مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری چابهار،این بندر را بهینه ترین راه ارتباطی منطقه دانست و با اشاره به سرمایه گذاری افغان ها و آلمان ها در آن، از پیشرفت سی رصدی راه آهن چابهار-زاهدان و راه اندازی خط مستقیم دریایی چابهار-کراچی و جابجایی زائران پاکستانی از راه این بندر خبر داد.
کد خبر: ۳۰۱۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۸ 26 September 2016
عبدارحیم کردی با اشاره به تشکیل شورای برنامه ریزی وتوسعه در سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: برای اولین بار درسطح مناطق آزاد این شورا در چابهار تشکیل می شود.

وی ادامه داد: این شورا در واقع مجموعه ای از اتاق های ایده است ،به نحوی که برنامه های مختلف که توسط کارگروه های تخصصی آن تنظیم شده است، در این شورا تصویب و عملیاتی می شوند.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به این که در این شورا، کارگروه های شش گانه فعالیت می کنند گفت: در کارگروه ها سعی شده از مشاوره های نخبگان و صاحب نظران ملی استفاده شود.

کردی افزود: در نظر داریم در کارگره انتقال دانش و تکنولوژی از پارک های علم و فناوری موفق کشور استفاده کنیم و درهمین راستا تفاهم نامه ای را برای ایجاد پارک علم و فناوری منطقه آزاد با وزارت علوم امضا کردیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش چابهار را بهینه ترین نقطه اتصال قاره های اروپا،آفریقا و آسیا خواند و تصریح کرد: داده هایی که از صاحب نظران داخلی وخارجی در دسترس است به این موضوع اذعان دارد.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار اظهار کرد: از آنجایی که کشور های آسیای میانه و افغانستان محصور در خشکی هستند، بهترین و بهینه ترین راه ارتباطی آن ها با دریای آزاد، چابهار است و این در حالی است که امتیاز دیگر چابهار خارج بودن این منطقه از نقطه بحران یعنی خلیج فارس است.

کردی با اشاره به بحران های مختلف از جمله نا امنی و معضلات امنیتی خلیج فارس تاکید کرد: بنگاه های سرمایه گذاری حالا به این تتیجه رسیده اند که آن منطقه بسیار خطرپذیر است، به گونه ای که در پی آنند به نحوی از آنجا خارج شوند و این برای چابهار فرصت خوبی ایجاد کرده، چراکه موقعیت مکانی آن،چابهار را از هر بحرانی دور نگاه داشته است.

وی درباره راه های ارتباطی چابهار که بهینه ترین نقطه اتصال منطقه را از لحاظ هزینه های حمل و نقل فراهم می کند، نیز گفت: در حال حاظر پروژه راه آهن چابهار-زاهدان که این بندر را به کشور های آسیای مرکزی، روسیه و افغانستان متصل می کند 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و از آنجایی که، این پروژه به صورت جدی و در سه شیفت در حال پیشرفت است، پیش بینی می کنیم تا سال97به بهره برداری برسد.

کردی به مجوز کمیته فضایی کشور برای ساخت فرودگاهی در منطقه آزاد نیز اشاره ای کرد وگفت: به دلیل نظامی بودن فرودگاه کنارک و محدودیت های خاصی که دارد، مجوز ساخت این فرودگاه اخذ شده، اما به دلیل تداخلاتی که با فرودگاه کنارک دارد، مکان پیش بینی شده برای ساخت آن خارج از منطقه آزاد است.

وی افزود: ما تمام سعی خود را می کنیم که این فرودگاه در محدوده منطقه آزاد ساخته شود چرا که بتوانیم از ظرفیت های مالی بین المللی برای ساخت آن استفاده کنیم و این در حالی است که هم اکنون با سه مجموعه خارجی برای ساخت آن به نتیجه رسیده وآماده ایم به محض انجام تشریفات اداری ،ساخت آن را آغاز کنیم.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه ماهانه 52 پرواز به مقاصد مختلف در فرودگاه کنارک انجام می شود خاطرنشان کرد: تهران، مشهد، بندرعباس، زاهدان، دبی و مسقط از مقاصد پروازهای کنارک است و درحال برنامه ریزی هستیم که به زودی پرواز های اصفهان، شیراز ، کابل و کراچی را در نیز این فرودگاه داشته باشیم.

عبدالرحیم کردی ابراز امیدواری کرد: خط مستقیم دریایی چابهار-مسقط-چابهار تا یک ماه آینده در بندر شهید کلانتری راه اندازی شود و خط مسافربری دریایی برای بنادر دیگر از جمله چابهار-کراچی نیز در دستور کار است.

وی تصریح کرد:از آنجایی که هرساله زائران پاکستانی زیادی برای زیارت حرم امام رضا(ع) از طریق مرز زمینی میرجاوه وارد کشور می شوند،در حال برنامه ریزی هستیم که آن ها را باخط مسافربری دریایی به کراچی به چابهار آورده و از اینجا با پرواز، به مشهد برسانیم به گونه ای که از این رفت و آمد ها سرمایه گذاری از راه جذب توریست نیز برای چابهار فراهم شود.

این مسول در پایان سخنانش اظهار داشت: طی یک سال گذشته بیش از صد هیئت تجاری به چابهار آمده اند که آلمان ها و افغان ها از میان آن ها نگاه ویژه ای به چابهار دارند.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار اظهار کرد: چابهار برای افغانستان یک فرصت جدی برای رسیدن به آبهای آزاد است به گونه ای که آن ها در پی آنند که بخش عمده ی صادرات خود را از چابهار انجام دهند و در حال حاظر آن ها دو قلم از میوه ها وخشکبار و همچنین سنگ های معدنی خود را از چابهار صادر می کنند.

وی افزود: بخش دیگر نگاه افغانستان به چابهار واردات محصولات غذایی خام مورد نیاز خود به چابهار و نیزفراوری کردن آن ها در اینجاو سپس ارسال به کشورشان است.

کردی بااشاره به فعالیت 110شرکت ثبت شده افغان در چابهار تاکید کرد: یکی از این مجموعه ها، واحد های تصفیه روغن است، به گونه ای که تجار افغان روغن خود را که از مالزی خریداری می کنند در این جا تصفیه کرده و سپس به افغانستان وارد می کنند.

به گفته مدیرعامل، چابهار مورد توجه آلمانی ها نیز است و در واقع شرکت های آلمانی درپی تولید برق از راه انرژی های نو ازجمله خورشید در این بندر هستد، چراکه چابهار 365روز آفتابی دارد و تفاهم نامه این همکاری با سازمان انرژی های نو ایران امضا شده و هم اکنون چهار مجموعه 10مگاواتی نصب شده است که یکی از آن ها تاپایان سال به بهره برداری می رسد.


منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار