یک هیات از دانشمندان و متخصصان کشورهای جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه به ابتکار اندونزی هفته آینده با سفر به کره شمالی با مقام ها و متخصصان این کشور در مورد مسائل حاد منطقه از جمله شبه جزیره کره گفت وگو خواهند کرد.
کد خبر: ۵۸۴۵۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰ 30 March 2018

به گزارش تابناک : کمیته سیاست خارجی اندونزی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: این گروه متشکل از هشت نفر از دانشمندان و متخصصانی از کشورهای اندونزی، کامبوج، لائوس، میانمار، فیلیپین، تایلند، ویتنام و نیوزیلند خواهند بود.
قرار است این هیات با مقام ها و مسئولان مختلف کره شمالی در مورد کاهش تنش های ایجاد شده در منطقه جنوب شرق آسیا از جمله مسائل مرتبط با شبه جزیره کره گفت وگو داشته باشند.
براساس این بیانیه هدف از سفر گروه مزبورایجاد گفت وگوهای مشترک برای رفع مشکلات و همچنین موضوع های مرتبط با توسعه اقتصادی منطقه ذکر شده است.
جاکارتا گلوب زمان این سفر را در روزهای سوم تا هفتم آوریل (14 تا 18 فروردین) قیدکرده است .
این سفر به ابتکار ' دینو پاتی دی جلال ' معاون سابق وزیر امور خارجه اندونزی و موسس کمیته سیاست خارجی اندونزی تدارک دیده شده است.
این هیات قرار است در نشست های مختلف با مسئولان کره شمالی در دانشگاه 'کیم ایل سونگ 'در پیونگ یانگ، تجارب کشورهای خود را در زمینه های مختلف سیاسی و اقتصادی به اشتراک گذارند.
روابط اندونزی و کره شمالی در دوران ریاست جمهوری سوکارنو شکل گرفت و 2 کشور با افتتاح سفارت خانه در پایتخت های یکدیگر در سال 1961 رسما روابط دوجانبه سیاسی- اقتصادی را آغاز کردند.
اندونزی از جمله کشورهایی است که روابط خود را با کره شمالی که اکنون در انزوای جهانی و تحریم های شورای امنیت سازمان ملل قرار دارد، حفظ کرده است.
کیم ایل سونگ نخستین رهبر کره شمالی درسال 1965 از اندونزی دیدار داشت، اما اندونزی این اقدام را پس از مدت ها در سال 2002 میلادی با سفر 'مگاواتی سوکارنوپوتری' به پیونگ یانگ پاسخ داد.
اندونزی بر موضع گفت وگو و رایزنی برای حل مسائل مرتبط با کره شمالی تاکید دارد، اما این کشور مانند سایر کشورها آزمایش های هسته ای پیونگ یانگ را محکوم کرده است.
براساس اطلاعات ارائه شده در بخش تجارت جهانی سازمان ملل، حجم صادرات اندونزی به کره شمالی در سال 2015 به رقم 1.4 میلیون دلار برآورد شده که بیشتر این صادرات به سبزیجات و انواع صابون اختصاص یافته است.
واردات اندونزی نیز از کره شمالی درهمین سال 1.42 میلیون دلار ثبت شد.
براساس گزارش های رسانه ای اندونزی، این کشور امیدوار است تا با استفاده ازاین ابتکار عمل و گسترش گفت وگوهای بین المللی، صلح ، امنیت و ثبات در منطقه شبه جزیره کره را حفظ و تقویت کند.

 

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار