مردم روستای سرتیوک از توابع هفتکل تصمیم به مرمت و باززنده‎سازی بافت تاریخی روستای خود گرفته‌اند.
کد خبر: ۶۱۲۵۲۵
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳ 29 May 2018

احسان شیخ بارانی، رییس اداره میراث فرهنگی هفتکل، با بیان این مطلب اظهار داشت: طی صحبت‎ها و جلساتی که با بخشداری مرکزی، شورای روستایی و اهالی روستای سرتیوک انجام دادیم، این زمینه فراهم شد تا اهالی روستا ضمن حفظ بافت تاریخی منطقه، آن را مرمت و باززنده‎سازی کنند.

او با بیان این ‎که خوشبختانه اهالی و مسئولان بخش سرتیوک آمادگی خود را برای این حرکت فرهنگی اعلام کردند افزود: برخی اهالی منطقه اکنون با هزینه‎های شخصی و در یک حرکت فرهنگی و با نظارت کارشناسان و بدون تغییر در سبک معماری بناها، در حال مرمت خانه‎های پدری و اجدادی خود هستند؛ ضمن این‎که ما در اداره میراث فرهنگی نیز مشاوره و طرح‎های لازم را به آنان ارائه می‎کنیم.

رییس اداره میراث فرهنگی هفتکل با تقدیر از حرکت اهالی روستای سرتیوک اظهار امیدواری کرد: این حرکت فرهنگی فتح بابی باشد تا سایر اهالی هم به این پویش بپیوندند و از میراث فرهنگی خود حراست کنند.

وی خاطرنشان کرد: روستای سرتیوک از جمله روستاهایی است که دارای بافت تاریخی منحصربفرد است و قدمت بافت تاریخی این روستا مربوط به اواخردوره قاجار و پهلوی اول است.

شیخ ‎بارانی، رویکرد اداره میراث فرهنگی شهرستان هفتکل را تعامل، مشاوره و راهنمایی مردم، شوراها، دهیاران و نیز شهرداری شهرستان هفتکل به منظور حفاظت ازاین بافت‎های تاریخی عنوان کرد و افزود: علاوه بر روستای سرتیوک، بافت تاریخی هفتکل و تک‎بناها در روستای چمن‎لاله دیگر بافت‎های تاریخی شهرستان هفتکل را تشکیل می‎دهند.

او یادآور شد: به غیر از بافت تاریخی سرتیوک که حاوی معماری اصیل ایرانی است، بافت‎های دیگر دارای معماری وارداتی مربوط به دوره نفت می‎باشند که در اصطلاح محلی به آن‎ها "بنگله" گفته می‎شود.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار