر است/ باش تا صبح دولتش بدمد».

وی گفت: شاعران جوان در استان از تلاش بازنمی مانند و در زاویه های مختلف شعر مشغول به کار هستند و در هر یک از شهرستان های استان مانند جهرم، خرامه، کازرون، آباده، اقلید و... انجمن های فعال شعر وجود دارد که بسیار کارهای شایسته ای نیز انجام داده اند و از پس از انقلاب شاعران جوان استان در گونه های متفاوت شعر هم در شعر آزاد و هم در کلاسیک کار کرده اند.

این شاعر بیان کرد: شاعران جوان استان و شیراز شاعرانی هستند که به هر کنگره و جشنواره شعری که رفته اند توانسته اند مقام های اول را به دست آورند.

 

ده بزرگی با تاکید بر اینکه متولیان فرهنگی باید در زمینه شعر سرمایه گذاری بیشتری داشته باشند، تصریح کرد: اگر قصد داریم در شعر پیشبردی داشته باشیم، باید جوانان ما برای ورود در این حوزه پشتوانه داشته باشند و حمایت شوند و اگر این کار انجام نشود، کار شعر ما به همان تعداد انگشت شماری که الان فعالیت می کنند باقی می ماند. امروز به هر جا که مراجعه می شود، می گویند کمبود بودجه و پشتوانه است. در حالی که در شرایطی که انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است باید بیشتر به رشته های فرهنگی مانند شعر توجه شود.

وی ادامه داد: اگر بچه های شاعر پشتوانه ای نداشته باشند، می خواهیم در حوزه شعر به کجا برسیم؟ بلاخره شاعران کنونی پیر و از دایره خارج می شوند ولی آینده شعر ما به کجا می خواهد ختم شود؟ ما در سال های گذشته فعالیت های بسیار خوبی داشته ایم با این وجود باید برای آینده فکری کرد.

شعر فارس گذشته گراست

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز  با بیان اینکه وضعیت شعر ما گذشته گراست که مسئله ای طبیعی محسوب می شود، اظهار داشت: فکر می کنم این حتی یک جریان جهانی است، چنانچه چند سال پیش نظریه ای ارائه شد مبنی بر اینکه هم اکنون عصر شاعران موازی است و به همین دلیل، نباید در دوره معاصر در شعر به دنبال قله ها گشت.

غلامرضا کافی ادامه داد: چون زمان پالایش خود را انجام داده و بزرگترین چهره ها و قله های شعر را نشان داده است، گذشته گرایی طبیعی محسوب می شود و البته قطعا و قهرا شکوه شعر فارسی به گذشته آن و به چهره هایی مثل حافظ و سعدی و خیام است.

وی با تاکید بر اینکه جهانی شدن در عصر معاصر تا حدی الزام سیاسی پیدا کرده است، گفت: گاهی آن قدر ستیزه با شاعران فارسی زبان شده که نتوانسته اند به جایگاهی که باید برسند و نه حتی مورد اقبال عمومی جهانی واقع نشده اند، حتی نتوانسته اند نظر افرادی که جایزه های بین المللی را می دهند و چهره های شعر را مطرح می کنند، جلب کنند و بنابراین می توان گفت جریان سیاسی در این امر موثر بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز تصریح کرد: همواره این طور نبوده که چهره های شعر امروز چهره های مطرح و معروفی باشند و حتی افرادی که جایزه های ادبی بین المللی را دریافت می کنند امکان دارد چهره معروفی نباشند.

کافی افزود: گاهی دلایلی غیر از ادبیات در چهره بودن شاعران مطرح بوده است که از جمله آن چهره های مبارز شعر در جهان عرب و آمریکای لاتین است.

وی اضافه کرد: در جهان کنونی نمی توان گفت چهره جوانی وجود دارد که در عرصه شعر چهره قابل ستایش و مقبولی است بلکه باید هر شاعر جوان پختگی را به دست آورد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه در حال حاضر شعر کشور چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی و به ویژه در زمینه شعر انقلاب، در وضعیت مطلوبی قرار دارد، درباره شعر فارس گفت: معمولا یکی از قطب های ادبی کشور فارس است و حتی اگر گذشته گرایی در استان وجود داشته باشد، همیشه در جریان های ادبی کشور فارس نماینده داشته و می توان گفت وضعیت شعر فارس همپا با وضعیت شعر کشور است.

 

بیشتر بخوانید:
 
زیارت عاشورا
 
برچسب ها: شیراز ، حافظ ، سعدی ، فارس ، شعر ، ادبیات
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار