رئیس سازمان حج و زیارت گفت: به دلیل اینکه برگزاری حج عمره منوط به محکومیت دو پلیس صعودی متعرض است، فعلاً حج عمره قطعی نشده و وضعیت آن نامشخص است.
کد خبر: ۲۸۸۸۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷ 01 September 2016

به گزارش تابناک اردبیل به نقل از مهر، سعید اوحدی در جمع خبرنگاران تصریح کرد: با وجود درخواست مکرر حکم محکومیت دو پلیس صعودی که به دو  نوجوان ایرانی متعرض شده بود، صادر نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در حج تمتع امسال بی‌لیاقتی و مانع‌تراشی کشور عربستان مانع از حضور زوار ایرانی شد، اضافه کرد: متأسفانه حتی وضعیت حج عمره نیز تا زمانی که حکم محکومیت صادر نشود، در هاله‌ای از ابهام است.

وی با تأکید به اینکه توقع ایران و کشورهای اسلامی محکومیت این دو فرد است، ادامه داد: بی‌توجهی به این درخواست موجب نارضایتی کشورهای اسلامی و به منزله ناتوانی عربستان در تأمین امنیت زوار است.

رئیس سازمان حج و زیارت با تأکید به اینکه کشور ایران آماده برگزاری حج عمره است، ادامه داد: در عین حال ما برای برگزاری حج چه عمره و چه تمتع از روحیه التماس به عربستان استفاده نخواهیم کرد و عزت کشور نباید خدشه‌دار شود.

اوحدی با ابراز گله‌مندی از کارشکنی‌های عربستان در پرداخت دیه شهدای منا متذکر شد: متأسفانه هیچ همکاری در این خصوص مشاهده نمی‌شود و تاکنون دیه شهدا پرداخت نشده است.

وی با بیان اینکه با رفتارهای کشور عربستان تأمین امنیت زوار به علامت سؤال تبدیل شده است، اضافه کرد: کارشکنی در پرداخت دیه، تحویل ندادن برخی شهدا و بی‌توجهی به محکومیت دو پلیس صعودی این سؤال را به وجود آورده است.

برگزاری بزرگداشت شهدای منا

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین از جمله برنامه‌های این سازمان را برگزاری بزرگداشت شهدای منا عنوان و اضافه کرد: نخستین یادواره ۴۷۷ شهید منا و شهدای سقوط جرثقیل از اول ذی‌الحجه در سراسر کشور برگزار می‌شود.

به گفته اوحدی به منظور برگزاری این رویداد هفت کمیته تشکیل شده است و با توجه به اینکه در حادثه منا از ۱۴ کشور شهید داشتیم در تمامی کشورها یادواره و مراسماتی برگزار می‌شود.

وی برگزاری یادواره را زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا توصیف کرد و افزود: علاوه بر این مقدمات دیدار خانواده شهدای منا با مقام معظم رهبری در پی درخواست آن ها برای ۱۷ شهریور ماه تدارک دیده شده است و سازمان بسیج نیز اعزام خانواده شهدا به مناطق جنگی را در دستور کار دارد.

رئیس سازمان حج و زیارت به درخواست قید شدن واژه شهید برای شهدای منا اشاره کرد و افزود: این درخواست نیز مورد موافقت قرار گرفته است و علاوه بر این دیه شهدا در دست پیگیری است.

وی همچنین در خصوص برنامه‌های سازمان حج و زیارت برای اربعین حسینی متذکر شد: قرار است در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی پنج موکب به یاد شهدای منا در داخل و خارج از کشور برپا شود.

حضور در مراسم اربعین حسینی مشروط به ثبت‌نام

اوحدی معتقد است به دلیل مانع‌تراشی عربستان در مناسک حج، اربعین حسینی در سال جاری با شکوه و عظمت ویژه برگزار می‌شود؛ بر همین اساس سامانه ثبت‌نام سماح جهت ثبت‌نام زائران اربعین حسینی فعال شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به ثبت‌نام بیش از ۱۰۰ هزار نفر در این سامانه اضافه کرد: در این سامانه تمامی اطلاعات لازم از جمله تهیه ویزا، ملزومات و بیمه و همچنین تهیه ارز اطلاع‌رسانی شده است.

وی با بیان اینکه حضور در مراسم اربعین حسینی مشروط به ثبت‌نام در سامانه است، ادامه داد: در این سامانه تسهیلات خاصی تدارک دیده شده و از جمله اینکه مشکلات مرتبط با تأمین ارز رفع شده است.

اوحدی به فعال شدن چهار کنسولگری در شهرهای مرزی کشور اشاره کرد و افزود: برای صدور ویزا ۱۶ دفتر کنسول گری فعال می‌شود.

به گفته رئیس سازمان حج و زیارت پیش‌بینی می‌شود در اربعین امسال دو میلیون نفر ایرانی زائر حرم امام حسین (ع) باشند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار