تابناک کهگیلویه وبویراحمد
تلاقی چشمه ها و رودخانه های فراوان ییلاقی و قشلاقی و نقاط کوهستانی منحصر به فرد با دشت های وسیع کشاورزی این شهرستان را به یکی از زیباترین مناطق استان در تمام فصول سال تبدیل کرده
کد خبر: ۶۲۱۷۵
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹ 15 July 2015

به گزارش تابناک کهگیلویه وبویراحمد، شهرستان چرام یکی از محدود شهرستانهای استان کهگیلویه و بویراحمد و کشور بوده که با وجود واقع شدن در ناحیه ای گرمسیری و خشک، آوازه و شهرتش را مدیون چشمه سارهای فراوان و جاذبه های طبیعی و معنوی بی نظیر خود است.

تلاقی چشمه ها و رودخانه های فراوان ییلاقی و قشلاقی و نقاط کوهستانی منحصر به فرد با دشت های وسیع کشاورزی این شهرستان را به یکی از زیباترین مناطق استان در تمام فصول سال تبدیل کرده و همواره چرام به عنوان یکی از مهمترین قطب های گردشگری در استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود.

در این میان چشمه بلقیس یکی از نام آشناترین مناطق گردشگری این شهرستان است که تا حدود زیادی نامیده شدن چرام به " نگین سبز کهگیلویه و بویراحمد" به دلیل وجود این باغ تاریخی و کم نظیر است.

مجتمع تفریحی چشمه بلقیس در فاصله 4 کیلومتری از شهر چرام و در مسیر ورودی این شهر از سمت گچساران واقع شده که زيبايي آن رهگذران و مسافران را حيران خود می کند.

تنوع درختان گرمسیری و سردسیری در کنار هم در باغ چشمه بلقیس کم نظیر بوده که وجود چندین چشمه پرآب و جاری شدن در زیر این درختان سبب محکم شدن پیوند بین آنها شده است.

در درون باغ یک حوض دایره ای بزرگ پرآب وجود دارد که توسط نخل های سربه فلک کشیده زیبایی محصور شده و مناظر دیدنی این باغ چشم نواز را افزون کرده است.

طی سالهای گذشته جهت ساماندهی، بهسازی و تعمیر مجتمع تفریحی چشمه بلقیس تلاشهای خوبی صورت گرفته است که حفظ و نگهداری این زیبایی ها مستلزم فرهنگ سازی عمومی بوده و باید برای تداوم کار نظارت جدی در این زمینه وجود داشته باشد.

بهسازی و سنگ چینی اطراف حوض، احداث سکوهای نشیمن به همراه وسایل رفاهی و نظافتی در نقاط مختلف باغ ، احداث یک کمپینگ در بیرون از باغ که شامل دهها آلاچیق، فضای سبز، سرویس بهداشتی و فروشگاههای مواد غذایی است از اقدامات صورت گرفته در سالهای گذشته است.

چشمه بلقیس ۳۸ هزار و ۹۶۰ مترمربع وسعت دارد و طبق اسناد و شواهد تاریخی موجود در سفرنامه ها، در اواخر دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی توسط زنی به نام بلقیس احداث شده است که بعدها باغ فعلی چشمه بلقیس در اوایل دوره پهلوی بازسازی و احداث شده است.

این مجتعمع تفریحی یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد و از مناطق هدف گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان است که در تاریخ هفت مهر 1381 با شمارهٔ ثبت 6288 به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

گزارش و عکس: میثم دهقان

منبع:پایگاه خبری چرام























اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار