ظاهرا که معاونت حمل و نقل و ترافیک کلانشهر کرج مجری و مسوول اجرای مصوبات و سیاستهای کلی شورا و شهرداری است. معاونتی اگر چه ارزیابی عملکرد آن در گیرو دار مناقشات و اختلاف عقیده های یکسال گذشته شهرداری کرج مغفول مانده است اما به اعتقاد کارشناسان ضعف در عملکرد آن به وضوح مشخص است.
کد خبر: ۲۸۷۷۷۳
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۷ 30 August 2016

به گزارش تابناک به نقل از تیتر شهر، در ساعت 13 و 58 دقیقه روز سه شنبه 26 مرداد ماه در رمپ شمال به جنوب حاشیه پل سه راه گوهردشت کرج ، خودروی پژو 405 به دلیل نامعلومی با درختی درحاشیه سمت راست کنارپل سه راه رجایی شهر برخورد کرده و واژگون شد .

در این سانحه 4 سرنشین خودرو مجروح شدند.

این نخستین بار نبود که محدوده پل سه راه گوهردشت شاهد چنین حوادثی است . تردد زیاد خودروها در این محدوده که یکی از مسیرهای مواصلاتی مهم درون شهری کرج است آن را به نقطه ای حادثه خیز تبدیل کرده است.

در کنار حجم بالای تردد ، نقص در ساختار ترافیکی محدوده سه راه گوهردشت و عدم توجه به این مهم از سوی دستگاه های ذیربط از قبیل معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج ، باعث شده هرروز شاهد تصادفات در این منطقه باشیم .

نبود زیرساخت های مناسب در خیابان های اصلی کرج ، عدم رعایت استاندارد های لازم در ساخت پل ها و معابر در کلانشهر کرج وعدم رعایت قوانین و مقررات رانندگی توسط برخی رانندگان و کمبود فرهنگ ترافیکی از سوی شهروندان همه روزه زمینه ساز بروز حوادث و سوانح بسیاری درشهر کرج شده است.

سوانحی که گاه جبران ناپذیرند و علاوه بر خسارات مالی ، با خسارات جانی همراهند و خانواده هایی را داغدار عزیزانشان می کنند.

در تیرماه امسال درست در همان نقطه تصادف، جوانی که از عرض خیابان می گذشت با خودرو 206 عبوری برخورد کرد و به دلیل شدت صدمات وارده در همان ساعت اولیه حادثه جان باخت.

عدم وجود سرعت گیر در این محدوده ، نداشتن حفاظ مناسب پل ، نداشتن حفاظ وسط بلوار و نبود پل عابرپیاده علی رغم وجود مدرسه کنار پل ، ازجمله نواقصی است که محدوده پل سه راه گوهردشت به آن مبتلاست.

نواقصی که بارها از سوی رسانه‌ها نسبت به آن هشدار داده شده ولی کمتر پاسخی از سوی مسوولان دریافت کرده است.

منطقه سه راه گوهردشت و بسیاری دیگر از مناطق حادثه خیز کرج آبستن حوادثی چه بسا بدتر است و مسوولان شهری کرج توجه چندانی به این مهم ندارند.

گذشته از نواقص ترافیکی در شهر کرج باید به تاخیرهای پلیس و اورژانس و آتشنشانی در رسیدن سر صحنه حادثه هم اشاره کرد.

در سانحه تصادف پل سه راه گوهردشت پلیس موتورسوار 7 دقیقه بعد از سانحه به محل رسید ، که این زمان مطلوب به نظر می رسد.

خودرو اورژانس بعد از 17 دقیقه سر صحنه حاضر شد و به امداد رسانی به مصدومان که یک نفر از آن ها بدحال بود پرداخت ، در حالی که خانم پزشکی که محل کارش نزدیک به مکان وقوع حادثه بود از همان دقایق اول به داد مصدومان رسید و خودروی آتش نشانی علی رغم امکان بروز خطر آتش سوزی در خودرو واژگون شده در محل پرتردد ، پس از 33 دقیقه به محل رسید.

 
 

ازدحام جمعیتی که برای کمک جمع شده بودند ، کندی حرکت خودروهای عبوری به دلیل این ازدحام و البته طبق معمول کنجکاوی رانندگان در خصوص حادثه باعث کندی ترافیک در محل شده بود که اگر از بد حادثه انفجاری به هر دلیل در خودرو واژگون شده رخ میداد فاجعه ای را رقم میزد ، که این موضوع خود جای تامل دارد.

سکوت شورای شهر نسبت به وضعیت حمل و نقل و ترافیک شهری

حال و روز این روزهای البرز و علی الخصوص شهرکرج و مشکلات شهروندان از وضعیت ترافیکی سطح شهر با توجه به اینکه شهردار توانسته نمره قبولی را در بحث پروژه های شهری و افتتاح پل و زیرگذرهای شهر از شهروندان بگیرید؛ متاسفانه معاونت حمل و نقل و ترافیک همگام و هم سو با شهرداری عمل نمی کند و وضعیت و بسترهای مناسب ترافیکی را در شهر فراهم نمی آورد تا شاهد چنین تصادفات وحشتناکی در سطح شهر نباشیم.

وجود پل های عابرپیاده که اغلب آسانسور و پل برقی ندارد و فقط مورد استفاده تابلوهای تبلیغاتی در سطح شهر شده اند و تردد در سطح شهر به خصوص ساعات پیک ترافیکی به کابوسی برای رانندگان و شهروندان مبدل گردیده است.

به راستی چه کسی مسوول ساماندهی به این امور و برطرف کردن موانع توسعه حمل و نقل درون شهری است؟

در طول شورای چهارم بارها در کمیسیون حمل و نقل و عمران شاهد تصمیم گیری هایی در این خصوص و مطالعه و برنامه ریزی از سوی اعضاء شورای شهر بوده ایم آیا این تصمیمات کارشناسی شده است و یا اینکه مسوول اجرای این مصوبات نسبت به اجرایی شدن مصوبات اقدامی کرده است؟

این بخشی از ابهاماتی است که شهروندان از منتخبان خود در شورای شهر دارند براستی سکاندار معاونت حمل و نقل ترافیک آیا در این امور توانسته است گامی به جلو بر دارد و کمی مشکلات ترافیکی را ترمیم کند شهری که شهردار آن به سرعت در حال اجرای پروژه های عمرانی است در حوزه حمل و نقل و ترافیک نمره قبولی را از شهروندان گرفته است؟ حال اینکه با توجه به اعتباری که از سوی شورای شهر در بودجه حمل و نقل قرار داده شده است حرکتی اتفاق افتاده است؟ سوال اینجاست که حتی با فرض تایید و تامین اعتبار این طرح چه کسی مجری و ناظر اجرای آنهاست و عملکرد مستقیم کدامیک از معاونت های شهرداری می تواند در این خصوص رهگشا یا بن بست ساز باشد؟

ظاهرا که معاونت حمل و نقل و ترافیک کلانشهر کرج مجری و مسوول اجرای مصوبات و سیاستهای کلی شورا و شهرداری است. معاونتی اگر چه ارزیابی عملکرد آن در گیرو دار مناقشات و اختلاف عقیده های یکسال گذشته شهرداری کرج مغفول مانده است اما به اعتقاد کارشناسان ضعف در عملکرد آن به وضوح مشخص است.

با نگاهی گذرا به عملکرد این معاونت شهرداری کرج در تمامی پروژه های تخصصی محول در طول مدت خدمت این معاونت خروجی قابل توجهی نمی توانیم متصور شویم و در برخی از امور نیز کارنامه عمرانی معاونت عمرانی را حاصل عملکرد خود اعلام می کنند و پل های زیرگذر و روگذر احداث شده در شهر را حاصل تلاش و برنامه های خود و از این جهت به حساب می آورند.

 

سوال اینجاست که این معاونت در طول 2 سال گذشته خود چه خروجی داشته است؟ نصب تابلوهای راهنما و نصب دوربین و اتاق کنترل و ترافیک از جمله برنامه هایی بوده که مصوبه آن به سالهای قبل بر می گردد که به دلیل عدم اعتبار لازم زمان بر شده و اگر رسانه ها شفاف سازی نمی کردند هنوز هم این کار صورت نمی گرفت.

چشم بسته شهرداری به روی گره ترافیکی شهر

کلان شهر کرج با توجه به افزایش جمعیت و در پی آن افزایش خودروها در سطح شهر در دهه اخیر شاهد تحولات گسترده ای در بطن خود بوده و نیازهای این کلانشهر در زمینه کنترل ترافیک نیازمند به روزرسانی هر روزه است.

آسیب هایی از جمله نزدیکی به پایتخت و مهاجرت به این کلانشهر و هم چنین خوابگاهی بودن آن نیز باعث شده در بسیاری از اوقات در طی روز شاهد اوج ترافیک در نقاطی از این شهر باشیم و در پی آن موج شدید آلودگی های صوتی و هم چنین آلودگی هوا باعث ایجاد بحران جدی در این مناطق شده و این مهم را در ذهن متبلور می سازد که آیا در مواقع بروز بحران ها و حوادث وجود چنین گره های ترافیکی آن هم در سطح گسترده چه تاثیرات مخربی در امدادرسانی و فرار از وضعیت بحرانی خواهد داشت؟

ایجاد و نصب علایم ترافیکی و بازنگری علایم ترافیکی و راهنمایی و رانندگی در بسیاری از نقاط کرج به شدت احساس می شود و فقدان آن سبب ترافیک های طولانی در سطح شهر کرج شده و ساکنان این مناطق همواره گله مند این معضل هر روزه اند.

چشم بسته شهردار به روی گره ترافیکی شهر نیز خود مقوله ای است که این سوال اساسی را مطرح می سازد آیا سکوت می تواند خط بطلانی بر روی خدایی ناکرده حوادث غیر مترقبه آینده باشد؟! و آیا در مواقع بحران حمایت شهردار از برخی صاحب منصبان در این زمینه از جمله معاونت ترافیک شهرداری در آن زمان راهگشا خواهد بود؟

وقتی در پشت حلقه های ترافیک طولانی این کلانشهر در برخی مناطق از جمله چهارراه طالقانی، میانجاده، خیابان درختی میدان سپاه، باغستان و ... اوقات به دود و گرما و خستگی و اتلاف وقت می گذرد همه ما به این مهم فکر می کنیم که آیا مسوولان نیز از این خیابان ها گذر می کنند؟

از سویی دیگر وجود دست فروشان نیز در برخی مناطق سبب افزایش حجم ترافیک شده و گره کور ترافیک کرج را کلاف سردرگمی می کند که گره کور آن را هیچ کسی گره گشا نیست و جز دست به دعا برداشتن شهروندان در پشت این معطلی ها راهی باقی نمی ماند؟

براستی چه کسی پاسخگوی این همه اتلاف وقت و انرژی و هدر رفت سرمایه ها و جان و مال مردم در این خصوص خواهد بود؟

آیا ایجاد تنها چند روگذر و یا زیرگذر داروی این درد بی درمان در سطح کلانشهر کرج است؟ و هیچ درمانگری به تن خسته کلانشهر کرج و صورت آکنده از دودش دارویی نخواهد داد تا التیام بخش و مُسکن این بیماری لاعلاج باشد.

سال هاست مردم کلان شهر کرج با این مشکلات دست و پنجه نرم کرده اند و این سوال را در ذهن خود می پروند که براستی نوش دارویی خواهد بود بر مرگ زودهنگام سهراب؟!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار