اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار کرد:
همايش «غزل سرايان»در تالار انتظار کرمانشاه برگزار و در اين همايش از کتاب «غزل قرن» رونمايي شد.
کد خبر: ۳۶۹۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸ 30 January 2017


به گزارش  خبرگزاری تابناک به نقل ازروابط عمومي اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان کرمانشاه؛ همايش غزل سرايان کرمانشاه با حضور مسئولان و شاعران برجسته و همزمان با آيين رونمايي از کتاب «غزل قرن» در تالار انتظار برگزار شد.

بر پايه اين گزارش؛ کتاب «غزل قرن» مجموعه اي از آثار شاعران غزلسراي کرمانشاهي است که توسط پيمان سليماني و بابک دولتي که  شامل آثار هنرمنداني چون ابوالقاسم لاهوتي، وحدت کرمانشاهي، معيني کرمانشاهي، استاد بهزاد کرمانشاهي و...جمع آوري شده است.

ابراهيم رحيمي زنگنه مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان کرمانشاه در اين همايش با بيان اينکه کرمانشاه در همه رشته‌هاي هنري داراي جايگاه ويژه‌اي است، گفت: يکي از اين رشته‌هاي هنري که کرمانشاه در آن حرف براي گفتن دارد، شعر و ادبيات است، بطوري که مي‌توان کرمانشاه را چشمه جوشان و يکي از قطب‌هاي شعر و ادبيات ايران ناميد.

وي افزود: کرمانشاه در قالب‌هاي مختلف شعري داراي شعراي برجسته‌اي است و از برجسته‌ترين شعراي آن در قالب غزل مي‌توان به استاد وحدت کرمانشاهي اشاره کرد.

رحيمي زنگنه تصريح کرد: از اين شاعر گرانقدر بيش از 60 تا 70 غزل باقي نمانده، اما همين تعداد اندک نيز خود گوياي توانايي اين شاعر در سرودن غزل به ويژه غزل ملامتي است.

مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان کرمانشاه افزود: يکي از برجسته‌ترين نمونه هاي غزل عرفاني، غزل ملامتي است که از سنايي شروع شده و با حافظ و عطار به اوج خود رسيد و استاد وحدت کرمانشاهي از شاعراني است که در سرودن اين نوع غزل مهارت بسياري داشته است.

رحيمي زنگنه افزود: اگر قالب مثنوي را در نظر بگيريم ما شاعران بزرگي همچون بيدل کرمانشاهي و شباب کرمانشاهي را داريم و در قالب رباعي کمتر شاعري در کشور است که بتواند مانند بيژن ارژن و يا استاد محجوب شعر بسرايد.

مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان کرمانشاه همچنين با قدرداني از پيمان سليماني و بابک دولتي بابت گردآوري کتاب «غزل قرن»، اظهار کرد: در اين کتاب آثار بيش از 95 شاعر غزل سرا انتخاب و جمع آوري شده است و اين کتاب تنها جلوه اي از ادبيات گرانسنگ يک صد ساله کرمانشاه است.

کتاب «غزل قرن» به نوعي گزيده 100 سال غزل غزلسرايان کرمانشاهي از ابوالقاسم لاهوتي و وحدت کرمانشاهي گرفته تا شاعران جوان امروز کرمانشاه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار