مدیر جهاد کشاورزی تالش
مدیر جهاد کشاورزی تالش گفت: با احداث باغ الگوی گل گاوزبان در منطقه ییلاقی "ریک" شهرستان تالش، کارشناسان جهاد کشاورزی تلاش می‌کنند تا کشت و پرورش این گیاه دارویی را در این شهرستان رونق بخشند.
کد خبر: ۵۵۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱ 01 July 2015
به گزارش خبرگزاری تسنیم از تالش برداشت گل گاوزبان در ارتفاعات این شهرستان هرسال از اواخر خردادماه شروع می‌شود که امسال تاکنون چهل تن از این گیاه توسط چهارصدنفر از عشایر کوچنده از یکصد و پنجاه هکتار مراتع و ارتفاعات کوهستانی برداشت شده است.
سیدعلی موسوی، مدیرجهاد کشاورزی شهرستان تالش ارزش اقتصادی این مقدار گل گاوزبان را 28 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: با توجه به مساعد بودن شرایط آب و هوایی منطقه، برداشت این گیاه امسال در این شهرستان نسبت به مدت مشابه پارسال 20 درصد افزایش داشته است.
بوته گل گاوزبان در ارتفاعات شهرستان تالش به صورت خودرو رشد می‌کند و گل این گیاه دارویی همه ساله توسط عشایر و دامداران منطقه برداشت می شود.
مدیرجهادکشاورزی تالش همچنین از احداث یک باغ الگوی گل گاوزبان در منطقه ییلاقی "ریک" این شهرستان خبر داد و اضافه کرد: این باغ به مساحت یک هکتار بوده و در سال 93 شروع به کار نموده است.
موسوی با بیان اینکه کشت و پرورش گل گاوزبان در این شهرستان از رونق خوبی برخوردار نیست افزود: با احداث این باغ الگویی کارشناسان جهادکشاورزی تلاش می‌کنند تا کشت و پرورش این گیاه دارویی را در این شهرستان رونق بخشند.
وی از کشاورزان منطقه خواست با مراجعه به کارشناسان مذکور چگونگی کاشت، داشت و برداشت این محصول را به صورت عملی فراگیرند.
40 درصد از گل گاوزبان برداشت شده تالش در مصارف خانگی و 60 درصد مابقی نیز به صورت تر به واسطه‌ها به فروش می‌رسد.
دم کرده گل گاوزبان برای درمان بیماری‌های گوارشی و تسکین اعصاب مفید است.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار