واکاوی وقایع روزهای آخر عمر دولت
واکاوی وقایع روزهای آخر عمر دولت نشان می‌دهد گرچه چرخ صنعت بی‌رمق‌تر از همیشه می‌چرخد؛ اما شوی تبلیغاتی روحانی و مدیرانش در استان‌ها پررنگ‌تر از همه روز است.
کد خبر: ۴۱۳۵۴۰
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۲ 25 April 2017

به گزارش تابناک سمنان، دولتی که منتقدان را به جهنم می‌برد، این بار در سفر به استان‌های مختلف که بیشتر شبیه شوی تبلیغاتی است؛ اما به آن «سفر پروژه‌محور» گفته می‌شود، بنا را بر حذف رسانه‌های منتقد گذاشته است.

پر واضح است که این سفرها به‌جای منفعت برای مردم، جنبه تبلیغاتی و تشریفاتی دارد و دولت می‌کوشد تا در این روزهای پایانی عمرش، توجیهاتی را برای خدمات غیرملموسش به خورد مردم دهد.

آهنگ حرکت کاروان تدبیر و امید طی چند روز گذشته به سمت استان‌های مختلف نواخته شد و استان پهناور سمنان نیز در هفدهم فروردین 95 میزبان کسی بود که بی‌شک آمد تا با پیچیدن نسخه‌ای جدید، به‌زعم برخی مدیران استانی، همه معضلات استان را به یک‌باره حل کند.

بدیهی است که فاز جدید تبلیغات دولت تدبیر امید این بار با شعار لمس تحولات کشور در صورت تداوم دولت آغاز شده است؛ اما آن روی سکه نشان می‌دهد که نه‌تنها مردم زادگاه رئیس‌جمهور بلکه تمام مردم کشورمان، خسته‌تر از آنی هستند که ریشه‌های اعتماد به دولت را دوباره در وجود خود بارور کنند؛ چراکه هیچ پاسخی در چهار سال گذشته به نیازهای اساسی‌شان داده نشده است.

کم‌آبی و بیکاری؛ 2 معضل اساسی استان سمنان

مشکل کم‌آبی و نبود اشتغال همواره دو معضل اساسی استان سمنان بوده است؛ مشکلاتی که آیت‌الله سیدمحمد شاهچراغی نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان در سفرهای استانی و در دیدار مردمی ریاست جمهوری به‌صراحت آن را اعلام کرد و رئیس‌جمهور نیز وعده عملیاتی شدن انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان را داده بود.

تحقق این وعده از سوی دولت تدبیر و امید دور از ذهن و نشدنی به نظر می‌رسد؛ اما این قول غیرکارشناسانه از سوی دولت تدبیر و امید در کنار سست شدن پایه‌های اقتصادی کشور و عدم تحقق وعده‌های گوناگون در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، مردم زادگاهش را که توقع رفع این مصائب را داشته‌اند، خسته، ناامید و بی‌اعتماد کرده است.

طرح «بهین‌یاب» هم دردی دوا نکرد

استان کویری سمنان به‌واسطه دارا بودن ظرفیت‌های متعددی که معدن و شهرک‌های صنعتی جزو شاخصه‌های اصلی آن است، سال‌هاست که میزبان جوانان جویای کار از استان‌های دیگر است؛ اما در چند سال اخیر عدم مدیریت در بحث سرمایه‌گذاری معادن،‌ ناباروری در بخش تولید و بی‌تحرکی چرخه صنعت علاوه بر بیکاری جوانان غیربومی که به امید اشتغال راهی دیار غربت شده‌اند، تعطیلی کارخانه‌های متعدد و بیکاری جوانان بومی را نیز به همراه داشت.

درست در روزهایی که بیکاری قامت ملت را خم و جوانان مرزوبوم را مأیوس کرده است، دولت نیاز مردم به شغل و افزایش آمار بیکاران را بارقه امید به زندگی تلقی می‌کند!

اگرچه در ماه‌های اخیر شاهد راه‌اندازی سایت بهین‌یاب برای رونق در امر تولید بوده‌ایم؛ اما این طرح نیز به اذعان بسیاری از کارشناسان اقتصادی، در زندگی مردم تغییری ایجاد نکرده است و تنها شعاری بود مانند شعارهای دیگر و گره‌ای از کار مردم باز نکرد و همچنان مردم گله‌مندند.

چرخ صنعت؛ بی‌رمق‌تر از همیشه

دولتی که با ادعای «چرخ سانتریفیوژ هم بچرخد، چرخ زندگی مردم هم بچرخد» روی کار آمده بود، تمام تلاش خود را در مقطع کنونی به‌کار گرفت تا وانمود کند هر دو چرخ می‌چرخد؛ اما چیزی که در میدان عمل بر همگان واضح و مبرهن است، در این امر خلاصه می‌شود که چرخ بی‌ثبات صنعت بی‌رمق از همیشه است و این چیزی نیست که بتوان با حذف رسانه‌های منتقد از دیدگان مردم محو کرد.

با همه این تفاسیر، امروز هر کارگر یک رسانه است؛ رسانه‌ای منتقد که هیچ‌گاه طی چهار سال عمر دولت تدبیر و امید تکانی در چرخه صنعت حس نکرده و تنها چیزی که در چند سال ثبات داشت، سقف حقوق کارگران زحمتکش بود که از زیر خط فقر بودن تکانی نخورده‌اند و در این بین هر چه هست، از بی‌تدبیری و ناامیدی است.

از وعده بهبود اوضاع اقتصادی تا وخامت وضع جیب مردم

گویا سفرهای دولت به مراکز استان‌ها در روزهای پایانی دولت یازدهم از سر گرفته شده و حالا که حنای دولت رنگی ندارد، در واپسین روزها خود را به آب‌وآتش می‌زند تا برای خدمات غیرملموسش توجیهاتی به خورد مردم بدهد و دل رنجیده ملتی را برابر تحمل مشقات و مشکلات اقتصادی نرم کند.

شاید هم دولت در پی آن است که با اختصاص اعتباراتی روی کاغذ، زمینه چشیدن طعم لذت‌بخش خدمت به مردم را فراهم کند که این امر چیزی جز توهین به درک ملت قلمداد نمی‌شود.

واضح و مبرهن است که دولت با شعار ایجاد تحول اقتصادی در 100 روز توانست بر مسند کار بیاید و در حال حاضر، حدود چهار سال از وعده‌های دولت در ارتباط با رفع مشکلات اقتصادی گذشته و نه‌تنها اوضاع اقتصادی، اجتماعی و مالی مردم تغییری نکرده، بلکه رو به وخامت رفته است.

در کنار عملکرد ضعیف تیم اقتصادی دولت که به همگان ثابت شده است و هیچ گواهی بالاتر از نظر مردم که این مشکلات را به‌خوبی لمس می‌کنند، نیست، متولیان دولت در استان‌ها تلاش دارند که حقایق را وارونه و اوضاع اقتصادی مردم را آن‌طور که خودشان مایل هستند، جلوه دهند؛ نه آن‌طور که هست و اگر در این بین، رسانه‌ای حقایق موجود را مطرح کند، مورد شماتت قرار می‌گیرد.

مانع‌تراشی مقابل جریان اطلاع‌رسانی شفاف

رسانه‌های متعهد همواره بنا به وظیفه ذاتی و رسالت خویش، عملکرد اقتصادی دولت و نمایندگان آنها را در انواع خبر، گفت‌وگو، مقاله و یادداشت نقد کرد و حقایقی را برملا می‌کنند و در برخی مواقع نسبت به رفع معضلات راهکارهای نیز ارائه می‌دهند؛ اما در این بین، متولیان استانی و حوزه اطلاع‌رسانی استان سمنان جای استقبال از نقد و نظرهای مطرح‌شده، صورت‌مسأله را پاک کرده و این در حالی است که در تبلیغات رسانه‌ای رئیس‌جمهور اعلام شده دولت در همه زمینه‌ها پاسخگو است.

عدم دعوت از خبرنگاران همه رسانه‌ها و تبعیض رسانه‌ای تنها به جلسات معمول خلاصه نمی‌شود، بلکه در سفر رئیس‌جمهور به استان‌ها نیز از این رسانه‌ها برای پوشش خبری مراسمی که گفته شد پروژه‌محور است، دعوتی به عمل نمی‌آید تا جریان اطلاع‌رسانی شفاف و مورد دلخواه و نظر مردم همچنان مسکوت بماند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار