گرچه مسئولان استاني و كشوري بارها و بارها در مصاحبه هاي خود، مردم استان يزد را صرفه جو ترين مردم در مصرف آب معرفي كرده اند اما اين روزها افزايش بي سابقه دماي هوا ، ميزان مصرف آب مردم يزد را به مصرف كنندگان كشوري رسانده است.
کد خبر: ۳۶۱۱۵
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱ 18 May 2015
به گزارش تابناک یزد، مردم يزد كه سرانه مصرف آب آنها در شبانه روز به ازاي هر نفر به 142 ليتر مي رسيد در حالي كه ميانگين مصرف آب در شبانه روز به ازاي هر نفر 150 ليتر بود، اين روزها به 200 ليتر به ازاي هر نفر رسيده است.
در این خصوص با سياوش پاكدل مدير دفتر مديريت مصرف شركت آب و فاضلاب استان يزد مصاحبه ای داشتیم که در پی می خوانید:
با توجه به اینکه در استان گرمسیری یزد به فصل گرم سال نزدیک می شویم توصیه های خود را به عنوان کارشناس این حوزه در خصوص مصرف بهینه مطرح بفرمایید.
 استان يزد با محدوديت در منابع آبي خود اعم از زيرزميني و يا انتقالي مواجه است . در ماههاي گرم سال به خصوص خرداد تير و مرداد مصارف به شدت افزايش پيدا مي كند با توجه به محدوديت شديد منابع آبي فشار بسيار زيادي به اين منابع و شركت آب و فاضلاب در فصول گرم جهت تامين آب وارد مي شود . در صورت پيشي گرفتن مصرف از توان توليد واضح است كه در بعضي از شبكه هاي توزيع ممكن است با افت يا حتي قطع آب مواجه شويم اين مشكل تنها با كمي همراهي  از سوي شهروندان قابل رفع شدن است . اگر هر مشترك آب در استان در اوج گرماي استان  بتواند حدود 10 تا 20درصد از مصارف خود بكاهد در گرمترين روز سال نيز با مشكل افت فشار مواجه نخواهيم شد . راهكارهاي  متفاوتي جهت صرفه جويي آب وجود دارد مهمتر از همه اصلاح تفكر غلط در مصرف بي رويه آب است اين طرز فكر كه منابع آب نامحدودند بايد تغيير كند منابع شرب آب در دسترس ما به شدت محدود ونيز به علت انتقالي بودن قسمت عمده آن داراي ريسك بسيار بالاست، محدوديت شديد منابع به ما اجازه نمي دهد لذا هرچه مصرف كنندگان مصارف خود را افزايش دهند قادر به تامين آن باشيم . بيمورد باز گذاشتن شيرآب در هردقيقه تا  20 ليتر آب شرب شيرين و گوارا را به راحتي راهي مجراي فاضلاب مي نمايد.
بنابراین دقت و وسواس در مصرف آب و جلوگيري از هرگونه مصرف بي مورد باعث صرفه جويي خواهد شد. استفاده از ادوات و شيرآلات كاهنده مصرف آب نيز بدون اينكه مشتركين كارخاصي انجام دهند حداقل30 درصد از مصرف آب مي كاهند. ادوات كاهنده مصرف شامل پرلاتور يا آبفشان جهت نصب در شيرآلات قديمي (30 درصد صرفه جويي) ،فلاش تانك هاي توالت  كم مصرف دو مرحله اي جديد (تا 50 درصد صرفه جويي)،   استفاده از شيرآلات اهرمي داراي  مهر استاندارد سازمان ملي استاندارد ايران  جهت آشپزخانه روشويي توالت و حمام (حداقل 30 درصد صرفه جويي ) سردوش هاي كاهنده اختلاط آب با هوا ( 40 درصد) و نيز شيرهاي فتو الكتريك (70 درصد)  مي باشند كه استفاده از همه آنها در منازل صرفه جويي عمده اي را به دنبال دارد.
به نظر شما امکان جیره بندی آب در تابستان امسال وجود دارد؟
شركت آب و فاضلاب با تلاش هاي شبانه روزي خود هميشه به جيره بندي به عنوان آخرين گزينه ممكن  نگريسته است و خوشبختانه تاكنون  با وجود كمبود شديد آب در تابستان سال هاي گذشته جيره بندي در شهرهاي استان نداشته ايم. البته افت فشار در هنگام اوج مصرف تير و مرداد ماه در قسمت هاي محدودي از شبكه هاي توزيع آب در بعضي از شهرها در تابستانهاي قبل نيز وجود داشته است در صورت همراهي شهروندان و اعمال صرفه جويي مناسب به خصوص در ماه هاي گرم ونيز تداوم آب انتقالي مطمئنا با جيره بندي آب مواجه نخواهيم بود. بديهي است در ماه هاي گرم سال  در صورت عدم رعايت صرفه جويي مورد انتظار شركت آب و فاضلاب كه به ميزان 10 تا 20 درصد صرفه جويي براي هر مشترك مي باشد و نيز بروز هر گونه مشكل در تداوم آب انتقالي امكان افت فشار و يا حتي جيره بندي آب در بعضي از شهرهاي استان وجود دارد. البته همانطور كه گفته  شد جيره بندي آب آخرين گزينه است كه در صورت همكاري و صرفه جويي مشتركين با آن مواجه نخواهيم شد.
نظر شما در مورد استفاده از کولر گازی در استان چیست؟
در حال حاضر در اكثر منازل و اماكن عمومي استان يزد  از كولرهاي آبي جهت ايجاد برودت در فصول گرم استفاده مي شود طبق برآورد هر كولر آبي در استان در سال  به طور ميانگين 40 متر مكعب آب مصرف مي كند با توجه به اينكه تخمين زده مي شود حدود 400 هزار كولر آبي در استان فعاليت داشته باشد به رقم مصرف 16 ميليون متر مكعب مصرف كولرهاي آبي در سال مي رسيم كه بسيار قابل توجه مي باشد. بديهي است در صورت تشويق شهروندان به استفاده از كولرهاي گازي به اندازه هر كولر آبي كه حذف  مي شود 40 متر مكعب در سال به منابع آب استان اضافه مي شود. مصرف كولرهاي آبي در ماههاي گرم به تنهايي 50 درصد مصرف هر مشترك را افزايش مي دهد. در صورت نصب سايه بان روي كولرهاي آبي در معرض تابش مستقيم آفتاب و نيز عايق بندي مناسب كانال هاي كولر امكان 20 درصد صرفه جويي در مصرف آب در همين كولرهاي آبي فعلي  نيز وجود دارد . در صورت نصب سابه بان و عايق كردن كانال هاي كولر در گرماي شديد يزد نيز نياز به استفاده از دور تند كولر نبوده و در نتيجه در هزينه هاي برق شهروندان نيز صرفه جويي خوبي  به عمل خواهد آمد.
تابستان سال گذشته مردم استان چند درصد صرفه جویی داشته اند؟
ميزان صرفه جويي مشتركان آبفا  در سال گذشته  به طور ميانگين بين 1 تا 2 درصد بوده كه با آن عدد 20 درصدي صرفه جويي هر مشترك كه به آساني براي هر مشترك امكان پذير است هنوز فاصله زيادي دارد. به خصوص در اماكن عمومي در تعدادي از شهرها  كه با كمبود آب نيز مواجهند با افزايش مصرف نيز مواجه بوده ايم . بديهي است در صورت عدم رعايت صرفه جويي و مصرف بي رويه  اعمال محدوديت جدي در مصرف كنندگاني كه الگو را رعايت نمي كنند دور از انتظار نمي باشد. توقع از شهروند يزدي كه در خشك ترين و كم باران ترين استان كشور زندگي مي كند بيشتر از شهروندان استانهاي ديگري است كه منابع مناسب تر آب را دارا هستند . ضمن اينگه فرهنگ قناعت نيز در استان يزد وجود دارد . البته لازم است از بخش زيادي از شهروندان كه واقعا رعايت صرفه جويي را مي نمايند تشكر و قدرداني گردد.
پیش بینی شما از میزان آب مصرفی احتمالی در تابستان امسال با توجه به میزان مصرف آب در تابستان سال های گذشته استان چیست؟
در صورت همراهي مردم و رعايت صرفه جويي آب با وجود رشد جمعيت و همچنين توسعه شهرها اميدواريم كه با رشد در مصرف مواجه نشويم در صورت عدم نكات صرفه جويي آب رشد 3 حتي 5 درصدي در تابستان دور از انتظار نيست  و در اين صورت  با توجه به اينكه حتي در سال گذشته نيز منابع آب با ميزان مصرف در ماه هاي گرم سال حالت سر به سر را داشته است اين افزايش مصرف  مشكلات عديده اي را براي شركت آب و فاضلاب و نيز خود شهروندان  بوجود خواهد آورد. در هر صورت پايدار بودن توزيع آب در شبكه هاي آب در همه مواقع سال همكاري همه مردم و ارگان ها سارمان ها و مسوولان استان را مي طلبد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار