کد خبر: ۶۳۶۵۰۰
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰ 29 July 2018

 

تابناک هرمزگان-شیخ اصلاحات و دبیر مجمع روحانیون استان هرمزگان و رئیس شورای هماهنگی اصلاح طلبان طی آئین تکریم و معارفه به سمت مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان منصوب شد.

 

به گزارش خبرنگار تابناک هرمزگان، نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان در این مراسم گفت: میزان کتاب‌خوانی و کتابخانه‌ها یکی از اسناد قضاوت فرهنگی یک جامعه است، تصریح کرد: کتاب‌هایی وجود دارند که دنیا را تغییر داده‌اند، یعنی تغییر جهان با تفنگ و فشنگ و توپ و تانک نبود بلکه یک کتاب این اتفاق را رقم‌زده است.

آیت‌الله غلامعلی نعیم‌آبادی بابیان اینکه مرزهایی که بازور به وجود آید دوام ندارد اما تغییرات کتابی یا به‌غلط یا درست ماندگار خواهد بود، اضافه کرد: تمدن‌ها ساخته کتاب هستند و این موضوع وظیفه و مسئولیت ما را سنگین می‌کند.

امام‌جمعه بندرعباس در ادامه گفت:به کتاب‌هایی که جامعه را دچار تحول کند نیاز داریم، گاهی کتاب‌هایی چاپ‌شده که نه مراجعه‌کننده دارد نه خواننده‌ای!

وی با اشاره به اینکه: اسلام سلامت را حرف اول می‌داند، چه زمان شایعه، غیبت و تهمت را از بعد سلامت اجتماعی نگاه کردیم؛ یک غیبت چگونه فکر یک فرد را متلاشی می‌کند و چند کتاب در این خصوص نوشته‌شده و به این موضوع و نقشش در سلامت روانی پرداخته است.

وی بابیان اینکه فضای مجازی فضای غیبت را سریع‌تر و قوی‌تر کرده و جنبه تحقیق را از مردم گرفته است، اضافه کرد: هم مدیرانی که در رأس برای نشر کتاب تصمیم می‌گیرند باید هدفمند فکر کنند و هم مدیران عملیاتی کتاب و کتاب‌خوانی هدفمند کار کنند تا شاهد بالا رفتن بازدهی باشیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان ادامه داد: سرمایه خرج می‌شود اما بازدهی مناسب وجود ندارد چون نیازسنجی نشده و برنامه‌ریزی مناسبی صورت نگرفته است.

وی بابیان اینکه بهترین کتاب آن کتابی است که پاسخ‌دهنده نیازهای جامعه باشد و بلاها و نقایص جامعه را بازگو کند، تصریح کرد: سه میلیون افغان‌ در ایران حضور دارند ، پس کار هست که این افراد در کشورمان حضور دارند اما فرهنگ کار در کشورمان به‌خوبی جا نیفتاده و جوان امروزی حاضر نیست بیل و کلنگ دست بگیرد.

آیت‌الله نعیم‌آبادی با اشاره به اینکه تفسیر غلط ما را وادار می‌کند به راه غلط برویم پس باید به‌درستی برنامه‌ها تبیین شود و با تفسیر صحیح در مسیر درست قرار بگیریم، بیان کرد: حرص جامعه موجب گرانی شده است و علاج گران‌فروشی هم نخریدن است.

وی در پایان گفت: همواره در آمریکا بیان می‌شود تمامی گزینه‌ها روی میز است و ترامپ هم باید خوابش را ببیند که گوش چشمی به ایران داشته باشد.

در ادامه جلسه معاون اداری و مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: کتابداران سربازان خط مقدم عرصه ترویج کتاب‌خوانی در کشور هستند.

اسماعیل شفاعی بابیان اینکه جشنواره کتاب رضوی اتفاق بزرگی در جهت رونق کتاب‌خوانی برگزار شد و برای سومین سال با اقبال مناسبی همراه شد، تصریح کرد: بحث توجه به ایجاد بخش کودک و نوجوان از اولویت‌های اصلی ماست که به‌خوبی در مسیر اجرا و توسعه است زیرا عادت به کتاب خواندن از کودکی باید در یک فرد نهادینه شود.

وی با اشاره به اینکه سیاست نهاد کتابخانه‌ها نیز کتابخانه محوری است، گفت: دسترسی آحاد جامعه به فضای کتابخانه‌ای از دیگر برنامه‌هاست.

 

وی در ادامه بیان کرد: شغل کتابداری همچون معلمی است و نیاز به اطلاعات کامل و جامع دارد و مشاوران امینی برای مراجعه‌کنندگان به کتابخانه است.

شفاعی با اشاره به اینکه در دوره‌ای توجه ای به کتابدار نمی‌شد و هرکس از خیابان کتابدار می‌کردند اما امروزه دیگر تخصصی به آن نگاه و از سال 93 به‌خوبی منزلت اجتماعی این شغل در حال رشد است، افزود: عملکرد زینلی به‌خوبی بر همگان روشن است اما چون نهاد کتابخانه‌ها غیردولتی است و مجبور به قطع همکاری با زینلی شدیم که پس از مشورت با استاندار هرمزگان افرادی معرفی و بر روی آقای ذاکری به اجماع رسیدیم تا وی با سبقه فرهنگی مناسب بتواند سکان هدایت انجمن کتابخانه‌ها را به دست بگیرد.

در ادامه مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان گفت: خوشبخت کسی است که به کتاب خوب و دوستانی از اهل کتاب دسترسی داشته باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمد ذاکری بابیان اینکه استاندار هرمزگان به بنده پیشنهاد این سمت را به‌صورت یک‌باره داد گرچه دو پیشنهاد دیگر داشتم اما این مسئولیت را پذیرفتم، افزود: چندین سال در انجمن کتاب‌خوانی استان حضور داشتم.

وی بابیان اینکه به همکاری کارکنان و جامعه کتاب‌خوان استان نیاز دارم و باید از امروز شتاب بیشتری بگیریم، تصریح کرد: راهی که باید برویم طولانی است و مسیری سخت و دشوار و تعداد کتاب‌خوان عضو کتابخانه هستند 40 هزار نفر که در مقایسه با جمعیت یک‌میلیون و هفت‌صدهزارنفری تنها 4.1 درصد را شامل می‌شود که در شهر بندرعباس با جمعیت 700 هزارنفری و وجود 8 کتابخانه تعداد 23 هزار نفر عضو کتابخانه هستند که 1.6 درصد را شامل می‌شود.

ذاکری در پایان با اشاره به اینکه هنر ما این است که این آمارها افزایش یابد و این موضوع نیازمند به همکاری استاندار و مجمع نمایندگان در مجلس دارد، اظهار کرد: باید اعتبار این نهاد افزایش یابد و توجهات به آن نیز توسعه یابد.

 

همچنین مدیرکل سابق کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان گفت: ایمان و اعتقاد قلبی دارم که مدیریت سنگر مقدسی است و باید این سنگر مقدس را به‌درستی در جهت خدمت به مردم به سرمنزل مقصود رساند.

محسن زینلی تختی بابیان اینکه فضای حاکم بر کتابخانه‌های عمومی استان به‌ واسطه حضور همکاران تلاشگر، همواره مؤثر و مفید است، اضافه کرد: استان هرمزگان از استان‌های برتر در برگزاری انجمن‌های کتاب است.

زینلی تختی بابیان اینکه 13 کتابخانه در استان هرمزگان آماده راه‌اندازی است و تنها نیاز به جذب نیرو داریم، عنوان کرد: امیدوارم آقای ذاکری همچون گذشته توسعه روزافزون ترویج فرهنگ کتاب را دنبال کند.

وی با تقدیر از استاندار هرمزگان در خصوص همت برای راه‌اندازی کتابخانه مرکزی شهر بندرعباس، ابراز کرد: این پروژه که چند سالی متوقف‌شده بود با پیگیری‌های استاندار در جریان سفر رئیس‌جمهور به استان هرمزگان بااعتباری 6 میلیارد تومانی بار دیگر در روند ساخت قرار گرفت.

 

در پایان این مراسم از زحمات محسن زینلی تقدیر و حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمد ذاکری به‌عنوان مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان منصوب شد گفتنی است که ایشان دبیر مجمع روحانیون و رئیس شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان هرمزگان هم است.

 

 

 

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار