معاون اول رییس جمهوری گفت: دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای برای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب دارد.
کد خبر: ۴۴۹۹۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰ 29 June 2017
به گزارش تابناک : معاون اول رییس جمهوری شامگاه چهارشنبه در گفتگوی زنده سیمای مرکز گیلان ، گیلانی ها را سرآمد در همه مقاطع تاریخ انقلاب شکوهمند اسلامی خصوصا در انتخابات اخیر دانست و اظهار کرد: یکی از دغدغه های اصلی مردم ایران مسائل اقتصادی است و ما به دلایل متعدد و به عنوان اولویت نخست نظام مقدس جمهوری اسلامی باید به آن بپردازیم.
اسحاق جهانگیری با اشاره به افزایش تعداد تحصیل کردگان جوان جویای کار در کشور و لزوم ایجاد اشتغال افزود: امیدوارم بتوانیم برنامه های خوبی را که برای توسعه کشور و گیلان در دولت دوازدهم پیش بینی شده با شتاب بیشتر پیش ببریم .

***اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال در دستور کار دولت است
معاون اول رییس جمهوری مهمترین ویژگی و دستاورد سیاست های اقتصاد مقاومتی را ایجاد انسجام و اتحاد بین تمام ارکان کشور و در یک جهت دانست و تاکید کرد: مهمترین پیام اقتصاد مقاومتی این است که اختلاف در کشور نباشد و اگر قرار است اختلافی وجود داشته باشد اختلاف برای خدمت بیشتر به مردم و رسیدن به اهداف والای توسعه کشور در همه زمینه ها و با سرعت بیشتر باید باشد.
جهانگیری با اشاره به اینکه بخش وسیعی از جمعیت کشور هنوز از شرایط مناسب معیشتی برخوردار نیستند گفت:اقتصاد مسئله اول کشور است و باید در رقابت با رقبای جدی منطقه حساس خاورمیانه با بالابردن اقتدار اقتصادی کشور تلاش بیشتری صورت پذیرد.
وی تصریح کرد: مهمترین هدف سیاست های اقتصاد مقاومتی استحکام بخشیدن به اقتصاد کشور به مرحله ای است که بتواند در مقابل تکان هایی که از بیرون علیه اقتصاد کشور ایجاد می شود مقاومت کند.
جهانگیری با بیان اینکه بخشی از چالشهای پیش روی کشور در نتیجه وضع تحریم های بیگانگان علیه جمهوری اسلامی است خاطرنشان کرد: این تحریم ها اقتصاد کشور را با مشکل روبرو کرد و باید کشور توان تاب آوری و مقاومت برابر چنین چالش هایی را داشته باشد.
وی با اشاره به ابلاغ سیاست های 24 گانه با پنج رویکرد اصلی و جهت گیری های مشخص تصریح کرد: از زمان ابلاغ این سیاستها دولت تلاش کرد تا از آن به عنوان یک معیار اصلی برای رهایی اقتصاد ایران از چالش ها و رساندن آن به نقطه مطلوب بهره گیرد.
جهانگیری با اشاره به برنامه ریزی در ابتدای سال گذشته برای رسیدن به نقطه ای مشخص و مطلوب در پایان سال افزود: در سال گذشته با هدف گذاری برای رسیدن به رشد اقتصادی 5 درصد، 120 برنامه تهیه شد که یکی از برنامه ها راه اندازی تولید داخل کشور بود.
وی افزود: سال گذشته اعلام شد که هفت هزار بنگاه کوچک و متوسط در سراسر کشور راه اندازی می شود اما در پایان سال شاهد راه اندازی 22 بنگاه بودیم و علاوه بر آن صادرات کشور که برای رشد 20 درصدی برنامه ریزی شده بود در پایان سال 95 از نظر وزنی به 38 درصد رشد رسید.
معاون اول رییس جمهوری با اشاره به افزایش قابل توجه رشد اقتصادی کشور درسال گذشته تصریح کرد: افزایش تولید و فروش نفت و دستاوردهای خوب اقتصادی پس از برجام سهم عمده ای در میزان افزایش رشد اقتصادی داشته و این درحالی است که کشورهای منطقه رشد 2 درصدی در اقتصاد خود داشتند.
جهانگیری با اشاره به خودکفایی در بخش کشاورزی برای نخستین بار و فراهم شدن امنیت غذایی برای بسیاری از محصولات کشاورزی دیگر تاکید کرد: از سوی دیگر با ایجاد حدود سه هزار شرکت دانش بنیان با فروش و اشتغالزایی قابل توجه می توانیم بگوییم که به اکثر اهداف اقتصاد مقاومتی که ابتدای سال گذشته تدوین شده بود در انتهای سال دست یافتیم .
***برنامه ریزی دولت برای ایجاد 970هزار شغل با اعتبار 770هزار میلیارد تومان
معاون اول رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به لزوم کمک همه دستگاه های مقننه و قضائیه و حتی مردم برای تحقق اهداف شعار امسال در راستای اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال بر اساس منویات رهبری تاکید کرد: دولت برای ایجاد 970 هزار شغل برنامه ریزی کرده و البته می دانیم که این هدف کمی بلند پروازانه و دسترسی به آن دشوار است اما با کمک همه دستگاه ها و ارکان و خود مردم ، امری شدنی است .
جهانگیری با اشاره به لزوم حضور جدی بخش خصوصی برای کمک به تحقق اهداف مد نظر و همچنین حمایت همه جانبه از بخش خصوصی تصریح کرد: با وجود اینکه بیشترین ظرفیت اقتصاد ایران برای ایجاد700 هزار شغل است ، براساس اعلام سازمان برنامه و بودجه برای ایجاد 970 هزار شغل نیازمند 770 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری هستیم که بخشی از این سرمایه باید از بخش های خصوصی خارجی و داخلی تامین شود.
وی با اشاره به لزوم ایجاد تعامل و دوری از تنش در روابط خارجی تاکید کرد: ما به دنبال تکنولوژی و سرمایه و بازار هستیم تا بتوانیم کالاهای تولیدی داخل کشور را به خارج صادرکنیم که به دنبال ایجاد و تداوم آن تعامل هستیم .
معاون اول رییس جمهوری با اشاره به شکل گیری دولت دوازدهم با نشاط بیشتر خاطر نشان کرد: دولت دوازدهم به دنبال تداوم مسیر اقتصاد مقاومتی است و باور دارد که مردم انتظارات بسیاری از دولت دارند.
***توجه به اقتصاد دریامحور از مهمترین برنامه های دولت است
معاون اول رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه هرمنطقه از کشور دارای ظرفیت های بالقوه منحصر به خود است اظهار کرد: گیلان دارای نعمتهای فراوان و نیروی انسانی کارآمد و نخبه است به گونه ای که تعداد بسیاری از نخبگان کشور گیلانی هستند.
جهانگیری کمبود آب را مهمترین چالش ایجاد محدودیت در توسعه کشور دانست و افزود: خوشبختانه علاوه بر اینکه در گیلان محدودیت منابع آبی وجود ندارد ، هم مرز بودن و ارتباط با کشورهای حاشیه خزر و افزایش داد و ستد کالا در رونق اقتصادی این منطقه نقش بسزایی دارد.
وی توجه به اقتصاد دریامحور را از مهمترین برنامه های دولت عنوان و اظهار کرد: گیلان مهم ترین استان گردشگری کشور است که علاوه براینکه جاذبه های طبیعی آن میلیون ها گردشگر را جذب می کند به عنوان قطب اصلی کشاورزی کشور خصوصا در محصولات استراتژیک محسوب می شود.
***حمل و نقل ریلی پیش نیاز توسعه استانهای کشور 
معاون اول رییس جمهوری حمل و نقل ریلی را پیش نیاز توسعه استان های ایران دانست و تصریح کرد: حمل و نقل ریلی برای استانی مانند گیلان که دارای مرز دریایی نیز هست ، نقش فراملی دارد و معتقدیم که راه آهن در توسعه اقتصادی می تواند نقش بین المللی ایفا کند .
جهانگیری با اظهار تاسف از عدم تحقق وعده دولت یازدهم در موعد مقرر خاطر نشان کرد: به من اطمینان دادند که هیچ محدودیتی برای بودجه وجود ندارد و مقرر شده که تا پایان شهریور امسال راه آهن قزوین به رشت تکمیل و به بهره برداری برسد .
وی با اشاره به اینکه شخصا پیگیر روند پیشرفت راه آهن خواهد شد گفت: راه آهن رشت ، قزوین باید به آستارا و جمهوری آذربایجان و اروپا متصل شود تا بتوانیم از طریق گیلان کالاهایمان را به اروپا صادر کرده و گیلان را به مرکز ترانزیت کالا تبدیل کنیم .
***منطقه آزاد انزلی نقش فراملی در توسعه گیلان دارد
معاون اول رییس جمهوری با اشاره به تاثیر گذاری منطقه آزاد انزلی در توسعه اقتصاد گیلان و کشور اظهار کرد: یک نقش مهم منطقه آزاد به عنوان ظرفیت بزرگ کشور این است که کالای تولیدی ایران از طریق آن به کشورهای دیگر صادر شود .
جهانگیری با اشاره به وجود ده ها امتیاز برای جذب سرمایه گذار در این منطقه افزود: با وجود این امتیاز ها و به دلیل نزدیکی منطقه آزاد انزلی به پایتخت این منطقه می تواند تاثیر ملی داشته و امکان گفتگو و تعامل با کشورهایی مثل آسیای میانه و قفقاز که علاوه بر دارا بودن ثروت علاقه مند به همکاری متقابل با ایران هستند را داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه باید از بخش خصوصی به عنوان ظرفیت مناسب به عنوان محور توسعه بهره برد تصریح کرد: با حمایت مردم و مسئولان گیلان از بخش خصوصی ، باید این شرایط به وجود آید تا بخش خصوصی احساس کند سرمایه و دارایی اش مورد قبول و احترام مردم و مسئولان است.
جهانگیری با تاکید براینکه در گیلان باید بخش خصوصی بیشتر مورد توجه قرار گیرد تاکید کرد: بسیاری از سرمایه گذاران خصوصی صنعتی خوب گیلانی در استانهای دیگر کارخانه های بزرگ دارند و باید با فراهم سازی فرصت و شرایط لازم از سوی مسئولان استان این سرمایه گذاران جذب شوند تا در استان خود سرمایه گذاری کنند.
***مشکل پسماند در استانهای شمالی مسئله زیست محیطی جدی است
معاون اول رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به برنامه های دولت برای رفع مشکلات زیست محیطی خصوصا در استان گیلان اظهار کرد: یکی از دغدغه های استانهای شمالی مصوبه ای با عنوان تعادل بین جنگل و صنعت بود که براساس آن هیچ گونه صنعتی نباید در استانهای شمالی ایجاد می شد چرا که ممکن بود به جنگل آسیب برسد.
اسحاق جهانگیری افزود: در اینکه جنگل جزء مواهب الهی است و باید با تمام وجود از آن حفاظت کنیم تردیدی وجود ندارد اما از سوی دیگر توسعه پایدار نیز یکی از نیاز های قطعی همه دنیاست و در کشور ما نیز باید به آن توجه کرد .
وی تصریح کرد: باید حتما مسائل زیست محیطی به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد اما به هیچ وجه نباید در تضاد با صنعت بوده و اینگونه استنباط شود که محیط زیست ترمز و سیاست گذار توسعه است .
جهانگیری با اشاره به معضل پسماند به عنوان مشکل بزرگ استانهای شمالی کشور تصریح کرد:صبح چهارشنبه در جلسه هیات دولت لایحه ای تصویب شد که تولید برق و کود از پسماند به صورت جدی در دستور کار دولت قرار گیرد .
وی با اشاره به اینکه این لایحه در هفته های آینده برای تصویب به صحن مجلس خواهد رفت افزود: در این لایحه مقرر شده مابه التفاوت گرانی قیمت تولید برق از زباله از سوی دولت تامین شود که امیدواریم با تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی مشکلات این بخش نیز تا حدود زیادی مرتفع شود.
معاون اول رییس جمهوری در پایان با تشکر از حضور پرشور و باشکوه مردم در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و رای اعتماد مجدد آنان به دولت یادآور شد: مردم حق زیادی به گردن ما دارند و کار خود را به صورت عالی انجام دادند و اکنون وظیفه ماست که خدمتگزار مردم باشیم و امیدوارم که شرمنده مردم نشویم.
به گزارش خبرنگار ایرنا ،معاون اول رییس جمهوری به منظور انجام سفری 2 روزه، عصر چهارشنبه به گیلان آمد و پیش از حضور در منطقه آزاد انزلی، از روند ساخت و تکمیل راه آهن رشت - قزوین در محدوده رودبار و منجیل بازدید کرد.
افتتاح یک پروژه در شهرستان صومعه سرا و حضور در جلسه شورای اداری گیلان با محوریت اقتصاد مقاومتی از برنامه های روز دوم سفر اسحاق جهانگیری در استان اعلام شده است.





منبع : ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار