شاعر معاصر کشور:
تابناک: پژوهشگر و شاعر معاصر کشور گفت: دیدگاه والا و تعهد 'سپیده کاشانی' به انقلاب اسلامی باعث شده او را مادر شعر انقلاب بنامند.
کد خبر: ۴۶۲۷
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۳ 13 February 2015
به گزارش تابناک، سید 'علی اصغر صائم کاشانی' روز جمعه در بیست و دومین سالروز درگذشت 'سپیده کاشانی' در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: وی قبل از انقلاب به مسایل اسلامی و دینداری معتقد بوده و در ایام مبارزات نیز برای سرنگونی حکومت طاغوتی به مردم پیوست.

وی افزود: این شاعره معاصر در حجب و حیا گوی سبقت را از بسیاری از شاعران ربوده بود و اشعارش در مسایل دین و انقلاب دارای ارزشی بی بدیل است.

وی با اشاره به حضور سپیده کاشانی در جبهه های حق علیه باطل افزود: این بانوی فرهیحته با حضور در میدان جنگ، شعرها و سروده های خود را برای رزمندگان می خواند و آنها را به حقیقیت و درستی و شهادت سوق می داد.

این شاعر معاصر کشور اشعار سپیده کاشانی را روان، بی تکلف و فاقد تصنع دانست و تصریح کرد: وی از استفاده از کلمات مهجور و ناشناخته در اشعارش دوری می جست.

صائم کاشانی در ادامه افزود: سپیده کاشانی در اشعارش از مضامینی بهره می برد که هم ارزش معنوی داشت و از نظر سادگی در اوج زیبایی بودند.

وی در ادامه اظهار داشت: اشعار آهنگین، موزون و موزیکال سپیده کاشانی باعث شد تا بسیاری از خوانندگان کشور برای آفرینش قطعات موسیقی خود از آثار وی استفاده کنند.

صائم کاشانی با بیان اینکه سپیده در سرودن غزل های سبک عراقی مهارت داشت، گفت: وی شعرهایی در قالب های قصیده، مثنوی و رباعی هم می سرود که اشعارش دارای نوآوری و ابداعات جدید است.

این پیشکسوت و شاعر معاصر کشور با بیان اینکه شهرت سپیده کاشانی کاذب و دروغین نیست، گفت: تاثیرگذاری اشعار وی در دوران معاصر باعث شد این بانوی فرهیخته به عنوان مشهورترین شاعره زن شهر کاشان در عرصه شعر و ادب پارسی شناخته می شود.

'سرور اعظم باکوچی' ملقب به 'سپیده کاشانی' در اول مرداد سال 1315 شمسی در خانواده ای متدین و اصیل در کاشان متولد شد.

او تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در کاشان گذراند سپس به تهران عزیمت کرد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت های ادبی خود را وسعت بخشید.

کاشانی سرودهای انقلابی زیادی را خلق کرد که بسیاری از این آثار در دوران جنگ تحمیلی از رادیو و تلویزیون پخش می شد؛ وی مدت 10 سال از سال 1360عضو رسمی شعر و ادب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت بود و بیش از یکسال نیز در سمت عضو شورای عالی شعر و ادب تلویزیون انجام وظیفه کرد.

این شاعره بزرگ سرانجام در 24 بهمن ماه 1371 شمسی بدلیل ابتلا به بیماری سرطان چشم از جهان فرو بست و در بهشت زهراء تهران در جوار شهدا به خاک سپرده شد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :