حال که قریب به 3 ماه از حادثه سیل اخیر شهرستان تنکابن گذشته کماکان خسارات ناشی از آن خودنمایی می‌کند و محورهای مواصلاتی آسیب دیده و برخی پل‌های این منطقه رنگ بهسازی و ترمیم به خود ندیده‌اند؛ گویا مردم باید متضرر اول و آخر در رخدادهایی اینچنینی باشند.
کد خبر: ۶۹۸۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۷ 01 January 2019

2 ماه پس از وقوع سیل اخیر در غرب مازندران، بازدید میدانی از مناطق سیل زده شهرستان تنکابن و روستای مهاجرآباد و گفت‌وگوی چهره به چهره با اهالی و رئیس شورای اسلامی روستا نشان می‌دهد که مشکلات و کمبودها همچنان وجود دارد و سیل زدگان خواستار توجه بیش از پیش مسئولان به این روستای محروم از خدمات شده‌اند.

اعلام هشدار برای قطع درختان مجاور رودخانه، اجرای عملیات لایروبی و دیواره‌سازی حاشیه رود، پیش‌بینی خسارت احتمالی سیل به ابنیه و باغات به دلیل مشخص نبودن حریم رودخانه و تخصیص بخشی از سود حاصل از آورده سیل به روستا از مشکلات، درخواست‌ها و گلایه‌هایی بود که مردم روستای مهاجرآباد به آن اذعان کرده و طی مکاتبات متعدد از ادارات مختلف خواستار ساماندهی آن شده بودند. (گزارش مطالبات مردمی را اینجا بخوانید)

وظایف منابع طبیعی در قطع درختان حاشیه رودخانه

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان تنکابن در ابتدا با بیان شرح وظایف اداره منابع طبیعی در مورد قطع درختان مجاور حریم رودخانه اظهار کرد: متولی ساماندهی و بهسازی مسیر رودخانه‌ها، اداره امور آب بوده و در مورد قطع درختان با نظر کارشناسی اداره منابع طبیعی امکان پذیر است.

سیدمهدی مولایی‌ در گفت‎وگو با ایسنا، قطع درختان مجاور حریم رودخانه را منوط به اعلام نظر کارشناسان اداره کل منابع طبیعی غرب مازندران دانست و خاطرنشان کرد: مطابق درخواست امور آب شهرستان و ارسال نقشه، کارشناسان به همراه نماینده امور آب از منطقه بازدید کرده و در مورد قطع درختان اعلام نظر می‌کنند. پس از صدور مجوز نشانه‌گذاری و قطع توسط اداره‌کل منابع طبیعی مطابق نظر کارشناسان، عملیات آزادسازی مسیر انجام می‌‏شود؛ برای قطع درختان مجاور رودخانه، دنبال کردن این پروسه الزامی است و هیچ دستگاهی نمی‌تواند در مورد قطع اشجار خودسرانه وارد عمل شود.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان تنکابن با تصریح اینکه حتی یک کُنده درخت را نمی‌توان بدون مجوز و پروانه حمل از منطقه خارج کرد، افزود: حتی اگر شخصی خواهان بریدن چوب جنگلی موجود در ملک شخصی خود باشد نیز حتما باید تقاضای خود را به اداره منابع طبیعی ارسال کند تا در این مورد مجوزهای لازم صادر شود.

مولایی در پاسخ به پرسشی مبنی بر چرایی خارج کردن چوب از بستر رودخانه پس از وقوع سیل، اظهار کرد: جمع‌آوری چوب و درختان داخل رودخانه‌ها پس از وقوع سیل به دلیل آزادسازی بستر رود انجام شد تا شاهد تشدید خسارت در بارندگی های بعدی نباشیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار