گزارش تابناک از حاشیه و متن اختتامیه جشنواره فیلم فجر مشهد
تنور دوازدهیمن جشنواره فیلم فجر مشهد اگر چه نسبت به سال های گذشته داغ تر بود،اما مخاطبان تنها از برخی فیلم ها خاص از جمله «رخ دیوانه»،«ایران برگر» و«عصر یخبندا» استقبال کردند.
کد خبر: ۵۲۷۸
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۹ 16 February 2015

به گزارش تابناک،شب گذشته اختتامیه جشنواره دوازدهم فجر مشهد با اجرای محمدرضا شهیدی فر در حالی برگزار شد که کارگردان مزار شریف از رئیس جمهور خواست تا از خانواده شهدای سفارت ایران در افغانستان عذرخواهی کند که البته این سخنان با واکنش رئیس سازمان سینمایی کشور مواجه شد.

برگزاری جشنواره سینمایی ملی در مشهد

رئیس سازمان سینمایی کشور در مراسم اختتامیه وعده داد تا تاسیس جشنواره ملی سینمایی در شان نام مشهد را دنبال نماید.

حجت الله ایوبی افزود: اینکه مطالبه برگزاری این جشنواره در مشهد وجود دارد اتفاق خوبی است و به قول استاد محمدعلی موحد اگرچه حسادت بد است اما باید در عرصه فرهنگ حسود بود و از ما مسئولان خواست تا به این مطالبات تن بدهند که ما نیز از این موضوع استقبال می‌کنیم.

رئیس سازمان سینمایی خاطر نشان کرد: امیدوارم این جشن بزرگ سینمای ایران نقد و بررسی منصفانه و دلسوزانه شود تا زمینه برای رفع مشکلات این عرصه فراهم شود نه اینکه با ذره‌بین به دنبال مشکلات و اتفاقات جزئی حرکت کنیم.

ایوبی اضافه کرد: می‌خواهم به بولتن نویس‌ها بگویم که شما چند سال تلاش کردید که سینما نباشد اما می‌بینید که هست و خواهد بود و همواره نقشش را در دفاع از ارزش‌های دینی بازی خواهد کرد.

وی اظهار کرد: خوشبختانه ما مشکلی با بزرگان نداریم زیرا «با کریمان کارها دشوار نیست» اما متاسفانه عده‌ای هستند که به عمد می‌خواهند برای مجموعه سینما مشکل ایجاد کنند حال آنکه امروز سینمای ما سری در بین سرها دارد و به همین دلیل ما باید قدر آن را بدانیم و شرایط را برای رشد آن فراهم کنیم زیرا این سینما ریشه‌دار است و چون ریشه دار است حتما به آنجا که باید، خواهد رسید.

ایوبی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سخنان عبدالحسن برزیده در خصوص عذرخواهی رئیس جمهور به دلیل واقعه مزار شریف گفت: اگر بنا بر عذرخواهی باشد رهبران دولت‌های اروپایی که حامی طالبان بودند باید از مردم عذرخواهی کنند چون جناب آقای دکتر روحانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی وقت بودند و همچنین مسئولین وقت با هدایت مقام معظم رهبری حرکت بزرگی را انجام دادند به گونه‌ای که عده‌ای از مسئولان افغانستان آمدند و عذرخواهی کردند و پیکرهای پاک شهیدان ما را در اوج عزت به ما تحویل دادند.

وی همچنین خطاب به ابوالحسن داوودی گفت: خوشحالم که بر خلاف کسانی که نمی‌خواستند فیلم بسازی و دیده شوی هم فیلم ساختی و هم دیده شدی و هم پاداش صبرت را در سالیانی که فیلم نساخته بودی با موفیقت «رخ دیوانه» گرفتی.

رئیس جمهور از خانواده شهدا عذرخواهی کند

عبدالحسن برزیده کارگردان «مزار شریف»نیز در مراسم اختتامیه گفت: از آنجا که شخص رئیس جمهور محترم را فردی فرهیخته، روشن و مدبر می‌دانم به خودم اجازه می‌دهم تا از ایشان بخواهم که به عنوان رئیس وقت شورای عالی امنیت ملی از طرف خودشان و کسانی که در ماجرای سفارت ایران در مزار شریف قصور کردند از مردم و خانواده شهدای این حادثه عذرخواهی کنند.

وی ادامه داد: البته من می‌دانم که در این ماجرا کشور ما در آستانه جنگ بزرگی با افغانستان قرار گرفت که با تدبیر جناب آقای دکتر روحانی این موضوع منتفی شد و از این نظر همه ما باید از ایشان تشکر و قدردانی کنیم.

کارگردان مزار شریف افزود: خوشحالم که پس از مشکلات فراوان و سنگ‌اندازی‌های گاه و بی گاه توانستم این فیلم را بسازم و موضوعی را که دوست داشتم پس از سال‌ها مجددا در محافل مطرح کنم و یاد و خاطره شهدای این حادثه غم انگیز را زنده نگهدارم.

از عدم حضور«طناز طباطبایی» تا درخواست عذرخواهی توسط رئیس جمهور

در حاشیه:

حسین یاری پس از آنکه مورد تقدیر قرار گرفت، بیان کرد: خیلی خوشحالم از اینکه اینجا هستم. در مراسم اختتامیه جشنواره در تهران یکی از دوستان پس از دریافت جایزه اسم امام رضا(ع) شاه خراسان را آورد و در آن لحظه دل من لرزید و دو روز بعد به مشهد دعوت شدم.

کارگردان فیلم مزار شریف پس از دریافت جایزه خود گفت:طی تحقیقات به عمل آمده در جریان فیلم متوجه شدیم بخشی از نیروهای افراطی در دولت پاکستان در جریان این ترور نقش داشتند که سخنگوی وزارت خارجه هم به بنده گفت این موضوع قابل پیگیری است.

از عدم حضور«طناز طباطبایی» تا درخواست عذرخواهی توسط رئیس جمهور

رئیس سازمان سینمایی خطاب به ابوالحسن داوودی گفت: شما مدت ها صبر کردید تا به نتیجه رسیدید. خیلی ها می خواستند شما فیلم نسازید و در جشنواره دیده نشوید ولی من خوشحالم که شما فیلم ساختید و در جشنواره سی و سوم دیده شدید.

داوودی پس از آنکه مورد تقدیر قرار گرفت گفت: من نیشابوری هستم و به همشهری بودن با عطار و خیام افتخار می کنم.از بچگی همیشه یک مسئولیت سنگینی را احساس می کردم تا بتوانم دین خود را به شهرم ادا نمایم و هیچ وقت فکر نمی کردنم با فیلمی که راجع به فیسبوک است کار را با یک رباعی خیام به پایان برسانم که اگر رباعی خیام مدرن تر از فیسبوک نباشد قدیمی تر نیست و جوانان را به خواندن اشعار خیام دعوت می نمایم.

بیتا منصوری در این مراسم گفت: بعد از دو دهه رای تماشاگران با رای هیات داوران یکی شد و این هم برای فیلم رخ دیوانه اتفاق افتاد.

ساعد سهیلی بازیگر مشهدی فیلم رخ دیوانه نیز گفت:افتخار میکنم وقتی در سر صحنه فیلم های مختلف حاضر می شوم همه می گویند شما مشهدی ها سینما را گرفته اید. امیدواریم برای جشنواره سال بعد خیلی از مشهدی ها مجبور نشوند به تهران بیایند تا فیلم ها را تماشا کنند و تعداد فیلم های بیشتری در مشهد اکران شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار