نمونه ای از این ناهماهنگی های مدیریتی در اجرای برنامه های درمانی را می توان در نحوه مدیریت بیمارستانهای موجود درشهرستانهای استان ایلام جستجو کرد ،موضوعی که با استناد به گفته تعدادی از مدیران شبکه های بهداشت ودرمان شهرستانها ،ظاهرا در فرآیندی کاملا در تضاد با سیستم اداری رایج در کل کشور وسلیقه ای در این استان درحال اجراست.
کد خبر: ۲۰۵۷۳۸
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸ 03 April 2016
این سالها موضوع بهداشت ودرمان کشور ومسائل مربوط به حوزه درمان مردم از هر حیث مورد توجه جدی دست اندرکاران ومدیران وزارت بهداشت ودرمان وعلوم پزشکی قرار گرفته است ؛برهمین اساس طرح تحول نظام سلامت بعنوان یک طرح بسیار مهم در راستای افزایش کمی وکیفی مسائل مربوط به حوزه درمان بیماران وکاهش هزینه های درمانی خصوصا در بیمارستانها ومراک درمانی دولتی در دستور کار جدی قرار دارد.

به گزارش تابناک ایلام،اجرای طرح تحول نظام سلامت  وتاثیرات مطلوب آن در حوزه درمان تاحدودی توانسته است از دغدغه های درمانی بیماران کشور بکاهد،هرچند وضعیت بهداشت ودرمان کشور خصوصا استان ایلام تا رسیدن به ایده آل ها فاصله بسیار زیادی دارد اما تغییرات ایجاد شده در طول سالهای اخیر نوید بخش آینده بهتری برای حوزه بهداشت ودرمان کشور واستان است البته اگر مسایل حاشیه ای وچالش ساز قطار سلامت کشور را از ریل خارج ننماید!

یکی از مسائلی که می تواند در بحث رساندن طرح تحول سلامت کشور به سرمنزل مقصود یاریگر مدیران ومجریان این طرح باشد موضوع مدیریت صحیح این طرح در سطوح پایینی خصوصا دانشگاههای علوم پزشکی استانها وشبکه های بهداشتی ودرمانی شهرستانها می باشد.

پرواضح است که هرچندچنین  طرحهایی برای نیل به اهداف ترسیم شده ،حتی از کوچکترین کاستی ونقصی مبری باشند اما مسایل مدیریتی وهمگرایی مدیران ومسایل حوزه سازمانی وتشکیلاتی ونحوه تقسیم وتفکیک وظایف قانونی مدیران در آن لحاظ نشده باشد این موضوع بعنوان چالشی بزرگ ظهور وبروز کرده و چنین طرحی بدلیل عدم همگرایی مدیران وناهماهنگی های مدیریتی ناشی از آن به شکست منتهی خواهد شد ودراین بین دود آن تنها به چشمان مردم وبیمارانی خواهد رفت که چشم امیدشان به فرجام این طرحهاست.

نمونه ای از این ناهماهنگی های مدیریتی در اجرای برنامه های درمانی را می توان در نحوه مدیریت بیمارستانهای موجود درشهرستانهای استان ایلام جستجو کرد ،موضوعی که با استناد به گفته تعدادی از مدیران شبکه های بهداشت ودرمان شهرستانها ،ظاهرا در فرآیندی کاملا  در تضاد با سیستم اداری رایج در کل کشور وسلیقه ای در این استان درحال اجراست.

شکلی از مدیریت ومجزا از قانون سیستم مراقبتهای اولیه پزشکی (phc)؛که بر اساس آن معاون درمانی مرکز شبکه بهداشت ودرمان هرشهرستان بایستی با حفظ سمت ،عهده دار مدیریت بیمارستان شوند که این موضوع اعمال سیستمهای نظارتی مستقیم وپرهیز از دوگانگی در اجرای برنامه های درمانی در شهرستانها رابدنبال خواهد داشت اما در سیستم جدید ؛مدیران بیمارستانها مستقیما تحت مدیریت ونظارت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان وبا ابلاغ این معاونت بکارگیری شده ورییس شبکه بهداشت ودرمان شهرستان هیچگونه ارتباط کاری سیستمی واداری ونظارتی با مدیر بیمارستان ندارند. با این اوصاف بهتر است در پست "شبکه بهداشت ودرمان شهرستان "تجدیدنظر وبه شبکه صرفا "بهداشت" تغییر نام داده شود!

مدیر شبکه بهداشت ودرمان یکی از شهرستانهای استان که اتفاقا نخواست که نامش فاش شود در گفتگو با تابناک ایلام بر این باور بود که رییس شبکه بهداشت ودرمان شهرستان بر اساس قانون ،بایستی بر دو حوزه بهداشت ودرمانی شهرستان نظارت ومدیریت داشته باشد واجرای فرآیند جاری ناهماهنگیهایی را بدنبال خواهد داشت.

این مدیر معتقد است که اجرای سیستمهای مدیریتی می بایست براساس قانون باشد تا ضمن پرهیز از انشقاق وتشتت در تصمیم گیری ها وبرنامه ریزها توسط مدیران ، ایجاد همگرایی ،همفکری وتعامل بیشتر درزمینه اجرای طرحهای درمانی را در پی داشته باشد، اما باید گفت متاسفانه استان ایلام تنها استانی است که این شیوه از مدیریت و تنها با سلیقه مدیران استانی در آن اجرا می شودودود ناشی ازاین  سوء تعبیرها ازقوانین تنها به چشم مردم می رود.

اما از سویی دیگر ،دیدگاه رییس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام در خصوص نحوه اعمال مدیریت بر بیمارستها بصورت مستقل از مدیران شهرستانها با مدیران شبکه های بهداشت ودرمان متفاوت تر  به نظر می رسد واجرای این شیوه مدیریتی را راهی برای افزایش نظارتها وتمرکز مدیریت در راستای بهبود درمان می دانند.

دکتر علی دلپیشه در گفتگوبا خبرنگار تابناک ایلام اظهار کرد:درحال حاضر بمنظور تمرکز فعالیتها وبرنامه های درمانی برای برنامه ریزی بهتر ومطلوبتر ،روسای بیمارستانها با ابلاغ معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان وتحت نظارت این معاونت انتصاب می شوند.

وی در ادامه افزود:تمام تغییرات مدیریتی اعمالی تنها بخاظر رفاه حال بیماران واهمیت حفظ جان آنان است تا مسایل وسیستمهای موجود اداری در شبکه های بهداشتی ودرمان در روند خدمات رسانی واجرای برنامه های درمانی وحفظ جان بیماران خللی ایجاد ننماید.

دکتر دلپیشه خاطر نشان کرد:چنانچه مسایل مدیریتی روسای بیمارستانها در یکجا متمرکز شود قطعا از جزیره ای عمل کردن پیشگیری بعمل خواهد آمد وکارهای درمانی بهتر پیگیری خواهد شد واین شیوه به  سود بیماران ومنتج به اخذ نتیجه مطلوب در راستای اجرای طرحهای درمانی درحوزه سلامت خواهد شد.

وی ادامه داد: برای رفع مشکل نظارتی وپیگیری شکایتهای مردمی از نحوه عملکرد پرسنل بیمارستانها نیز دو سازوکار تعبیه شده است ،یکی اینکه در هر بیمارستانی مسئول بازرسی به کار گرفته شده است که مستقیما بر عملکرد پرسنل بیمارستان و رسیدگی به شکایات مردمی نظارت دارد واز طرفی هم مردم می توانند برای پیگیری امور خود به معاونت درمانی دانشگاه مراجعه نمایند.

دکتر دلپیشه ایجاد ناهماهنگی مدیریتی را در اجرای این شیوه مردود اعلام کردوگفت: اینکه بگوییم این شیوه اعمال مدیریت باعث ناهماهنگی بین مدیر شبکه ورییس بیمارستان می شود اصلا صحیح نیست زیرا درحال حاضر روسای بیمارستانها با مدیران شبکه های بهداشت ودرمان شهرستان دارای هماهنگی وتعامل دوسویه ای هستند.

قدر مسلم این است که مساله سلامت وحفظ جان مردم در حال حاضر درراس اولویت های دولتمردان قرار گرفته که اهمیت این موضوع در اجرای طرح تحول نظام سلامت به خوبی نمایان است .پیگیری های مستمر مقام وزارت برای اجرای بی نقص این طرح نشان از درجه اهمیت آن دارد ومدیران استانی وشهرستانی استان محرومی نظر ایلام نیز بایستی با تبعیت از مدیران بالا دستی ؛بدور از انشقاق وبا رفع چالشهای مدیریتی، زمینه اجرای درست وکامل طرحهای درمانی را فراهم آورند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار