وی از اجرای پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل‌های هیرکانی در مناطق فری‌رود و زیلکی‌رود گیلان خبر داد و افزود: پروژه مذکور با هدف حفظ تنوع زیستی، یکپارچگی اکوسیستم و پایداری خدمات اکوسیستمی در سیمای جنگل‌های هیرکانی اجرا می‌شود.
کد خبر: ۶۷۱۵۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰ 27 July 2015
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از اجرای پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل‌های هیرکانی در مناطق فری‌رود و زیلکی‌رود در این استان خبر داد.
خبرگزاری فارس: اجرای پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل‌های هیرکانی در گیلان

داوود زارع امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به ضرورت ارائه الگوی جدید در زمینه مدیریت مشارکتی و چندمنظوره جنگل منطبق بر مفهوم ره‌یافت زیست بومی اظهار کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران و برنامه توسعه ملل متحد با حمایت تسهیلات محیط زیست جهانی با اجرای یک پروژه پنج ساله چارچوب مدیریت مشارکتی و چندمنظوره در سیمای جنگلی هیرکانی را با هدف حفظ تنوع زیستی ایجاد می‌کنند.

وی از اجرای پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل‌های هیرکانی در مناطق فری‌رود و زیلکی‌رود گیلان خبر داد و افزود: پروژه مذکور با هدف حفظ تنوع زیستی، یکپارچگی اکوسیستم و پایداری خدمات اکوسیستمی در سیمای جنگل‌های هیرکانی اجرا می‌شود.

زارع با بیان اینکه تغییر مدیریت وابسته به چوب به مدیریت چندمنظوره جنگل از اهداف پروژه مذکور است، تصریح کرد: توانمندسازی چارچوب مقرراتی و سیاست‌گذاری برای مدیریت چندمنظوره جنگل از دستاوردهای مورد انتظار پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل‌های هیرکانی در گیلان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، ایجاد محیط توانمندساز ملی و منطقه‌ای را از دستاوردهای پروژه مذکور برشمرد و بیان کرد: بررسی و بازبینی چارچوب‌های سیاست‌گذاری و قوانین و همچنین ایجاد و توانمندسازی سازوکارهای هماهنگی بین بخشی در اجرای پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل‌های هیرکانی حائز اهمیت است.

وی خواستار ارتقای ظرفیت سازمانی و کارکنان برای اجرای رویکرد جدید مدیریت چندمنظوره جنگل شد و گفت: دومین دستاورد مورد انتظار از اجرای پروژه مذکور تقویت ساختارهای سازمانی برای اجرای مدیریت چندمنظوره در جنگل‌های هیرکانی است.

زارع استفاده از ظرفیت‌های سازمانی و تخصصی دستگاه‌های دولتی مربوط با موضوع مدیریت مشارکتی و چندمنظوره جنگل‌هیرکانی، ارزیابی و برنامه‌های ظرفیت‌سازی برای ارتقا و توان لازم برای اجرای الگوی جدید مدیریت جنگل را مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: بازبینی طرح‌های کنونی مدیریت جنگل و تدوین و اجرای برنامه‌های مدیریت تلفیقی در حوزه‌های جنگلی با اهداف مدیریت تنوع‌زیستی تاثیرگذار است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان مساحت حوزه جنگلی فری‌رود و زیلکی‌رود را 30 هزار و 311 هکتار عنوان کرد و یادآور شد: 92 درصد از جنگل‌های مذکور دارای چشم‌انداز جنگلی است و دیگر نقاط چشم‌انداز مرتعی و کشاورزی دارد.

وی ارتفاع جنگل فری‌رود و زیلکی‌رود در پایین‌ترین حد ارتفاعی را 150 متر بالاتر از سطح دریا خواند و اظهار کرد: بالاترین نقطه ارتفاعی منطقه مذکور 2 هزار و 200 متر مربع از سطح آب‌های آزاد است.

زارع میزان متوسط بارندگی جنگل فری‌رود و زیلکی‌رود را سالانه یک‌هزار و 267 میلی‌متر ذکر کرد و افزود: متوسط دمای سالانه منطقه مذکور به 15 درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، جنگل فری‌رود و زیلکی‌رود را دارای اقلیم حوزه سرد و مرطوب دانست و بیان کرد: خرس قهوه‌ای، پلنگ، شنگ، مرال و شوکا از مهم‌ترین گونه‌های جنگلی مذکور است.

وی با اشاره به وجود گونه‌های گیاهی شمشاد، سرخدار، انجیلی، گیلاس وحشی، بارانک و ملج در جنگل فری‌رود و زیلکی‌رود، تصریح کرد: یک‌هزار و 324 نفر در قالب 384 خانوار و 20 روستای دائمی و موقت در منطقه مذکور سکونت دارند.

زارع تولید چوب در اراضی کشاورزی، برنجکاری، دامداری، باغداری و کشاورزی ارگانیک را از منابع مهم درآمد مردم در منطقه فری‌رود و زیلکی‌رود عنوان کرد و گفت: فعالیت‌های مبتنی بر تولید کشاورزی، صنایع جانبی چوب و آبزی‌پروری، پرورش زنبور عسل، گردشگری و فعالیت‌های مبتنی بر جنگل‌داری پایدار از گزینه‌های توسعه معیشت پایدار جایگزین محسوب می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه 40 هزار و 538 واحد دامی در منطقه مذکور وجود دارد، خاطرنشان کرد: برنج، سیب و گردو و همچنین صنوبر، اقاقیا و آبزیان از محصولات مهم باغی و زراعی در منطقه فری‌رود و زیلکی‌رود است.

وی با بیان اینکه جوراب‌بافی و دیگر منسوجات از صنایع دستی منطقه جنگلی فری‌رود و زیلکی‌رود محسوب می‌شود، یادآور شد: سد شهربیجار از جاذبه‌های گردشگری منطقه جنگلی مذکور است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار