مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان با تاکید براینکه تمامی دشت‌های همدان وارد تنش آبی شده است، گفت: دشت‌های بیمار همدان در حال درمان است.
کد خبر: ۲۱۸۸۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۹ 27 April 2016
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان با تاکید براینکه تمامی دشت‌های همدان وارد تنش آبی شده است، گفت: دشت‌های بیمار همدان در حال درمان است.

به گزارش ایسنا،"مرتضی عزالدین" در مراسم افتتاحیه طرح دانش آموزی نجات آب"داناب" با بیان اینکه بارش‌های خوبی که در ماه اخیر در استان رخ داده است، گفت: در سال‌جاری 440 میلیمتر بارش در استان رخ داده است درحالیکه در مدت مشابه سال گذشته میزان بارش 290 میلی متر بوده است.

وی با اشاره به اینکه کشور ایران بارش یک سوم جهان است، اظهارکرد: در کشور میزان بارش‌ها 250میلیمتر است که در متوسط دراز مدت این میزان گاهی اوقات به 240 میلیمتر نیز می‌رسد.

وی تصریح کرد: 90 درصد کشور سطح خشک و نیمه خشک است به‌طوریکه تنها10 درصد آن سبز است که این موضوع و پراکندگی بارش در کشور و سیلاب‌ها وظیفه ما را در حوزه آب مشکل کرده است به‌طوریکه وزارت نیرو برآن است تا نوع مدیریت خود را با کمک اقشار مردم انجام دهد.

عزالدین خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته به دلیل عدم مدیریت آب از 605 دشت مطالعاتی امروز 52 دشت ممنوعه شده است چرا که میزان بارش و برداشت در این دشت‌ها متناسب نیست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان یادآور شد: در استان همدان 250 میلیون مترمکعب آب از دشت‌ها برداشت می‌شود که 90 درصد آن در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

وی با تاکید براینکه تمامی دشت‌های استان همدان با تنش آبی مواجه شده است، عنوان کرد: درکشور حداقل 52 درصد از دشت‌ها وارد تنش آبی شده است درحالیکه در همدان همه دشت‌ها وارد تنش شده است.

عزالدین با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید عزم خود را برای نجات آب جزم کرده است،بیان کرد: در تمام دولت‌ها فقط 9 جلسه در خصوص آب برگزار شده است ولی در دولت تدبیر و امید 15 جلسه شورای عالی آب تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه در بحث حفظ آب چند کار استراتژیک باید صورت بگیرد،افزود: این امر در بخش اجرایی شامل انسداد چاه‌های غیر مجاز و در بخش دیگر فرهنگسازی است.

وی با تاکید براینکه آب ماده بی‌بدیلی است، اظهارکرد: متاسفانه در حوزه آب پس‌رفت داشتیم بر همین اساس از مراکز دانش‌آموزی و دانشجویی استمداد طلبیدیم تا ما را کمک کنند.

عزالدین یادآور شد: طرح "داناب" برای 64 هزار دانش آموز اجرا خواهد شد و در جشنواره خوارزمی در بحث آب بسیار خوب عمل شده و دانش آموزان مطالب بسیار زیبایی نوشتند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان خاطرنشان کرد: در مدت مشابه سال گذشته 290 میلیمتر و در دراز مدت 309 میلیمتر بارش رخ داد که بارش‌های 440 میلیمتری امسال نشاطی به طبیعت استان داد اما این بارش یک استثنا بود و هنوز برخی از دشت‌های ما بیمار هستند.

وی تصریح کرد: امروز در کشور بعضی از دشت‌ها مرده‌اند ولی در استان همدان دشت‌ها بیمار هستند که با کمک مسئولان در حال درمان است و آنچه به این درمان روحیه می‌دهد اقدامات آموزش و پرورش در این زمینه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار