تابناک کهگیلویه و بویر احمد
باید قدردان همه شهدا باشیم و قدردان شهید صارمی عزیز که برگی از تقویم سراسر افتخار ایران اسلامی را مزین با نام ویاد خبرنگاران کرد تا آنها هم روزی و هم نامی و هم یادی از خود داشته باشند
کد خبر: ۷۳۹۸۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۱ 09 August 2015
هر ساله 17 مردادماه که فرا می رسد همه در تکاپوی روز خبرنگارند.

باید اهمیت خبرنگار و خبرنگاری را در همین دانست که یک روز در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به روز خبرنگار نام دارد.

شایسته است نام و یاد این روز را مدیون شهید خبر و خبرنگاری، شهید محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا) دانست که در هفدهمین روز مردادماه سال 77 در جنگ افغانستان بوسیله طالبان به فیض عظیم شهادت نائل آمد.
باید قدردان همه شهدا باشیم و قدردان شهید صارمی عزیز که برگی از تقویم سراسر افتخار ایران اسلامی را مزین با نام ویاد خبرنگاران کرد تا آنها هم روزی و هم نامی و هم یادی از خود داشته باشند.

اگر بخواهیم به وظیفه ،رسالت و جایگاه ویژه خبرنگاری در عرصه داخلی و جهانی بپردازیم مشترکات و تفاوت هایی وجود دارد ،شاید اشتراکات در اصول و فنون خبری است و تفاوت ها در نگاه ها و اندیشه ها است؛ اندیشه خبرنگاری که در یک نظام اسلامی کار خبری می کند می تواند تفاوت هایی با نگاه و اندیشه خبرنگاری که در نظام های سیاسی لیبرالی وغربی و ... کار می کند داشته باشد که این موضوع خود پیدا و پنهان های زیادی دارد.

اصولاً کار خبرنگار،اتفاقات مختلف جامعه هم درون سازمانی و هم برون سازمانی است و از طرفی انعکاس رخدادهایی است که قابلیت خبرشدن و اطلاع رسانی به جامعه را دارد.

لازمه یک خبرنگار خوب بودن، داشتن علم و دانش، تجربه و جسارت است تا در کنار آن با سرعت، دقت و صحت، که سه اصل مهم در کار خبری است بتواند موفق عمل کند.

خبرنگار کسی است که باید خطرپذیر باشد و برای کشف خبر از مشکلات پیش روی خود عبور کند و نگذارد حق فرد یا افرادی در جامعه ضایع شود؛ موضوعی که بعضاً شاید با نگاه مدیران هم در تضاد باشد.

دانش و ذوق قلم زدن و نوشتن از شرط های یک خبرنگار موفق است. چون خبرنگاری شغل نیست، بلکه ذوق و استعداد و توان است که باید آن را بکار گرفت تا در کار خبرنگاری به صورت شفاف و صادقانه بتوان عمل کرد.

فراموش نشود همانگونه که خبرنگار دوست دارد مسئولان اطلاعات درست و مناسب را در اختیارش بگذارند،خبرنگار هم باید با رعایت امانت داری، صداقت و اطلاع رسانی مطلوب را مدنظر قرار دهد تا افکار عمومی را اقناع و در نهایت مردم را به راه درست و صحیح هدایت کند.

یادم است در سال 89 که فعالیت خبرنگاری داشتم مطلبی و تحلیلی در رسانه های خبری استان با عنوان: "خبرنگار باید بداند و بپرسد و تا نداند نپرسد" منتشر کردم که مضمون آن به سواد خبری خبرنگاران استان بر می گشت و این مطلب مورد توجه مسئولین وقت و خبرنگاران استان قرار گرفت. در آن به ضرورت داشتن علم و آگاهی کافی خبرنگاران در مقابل مسئولین اشاره شد که خبرنگار باید حتما و حتما از مضوعی که می خواهد از مسئول بپرسد و یا پیگیری کند باید تسط و آگاهی کافی داشته باشد.

بنابراین آنچه مسلم است خبرنگار باید در مطالعه مسایل و رخدادهای جامعه چه در عرصه بین المللی و در چه داخلی به روز باشد تا بتواند در کسب اخبار و در مواجهه با مسئولان، اطلاعات درست و نادرست را از هم تشخیص دهد و واقعیت ها را به جامعه یا مسئولان به نحو شایسه انعکاس دهد.

نکته دیگری که شایسته اشاره است این است که متاسفانه جایگاه خبرنگار با توجه به اهمیتی که باید داشته باشند هم در رسانه و هم نزد مسئولان ناشناخته مانده است. هم خبرنگاران و هم مسئولان برای جایگاه واقعی خبرنگاری آنچنان که باید ارزش قائل نیستند. برخی رسانه ها از خبرنگاران به عنوان بازاریاب ، برای گرفتن آگهی و اطلاعیه و خبرهای تعریف و تملق و ابراز تمجیدهای آنچنانی از مسئولان انتظار دارند. که این عملاً باحرفه و جوهره خبرنگاری در تضاد کامل است .

از آن طرف هم شاید اکثر مسئولان نیز دوست دارند با خبرنگارانی روبرو شوند که با کمال تاسف باید گفت، در انجام رسالتشان صادق نیستند و گاهاً رسالت خطیر خبرنگاری را خدشه دار می کنند.

اگر چه تا رسیدن به فرض مطلوب فاصله داریم اما امیدواریم راه و بستر موفقیت خبرنگاران عزیز بیش از پیش فراهم گردد...

یادداشت از:امین درخشان

کارشناس ارتباطات و رسانه

و فارغ التحصیل دانشکده خبر

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
احسنت اقای درخشان خیلی عالی دوستان توجیح کردی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار