تابناک تهران - به منظور پاسداری و ترویج چوگان «مجموعه چوگان و سواركاری فرح‌آباد» در شرق تهران روز دهم خرداد امسال به شماره ۳۱۲۵۱ در فهرست آثار ملی غیرمنقول ایران به ثبت رسید. قرار است به زودی مراسم رونمایی از پرونده این اثر ثبتی در محل مجموعه چوگان و فرح آباد با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی رونمایی شود.
کد خبر: ۴۸۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷ 16 June 2015
به گزارش تابناک تهران مجموعه سواركاري قصر فیروزهفرح آباد مهمترين و بزرگترين مجموعه سواركاري ايران و آسيا است. مجموعه‌اي مجهز و با وسعت بسيار قريب به 7 دهه پيش در تهران و در اتوبان اسبدواني تهران و حوالي كوه هاي قصرفيروزه تاسيس شد و از همين بابت به مجموعه سواركاري قصرفيروزه نيز معروف است.

در حقيقت آن زمان در اين منطقه اتوبان و خياباني وجود نداشت و بعد از تاسيس مجموعه سواركاري فرح آباد جاده اي در كنار آن احداث گرديد كه متاثر از مجموعه سواركاري فرح آباد آن را اتوبان اسبدواني نامگذاري كردند.

به منظور پاسداری و ترویج چوگان «مجموعه چوگان و سواركاری فرح‌آباد» در شرق تهران روز دهم خرداد امسال به شماره ۳۱۲۵۱ در فهرست آثار ملی غیرمنقول ایران به ثبت رسید. قرار  است به زودی مراسم رونمایی از پرونده این اثر ثبتی در محل مجموعه چوگان و فرح آباد با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی رونمایی شود.

در سال هاي پيش از انقلاب اسب يك موجود زينتي و تجملاتي محسوب مي شد و از همين رو به جاي فدراسيون سواركاري، انجمن انجمن سلطنتی اسب در ايران متولي ورزش سواركاري به شمار مي رفت. انجمن سلطنتی اسب این انجمن در سال ۱۳۵۱ با الگوگیری از صنعت اسب در انگلستان، با هدف حفظ و تکثیر نژادهای گوناگون اسب ایرانی و برگزاری مسابقات اسب‌دوانی، تأسیس شد. ریاست این انجمن تا سال ۱۳۵۷ بر عهده کامبیز آتابای بود. در سال ۱۳۵۸ این انجمن منحل و پیست‌های اسب‌دوانیِ آن در اختیار نهادهای مختلف قرار گرفت و اختیارات آن به اداره سوارکاری داده شد.

بعد از انقلاب و با توجه به انحلال انجمن سلطنتي اسب، تمامی اماكن مربوط به سواركاري از جمله مجموعه فرح آباد جزو اموال سلطنتي تشخيص داده و مصادره شد و در اختيار ستاد اجراي فرمان امام (ره) قرار گرفت و به نهادهاي مختلفي واگذار شد. برخي از اين مجموعه تغيير كاربري داده و به طور كلي از ماهيت ورزشي و سواركاري خارج شدند و برخي ديگر نيز تا سال ها متروكه بودند. 

مهمترين مجموعه سواركاري اما مجموعه فرح آباد بود و با توجه به استقرار فدراسيون سواركاري در آن و البته فضاي كاملا ورزشي به همان شكل باقي ماند اما مالكيت آن به ستاد فرمان امام(ره) واگذار شد. مالكيتي كه براي اين مجموعه دردسرساز شده و مهمترين و بزرگترين و البته قديمي ترين مجموعه سواركاري در تهران و ايران را تهديد مي كند.

همين مشكل سبب شده تا اين مجموعه عظيم سواركاري و ظرفيت هاي آن در تمام سال‌هاي بعد از انقلاب مغفول باقي مانده و به درستي از آن استفاده مفيد نشود. ستاد اجراي فرمان امام(ره) اين مجموعه را متعلق به خود مي داند و از همين رو اجازه استفاده كامل از امكانات آن را نمي‌دهد. 

از سوي ديگر مجموعه فرح آباد تنها استاندارد چوگان در ايران محسوب مي شود كه زمين استاندارد اين رشته را در خود جاي داده. باشگاه سواركاري و چوگان با دارا بودن ۴ مانژ (ميدان اسب سواري) مسابقات، پرش، سواركاري و چوگان، كامل ترين و استانداردترين باشگاه سواركاري در تهران است اما مشكل مالكيتي سبب شده كه پتانسيل اين مجموعه عظيم به برگزاري چند مسابقه معمولي و بي خاصيت در سال محدود شود.

شركت توسعه و نگداري اماكن ورزشي به عنوان متولي مجموعه هاي ورزشي در كشور اما تلاش هاي فراواني انجام داده تا اين مجموعه به صاحب اصلي آن يعني فدراسيون سواركاري و چوگان بازگردد تا تهران بعد از حدود 4 دهه صاحب يك مجموعه استاندارد و كامل سواركاري شود.

مجموعه‌اي كه نظير آن حتي در كشورهاي متمول عربي خاورميانه نيز وجود ندارد. اتفاقي كه مي‌تواند يك جهش عظيم براي ورزش سواركاري در حوزه زيرساخت باشد كه هميشه بابت كمبود فضاي ورزشي در اين سال ها گلايه داشته اند و آن را يكي از عوامل عقب ماندگي اين رشته معرفي كرده اند.

مدبر رئيس شركت توسعه و نگهداري اماكن ورزشي در اين باره به تابناک تهران گفت: مجموعه سوارکاری فرح آباد پیش از انقلاب به صورت سلطنتی بوده چراکه انجمن سوارکاری سلطنتی داشته ایم. بعد از انقلاب این مجموعه بواسطه سلطنتی بودن جزو اموال سلطنتي تشخيص داده شد و در اختیار ستاد اجراي فرمان امام و ماده 100 قرار گرفت اين مساله مورد مناقشه ما با اين ستاد است و دادگاه عليه شرکت تجهيز راي داده است.

در حال حاضر اين مجموعه تقسیم به دو بخش شده. بخش سخت افزاری بر عهده ماست. بخش نرم افزاری بر عهده فدراسیون های سوارکاری و چوگان است. ما اعتقاد داریم که این مجموعه باید به همین شکل حفظ شود و در آن دخل و تصرفی صورت نگیرد. حکم توقف اجرای حکم را هم گرفته‌ایم و امیدواریم که این مجموعه حفظ شود. اميدوارم با توجه به ثبت ملي اين مجموعه توسط فدراسيون چوگان و ديد مثبت ستاد فرمان امام به ورزش، هرچه زودتر به تفاهمي برسيم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار