در حالی وزیر راه و شهرداری وعده‌های مسکن مهری را آغاز کرده اما کارشناسان معتقدند که مشکل مسکن مهر به این سادگی‌ها حل نخواهد شد زیرا دولت فعلی و شخص وزیر از ابتدا اعتقادی به این پروژه نداشته است.
کد خبر: ۳۷۹۵۳۷
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰ 18 February 2017
به گزارش تابناک : دولت یازدهم قرار بود به طرح مسکن مهر که یادگار دولت احمدی نژاد بود پایان دهد اما متاسفانه در این میان اتفاقات خوشایندی رقم نخورد. متقاضیان بسیاری هنوز رنگ خانه خود را ندیده اند. این موجب می شود که این دولت نیز چندان مطلوب مردم نباشد. بنابراین دولت تصمیم میگیرد با دادن تسهیلاتی راه را برای مردم باز کرده تا مردم را از این دولت  راضی نگه دارد، اما این تسهیلات نیز گره سنگینی خورده است و بانک های عامل هنوز اعتقادی به پرداخت وام ۴۰ میلیونی به متقاضیان مسکن مهر ندارند و مردم که دستشان به جای نمی‌رسد بین تعاونی های مسکن و بانک‌ها گیر افتاده اند.

در این میان فرشید پورحاجت دبیر کانون انبوه‌سازان با اشاره به رکود فعلی حاکم بر بازار مسکن می‌گوید: اگر به رکود مسکن بی‌توجهی شود در آینده نزدیک مشکلات این حوزه دوچندان خواهد شد؛ زیرا با شرایط موجود، تولیدکنندگان و انبوه‌سازان در نهایت به مسیر ورشکستگی می‌روند که در آن صورت جایگزین کردن این فعالان در حوزه اقتصاد کشور بسیار سخت و دشوار است.

پور حاجت همچنین گفته بود: ما جلسات کارشناسی با مسوولان وزارت راه و شهرسازی برگزار کردیم که دغدغه‌های ما را پذیرفتند و ایرادات را قبول دارند. می‌گویند قانون باید اصلاح شود اما مشخص نیست چه چیزی پشت قانون قرار دارد که بعد از سه سال قانون پیش‌فروش اصلاح نمی‌شود. به عقیده او در حوزه مسکن دو اقدام برای خروج از رکود الزامی است؛ اول این‌که نظام بانکداری به اصلاح خود بپردازد و سیستم پرداخت تسهیلات مسکن را مورد بازنگری جدی قرار دهد. دوم این‌که موانع تولید مسکن به صورت فوق‌العاده و فوری در مجلس مورد بررسی قرار گیرد. 

غرض‌ورزی سیاسی مسکن مهر را پایان نمی‌دهد؟

چندی پیش افشین پروین‌پور عضو سابق شورای مسکن گفت: در اکثر دولتها بویژه دولت یازدهم اراده‌ای برای سروسامان دادن به موضوع مسکن نبوده است.  او همچنین با اشاره به اینکه در تمامی کشورها دولت تنها در بخش ریل‌گذاری مسکن دخالت می‌کند و به هیچ عنوان وارد ساخت و ساز و یا بنگاهداری نمی‌شود، می‌گوید: در کشور ما مسکن تبدیل به کالایی اقتصادی شده است که بخش اعظم قیمت آن به زمین وابسته شده است که در کلانشهرها به ۷۰ درصد ارزش خانه می‌رسد. این در شرایطی است که قیمت زمین باید حداکثر ۱۵ درصد قیمت تمام شده مسکن را به خود اختصاص دهد. پروین‌پور تنها علت عدم اتمام مسکن مهر در دولت یازدهم را غرض‌ورزی سیاسی دانسته و معتقد است که هیچگونه دلیل کارشناسی برای این عملکرد وجود ندارد.

بنا بر این تفاسیر برخی منتقدان می گویند دولت یازدهم به لجاجت برخورد با مسکن مهر بخش مسکن را دچار رکود کرد اما برخی‌ کارشناسان معتقدند با توجه به مازاد تولید و حباب بی سابقه قیمت مسکن، عمدی تلقی کردن رکود چهار ساله این بخش، فرضیه ای غیرعلمی است که تنها می تواند مصرف تبلیغاتی داشته باشد. از سوی دیگر عده‌ای نیز وعده های دولت و وزیر مربوطه را شعارهای پایانی دولت می‌دانند و آن را به عنوان برگ برنده ای برای انتخاب روحانی در دوره بعد تلقی می‌کنند.

در سال ۱۳۹۱ عوامل موثر در اقتصاد کلان باعث گرانی مسکن شد. از یک طرف پول بادآورده بشکه های نفت ۱۰۵ دلاری به اقتصاد کشور تزریق شد و به دلیل نبود بخش مولد در اقتصاد ایران سر از بخش مسکن درآورد. از سوی دیگر دولت قبل در سال ۱۳۸۶ طرح مسکن مهر را با تزریق ۴۵ هزار میلیارد تومان استارت زد که هر دو عامل به رونق ساخت و ساز و افزایش روز به روز قیمت مسکن انجامید؛ این در حالی بود مسکن مهر می بایست به عنوان نرخ شکن بازار مسکن عمل کند اما به دلیل عجله، جانمایی نامناسب و نبود زیرساختهای لازم این اتفاق نیفتاد؛ زیرا به گفته ی کارشناسان، جنبه تبلیغاتی و پوپولیستی طرح بر جنبه ی فنی آن غلبه داشت.

دولتهای نهم و دهم که قصد داشتند سالیانه یک میلیون مسکن مهر بسازند و حتی برخی مسوولان وقت از تولید سالیانه ۲ میلیون مسکن سخن می گفتند، پس از شش سال توانستند حدود یک میلیون مسکن مهر بسازند و مابقی را به دولت یازدهم واگذار کردند. مسوولان دولت حسن روحانی هم که اعتقادی به این طرح نداشتند از تعریف پروژه جدید برای مسکن مهر خودداری و تنها به تکمیل تعهدات دولت قبل اکتفا کردند. 
  
بنابراین آمار و ارقام می گوید با وجودی که آخوندی وزیر راه و شهرسازی مسکن مهر را طرحی شلخته و اقتصادبرانداز می‌نامد، در انجام تعهدات کوتاهی چندانی نداشته اما به گفته او، آواربرداری از ویرانه های سیاستهای بخش مسکن دولت قبل بسیار مشکل و زمانبر است. در این میان برخی‌ها معتقدند که دولت یازدهم می خواهد با طولانی کردن رکود مسکن به لجاجت با دولت قبل بپردازد که دود این آتش به چشم متقاضیان مسکن مهر می رود. 

همچنین رییس سابق اتحادیه املاک درباره عملکرد دولت یازدهم در بخش مسکن گفته است دولت طی سه سال و نیم اخیر بیشتر تمرکز خود را بر روی بحث برجام گذاشت و از بخش مسکن غافل بود اما عمده دلیل رکود حوزه مسکن ناشی از افزایش یکباره نرخ ارز و حباب قیمت مسکن در اواخر دولت قبل بود.

پروژه مسکن مهر با بیش از ۷۰ درصد پیشرفت به دولت یازدهم واگذار شد ولی متاسفانه متصدیان وزارت مسکن با تاخیر انداختن در اتمام این پروژه ملی قصد داشتند به گونه‌ای به افکار عمومی القاء کنند که پروژه مسکن مهر یک پروژه شکست خورده است.  تاکنون هیچ یک از اشخاص وابسته به دولت حاضر نشدند که در یک برنامه زنده تلویزیونی حضور پیدا کنند و علل مخالفت خود با پروژه مسکن مهر را با دلایل منطقی بیان کنند.




منبع : پارسینه
برچسب ها: تابناک ، استان ها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار