نمایشگاه کتاب محرک خوبی است تا افرادی را که با فرهنگ کتاب و کتابخوانی بیگانه هستند و یا مدت هاست با کتاب و کتابخوانی قهر کرده‌اند، چون آهن ربایی قوی جذب فضای گرم و دوست داشتنی نمایشگاه شوند.
کد خبر: ۳۸۵۷۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۵ 27 February 2017
تابناک ایلام:: استان ایلام در هفته جاری میزبان نمایشگاهی است که عاشقان و شیفتگان کتاب و مطالعه را به گرد هم جمع کرده است تا در فرصت مغتنم پیش آمده دلی به دریای کتاب بزنند.
 
در دومین روز از برپایی دهمین دوره نمایشگاه کتاب ایلام استقبال قابل توجه و بی نظیر علاقمندان به کتاب چشمگیر و غرفه های مختلف نمایشگاه مملو از افراد اهل کتاب و کتابخوانی شده و علاوه بر ناشران محلی حضور تعدادی از ناشران سراسری نیز بر غنای نمایشگاه افزوده است.
 
برپایی کارگاه های آموزشی در خصوص مسائل و ناهنجاری های اجتماعی چون اعتیاد توسط کارشناسان یکی از برنامه های جانبی در این نمایشگاه است که حضور مردم در این غرفه نشان از اهمیت موضوع و توجه و علاقه مخاطبان دارد.
 
نمایشگاه های کتاب استانی یک فرصت مناسبی برای کسانی است که برخی کتاب های نایاب و مورد نیاز خود را که در ایلام به راحتی یافت نمی شود پیدا کنند و همچنین در جریان آخرین آثار منتشر شده قرار بگیرند.
 
تقویت کتابخانه‌ها و مجتمع‌های فرهنگی، انجام تحولات سازنده اجتماعی فرهنگی در مناطق مختلف کشور، عرضه مستقیم کتاب با تخفیف قابل توجه، ایجاد جریان‌های مناسب ادبی و فرهنگی، فضای جذاب و مفرح فرهنگی می‌تواند از نتایج مثبت و تاثیر گذار برگزاری نمایشگاه کتاب استانی باشد.

توسعه کشور در گرو احیا و نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی است
امام جمعه ایلام توسعه کشور را در گرو احیا و نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی دانست و گفت: در صورت توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی شاهد توسعه بیش از پیش کشور در عرصه های مختلف خواهیم بود.
 
حجت الاسلام و المسلمین محمدنقی لطفی اظهار کرد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی به توسعه کتاب و کتابخوانی توجه ویژه ای شده بنابراین باید طوری عمل کنیم تا همه به سمت کتابخوانی و مطالعه سوق پیدا کنند چرا که کتاب بهترین مونس و رفیق آگاه انسان ها است.
 
وی افزود: تا کنون اقدام های مناسب و چشمگیری برای توسعه کتابخوانی انجام شده ولی باید با تلاش بیشتر فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه نهادینه شود چنانچه مردم بویژه جوانان با کتابخوانی سر و کار داشته باشند و وقت خود را با مطالعه پر کنند و امیدواریم شاهد رشد و تعالی مردم بویژه جوانان در عرصه های مختلف باشیم.

برای تقویت و بهبود فضاهای کتابخانه ای و ترغیب مردم به کتاب و کتابخوانی باید یک حرکت جهادی صورت گیرد
استاندار ایلام با اشاره به برگزاری دهمین نمایشگاه کتاب استان گفت: مسئولان حوزه فرهنگ، کتاب و کتابخوانی باید یک حرکت جهادی را در تقویت و بهبود فضاهای کتابخانه ای و ترغیب و تشویق مردم به کتاب و کتابخوانی فراهم آورند تا با فرهنگ سازی درست زمینه افزایش سرانه مطاله کتاب فراهم شود.
 
محمدرضا مروارید افزود: دستگاه های فرهنگی استان باید در زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی تلاش جدی داشته باشند و با استفاده از ظرفیت دستگاه های فرهنگی و پرهیز از موازی کاری در زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی موفق شد.
 
وی تاکید کرد: اکنون در جامعه به کتابخوانی اهمیت چندانی داده نمی شود و نوع نگرش جامعه باید نسبت به کتاب و کتابخوانی تغییر کند و میزان تیراژ کتاب در کشور یک هشدار جدی تلقی شود.
 
مروارید یادآور شد: هیچ چیز جای کتاب را نخواهد گرفت و دسترسی آسان به کتاب مهمترین دلیل برتری آن به امکانات دیگر همچون فضای مجازی با شیوه ها و روش های جدید است و باید اقشار مختلف مردم بویژه نوجوانان و جوانان را به سمت فرهنگ مطالعه و کتابخوانی هدایت کرد.
 
وی اضافه کرد: ترویج فرهنگ کتابخوانی یکی از محورهای توسعه همه جانبه است و فرهنگ مطالعه و کتابخوانی موجب رشد و تعالی فردی و اجتماعی می شود و زمینه توسعه پایدار و همه جانبه در عرصه های مختلف را فراهم می کند.

** نمایشگاه کتاب استان یک حرکت ارزشمند فرهنگی است
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام گفت: نمایشگاه کتاب استان یک حرکت ارزشمند فرهنگی است که موجب ایجاد بسترهای لازم برای افزایش سطح مطالعه و همچنین رونق کتاب و کتابخوانی در استان در آستانه سال جدیدی است.
علی محمد نیاکان در خصوص برگزاری نمایشگاه کتاب در ایلام اظهار کرد: برگزاری این نمایشگاه موجب دسترسی آسان علاقه مندان به کتاب و گسترش فرهنگ مطالعه شده است.
 
وی با بیان اینکه استان ایلام سهم اندکی از تعداد نمایشگاه های استانی را در کشور دارد، افزود: سال گذشته نهمین نمایشگاه کتاب استان با وجود همه محدودیت ها و عدم زیر ساخت های فرهنگی لازم با حضور 283 ناشر از نقاط مختلف کشور برگزار شد.
 
نیاکان یادآور شد: نمایشگاه کتاب استانی سال گذشته بیش از سه میلیارد ریال فروش داشت که با توجه به میزان جمعیت این استان قابل توجه است.
 
وی با بیان اینکه تعامل و همکاری این صدا و سیما و خبرگزاری ها در راستای اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در زمینه های مختلف بویژه در عرصه های کتابخوانی موثر است، گفت: در سال های اخیر در بحث زیر ساخت های فرهنگی استان اقداماتی انجام شده که لازم است این دستاوردها برای مردم اطلاع رسانی شود.
 
نیاکان تاکید کرد: انتظار می رود در دهمین نمایشگاه کتاب استانی ایلام که با حضور ناشران برتر کشوری و ناشران استانی برگزار می شود شاهد استقبال خوبی از سوی مردم از این نمایشگاه باشیم.
 
نمایشگاه کتاب یک رویداد بزرگ فرهنگی و مطالبه عمومی است
دبیر اجرایی دهمین نمایشگاه کتاب استان ایلام گفت: نمایشگاه کتاب یک رویداد بزرگ فرهنگی و مطالبه عمومی است که موجب توسعه فرهنگی بویژه در عرصه مطالعه و کتابخوانی می شود.
 
واحد زهرایی با بیان اینکه برای اولین بار در استان نمایشگاه کتاب در 2 سال متوالی برگزار می شود، اظهار کرد: به طور متوسط در هر سه سال و نیم یک نمایشگاه سراسری کتاب در استان برگزار شده که امیدواریم روند برگزاری نمایشگاه های کتاب در سال های آینده با توجه به استقبال خوب مردم ادامه داشته باشد.
 
وی افزود: این نمایشگاه سیصد و سی و یکمین نمایشگاه استانی و دهمین نمایشگاه در مرکز استان است ومعمولا برگزاری نمایشگاه در مرکز استان برپا می شود اما بدنبال گرفتن مجوز برای برگزاری این نمایشگاه ها در شهرستان دوم نیز هستیم که در دست بررسی و مطالعه است.
 
زهرایی یادآور شد: دهمین نمایشگاه کتاب ایلام امسال با حضور 253 ناشر، 187 غرفه و 31 هزار عنوان کتاب برگزار شده است و با وجود دومین روز از برپایی آن با استقبال خوبی مواجه بوده است.
 
دبیر اجرایی این نمایشگاه ادامه داد: همزمان با برگزاری نمایشگاه های کتاب یکی از دغدغه های کتاب فروشی ها در ایلام آسیب این نمایشگاه به فروش آنها بود اما معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران با هدف حمایت از کتاب فروشی ها طرح جدیدی را اجرا کردند.
 
زهرایی گفت: این امکان فراهم شده تا بن کارت هایی که برای خرید با تخفیف در نمایشگاه در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد بتوان از کتاب فروشی های سطح شهر نیز کتاب خریداری کرد.
 
به گفته وی، اگر مخاطبان نمایشگاه نتوانند کتاب مورد نظر خود را در نمایشگاه پیدا کنند می توانند از چهار کتاب فروشی اسماعیلی، دانشگاه، رشد و کتابسرای اندیشه، کتاب های مورد نیاز خود را با استفاده از بن ها خریداری کنند.
 
وی افزود: با توجه به اینکه این طرح با هدف حمایت از کتاب فروشی ها اجرا می شود این بن کارت ها با تخفیف 20 درصد و تا 20 روز بعد از برگزاری نمایشگاه نیز اعتبار دارند.
 
زهرایی با بیان اینکه بازدید کنندگان از نمایشگاه این فرصت را داشتند برای دریافت بن کارت های الکترونیکی خرید کتاب ثبت نام کنند، گفت: این بن کارت ها سه روز قبل از برگزاری نمایشگاه کتاب از طریق سامانه اعلام شده توزیع و افراد ثبت نام شده در روزهای برگزاری نمایشگاه با کد پیگیری و ارائه کارت ملی با مراجعه به بانک شهر مستقر در نمایشگاه بن کارت های خود را دریافت می کنند.
 
وی تاکید کرد: بیش از 15 برنامه جنبی از جمله کارگاه های آموزشی، نشست های علمی و فرهنگی، محافل ادبی و نمایشگاه های هنری با حضور دانشگاه ها، کانون های فرهنگی و هنری مساجد، انجمن های شعر و ادب و شخصیت های فرهنگی کشور و سایر بخش ها برگزار خواهد شد.
 
دبیر اجرایی دهمین نمایشگاه کتاب استان ایلام خاطر نشان کرد: یکی از نیاز های استان ایجاد زیر ساخت لازم برای برگزاری نمایشگاه ها از جمله کتاب است که باید در این زمینه نمایشگاه هایی این چنینی در فضایی مناسب برگزار شود.
 
به گفته وی، برپایی نمایشگاه کتاب در دراز مدت تاثیرگذار است و باعث می‌شود تا میزان خرید کتاب و مطالعه در طول سال افزایش یابد همچنین حضور کتاب فروشی های بومی می تواند از ضرر آنها هنگام برپایی نمایشگاه جلوگیری کند.
 
به گزارش تابناک ایلام، دهمین نمایشگاه کتاب ایلام با حضور 253 ناشر، 31 هزار عنوان کتاب از ناشران سراسر کشور و 187 غرفه از هشتم تا 13 اسفند با 30 درصد تخفیف شامل 20 درصد بن تخفیف نمایشگاه و 10 درصد تخفیف در نظر گرفته شده از سوی ناشران در محل انبار اداره غله ایلام برپا شده است.
 
هم اینک 24 ناشر در استان ایلام فعالیت می کنند که در سال گذشته 94 عنوان و امسال 180 عنوان کتاب متعلق به این افراد چاپ و منتشر شده است.
 
منبع برخی از مصاحبه های این گزارش، ویژه نامه دهمین نمایشگاه کتاب ایلام است./ف
برچسب ها: تابناک ایلام ، کتاب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار