کد خبر: ۷۳۹۷۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۸ 09 August 2015

به گزارش تابناک کهگیلویه وبویراحمد مردم روستای ماهور باشت از توابع گچساران با تلاش درعرصه تولید محصولات صنایع دستی، دامپروری و کشاورزی الگوی تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی و خودکفایی ملی هستند.

زنان و مردان این روستای ۴۰۰ نفری برای تولید بخش زیادی ازمایحتاج خود در تلاش هستند.
مردم این روستا با فعالیت در تولید صنایع دستی، پخت نان، تولید لبنیات، دام و محصولات کشاورزی بخش عمده ای از نیاز زندگی خود را با دست خود تولید می کنند.
ماه بی بی یکی از بانوان تلاشگر این روستاست که با وجود داشتن واحد مسکونی در یکی ازنقاط خوب شهر دوگنبدان اما فعالیت در عرصه تولید روستایی را بر زندگی شهری ترجیح داده است.
این بانوی توانمند در حالی که محصول لیمو ترش تولیدی خانواده خود را برداشت می کرد، گفت: زندگی در روستا به دلیل طبیعت سالم، همدلی و صمیمیت بیشتر مردم و استفاده از دسترنج خود انسان دلچسب تر از شهر است.
وی با اشاره به تولید میزان زیادی محصولات صنایع دستی در این روستا گفت: فروش این محصولات به قیمت غیر واقعی مهمترین مشکل مردم این روستاست.
یکی از اهالی روستای ماهورباشت گفت: وجود زیرساخت های مورد نیاز زندگی مردم مانند روشنایی، گاز، طرح هادی و نوسازی شبکه آب مردم را به ماندن در روستای و فعالیت در عرصه تولید تولید تشویق کرده است.
احمد رضا بیعت قر افزود:: زندگی در روستا با وجود کار سخت و شبانه روزی برای پیر و جوان، زن و مرد بسیار لذت بخش تر از زندگی در مناطق شهری است.
دهیار روستای ماهور باشت گفت: این روستا ۷۵۰ هکتار زمین کشاورزی دارد که بخش عمده ای آن به تولید لیموترش و زیتون اختصاص دارد.
مهدی کرمی افزود: در صورت بهره برداری از طرح انتقال آب کشاورزی امامزاده جعفر بخش عمده ای اززمین های این روستا آبی می شود.
وی فعالیت دامپروری در قالب صنعتی و سنتی در این روستا را یادآور شد و بیان کرد: تقریبا مردم این روستا بیشتر نیازهای روزمره خود را در روستا تولید می کنند.
وی گازرسانی، اجرای پل بین مزارع، برق رسانی، اجرای طرح هادی را از جمله خدمات دولت در چند سال اخیر به این روستا بوده است که رضایت مندی مردم را در پی داشته است.
وی منحل شدن مدرسه راهنمایی در چند سال پیش را عمده ترین مشکل مردم این روستا ذکر کرد.
مدیرآموزش و پرورش گچساران گفت: به حد نصاب نرسیدن تعداد دانش آموزان مدرسه راهنمایی دلیل نبود مدرسه در این روستاست.
بخشدار مرکزی گچساران گفت: توسعه زیرساخت های رفاهی اولویت دولت برای افزایش سطح زندگی مردم روستاهاست.
فرج الله استلاحی افزود: هم اکنون ۲۵ پروژه عمرانی در مناطق محروم این شهرستان در حال اجرا است.
فرج الله استلاحی افزود: این تعداد پروژه ها با اعتباری بیش از ۱۳ میلیارد ریال از محل اعتبارات دهیاری ها در حال اجراست.
وی افزود: با بهره برداری از این طرح ها بیش ۱۰از هزار نفر از مزایای آنها بهره مند خواهند شد.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح حمایت ازبافندگان صنایع دستی این استان آغاز شده است.
سهراب بنام افزود: این طرح در سه بخش شناسایی هنرمندان فعال، ساماندهی به صورت گروهی و یک نفر پشتیبان و حمایت در قالب پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت، تامین مواد اولیه و بازار یابی و فروش اجرا می شود.
بنام بیان کرد: مطالعات شناسایی تولیدکنندگان واقعی صنایع داری کهگیلویه و بویراحمد با نام خوشه های صنعتی آغاز شده است.
وی از اجرای دوره های آموزشی کوتاه مدت برای آموزش طراحی و دست بافت های بومی در گچساران و یاسوج خبر داد.
وی با بیان این نکته که این استان حدود ۳۰ هزار بافنده دارد ،بیان کرد: طرح شناسایی و ساماندهی این تولیدکنندگان به مدت سه ماه اجرا می شود.
بنام تصریح کرد: آموزش برای خارج کردن تولیدات صنایع دستی از حالت ذهنی به طراحی با نقشه های نوین، پرداخت تسهیلات بانکی به صورت گروهی، ایجاد کارگاه های ریسندگی ، رنگرزی و بازاریابی مهمترین بحش های این طرح است.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: برای اجرای این طرح افزون بر صنعت و معدن، صندوق امید و کارآفرینی، بیمه تامین اجتماعی و میراث فرهنگی با هم همکاری خواهند کرد.
وی با اشاره به اهمیت معرفی دست بافته ها برای رقابت در بازار فروش اعزام تولیدکنندگان متقاضی به نمایشگاه های صنایع دستی استان های دیگر را از دیگر برنامه های حمایت از تولیدکنندگان ذکر کرد و افزود: ۵۰درصد از هزینه اعزام تولیدکنندگان برعهده دولت است.
بنام گفت: حمایت ازصنایع دستی به عنوان صنعتی خودکفا و بدون نیاز به بیگانگان راهبرد دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی، افزایش درآمد روستاییان و کاهش مهاجرت روستاییان به شهرهاست.
ماهور باشت از توابع دهستان امامزاده جعفر در ۲۵کیلومتری شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.
شهرستان گچساران دارای۱۲۲ روستا و ۳۰ هزار نفرجمعیت روستایی ، ۳۳دهیاری و ۴۴ روستای دارای شورای اسلامی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار