آیت‌الله حسینی‌همدانی:
نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با بیان اینکه ریشه‌ عاشورا از زمان رسول خدا(ص) آغاز شده، گفت: هر زمان و با هر دیدگاهی به این واقعه بنگریم، انبوهی از معارف و فرهنگ در ابعاد و زمینه‌های مختلف به دست می‌آوریم.
کد خبر: ۳۰۷۳۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹ 05 October 2016

آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی‌همدانی در مراسم عزای اباعبدالله الحسین (ع) که در مصلی کرج برگزار شد، به بازخوانی عوامل وقوع حادثه کربلا و قیام امام حسین (ع) و تحلیل آن پرداخت و اظهار داشت: امام حسین (ع) معلم و مربی تربیت اسلامی است و واقعه عاشورا، اتفاقی جزئی در گوشه‌ای از زمان و مکان نیست، بلکه ریشه‌ آن از زمان رسول خدا(ص) آغاز شده و به این روز ختم شد و البته آثار آن تا قیامت باقی است.
وی افزود: هر زمان و با هر دیدگاهی به این واقعه بنگریم، انبوهی از معارف و فرهنگ در ابعاد و زمینه‌های مختلف به دست می‌آوریم و این نهضت الهی از چنان غنائی برخوردار است که در همه‌ زمان‌ها تشنگان حقیقت را به منزل مقصود می‌رساند.
نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با اشاره به تفاوت مفاهیم آداب و اخلاق، تصریح کرد: مسائل اخلاقی، در تمام جوامع و بین همه‌ انسان‌ها مفاهیم یکسانی است و ارزشی عام تلقی می‌شوند، اما آداب‌ و رسوم بسته به اقوام و جغرافیای مختلف، متفاوت‌اند.
امام‌جمعه کرج با بیان اینکه آداب اسلامی نماد ظاهری اسلام است، گفت: مسلمانی با هرگونه رفتار و آداب ظاهری قابل‌جمع شدن نیست؛ رفتارهای ظاهری و آداب هر شخص بیانگر نوع تفکر اوست و ارزش‌های اسلامی باید مورد مراعات و عمل فرد مسلمان قرار گیرد.
وی ادامه داد: ظاهر فرد با باطن او پیوندی عمیق دارد و هر نمادی در عمل او بیشتر باشد، بیانگر پایبندی بیشتر او به فرهنگی خاص است؛ مشابه همین مسئله در پایبندی یک جامعه به فرهنگی خاص نیز مشاهده می ‌شود؛ لذا می‌بینید که غرب و فرهنگ‌های بیگانه چقدر تلاش می‌کنند تا نمادهای فرهنگی ما را گرفته و نمادهای دیگری را به ما ارائه کنند.
نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با اشاره به آیه 3 سوره مبارکه طلاق و طرح بحث «توکل در زندگانی و قیام حسین (ع)»، گفت: توکل یک صفت بلند اخلاقی است و در عین‌حال یکی از مراتب سلوک است.
وی با بیان اینکه توکل، بحثی اساسی در زندگی است، تصریح کرد: بسیاری ادعای توکل دارند ولی عملکرد آن‌ها چنین چیزی را نشان نمی‌دهد و به همین علت باید این بحث به‌طور نظری و عملی طرح شود و مورد توجه قرار گیرد.
آیت‌الله حسینی همدانی یادآور شد: در بیان عرفا، توکل مقامی از مقامات اهل یقین و درجه‌ای از درجات مقربین است؛ البته مراحل مختلفی دارد که ممکن است اشخاص در هر مرحله‌ای باشند.
وی عنوان کرد: توکل یعنی اینکه قلب در تمام امور به خدا اعتماد کند و از غیر خدا منقطع باشد؛ شرط توکل این است که اثربخشی هر امری را از خدا بدانیم و البته کسب و تحصیل اسباب و استفاده از آن‌ها برای دفع ضرر و کسب منافع به شرطی که تکیه‌ انسان بر آن‌ها نباشد؛ منافاتی با توکل ندارد.
امام‌جمعه کرج خاطرنشان کرد: توکل با بیکاری و رها کردن امور یکی نیست؛ انسان مکلف اهل کسب روزی و تلاش است و از همین مسیر به تقرب الهی می‌رسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار