امروزه صنعت حمل و نقل هوایی بسیار کاربردی بوده و در موارد زیادی از آنها استفاده می‎شود. خدماتی که توسط این صنعت ارائه می‎شود به شکل مسافربری و باربری است که افراد می‎توانند با تهیه بلیط هواپیما از آنها بهره‎مند شوند. هواپیماها با توجه به عمل کردی که باید داشته باشند طراحی‎های متفاوت دارند و در اندازه‎ها و ظاهرهای مختلفی ساخته می‎شوند.
کد خبر: ۸۰۹۰۰۳
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳ 27 December 2019

امروزه صنعت حمل و نقل هوایی بسیار کاربردی بوده و در موارد زیادی از آنها استفاده می‎شود. خدماتی که توسط این صنعت ارائه می‎شود به شکل مسافربری و باربری است که افراد می‎توانند با تهیه بلیط هواپیما از آنها بهره‎مند شوند. هواپیماها با توجه به عمل کردی که باید داشته باشند طراحی‎های متفاوت دارند و در اندازه‎ها و ظاهرهای مختلفی ساخته می‎شوند.

این هواپیماها به شکلی طراحی و ساخته می‎شوند که توان حمل کردن وزن خود به همراه سوختی که با خود حمل می‎کنند و علاوه‎بر اینها وزن محموله انتقالی که در هواپیماهای مسافربری وزن افرادی که با پرواز خارجی از این هواپیما استفده می‎کنند و در هواپیماهای باری وزرن بار را داشته باشند.

 

بال‎ها در هواپیما اجزایی هستند که توسط آنها انرژی بالارونده برای ارتفاع گرفتن هواپیما با استفاده از فشار ایجاد شده تامین می‎شود. بدلیل وجود بال‎های بزرگ است که مسافران می‎توانند با بلیط خارجی و داخلی و پرواز خارجی به مقاصد خود برسند. با جریان یافتن هوا در بال‎های آیرودینامیک و مقاوم هواپیما امکان سعود برای این وسیله نقلیه که بسیاری از افراد با بلیط هواپیما برای پرواز خارجی و بلیط ارزان هواپیما برای پروازهای داخلی از آنها استفاده می‎کنند فراهم می‎شود.

امروزه در هواپیماها از تکنولوژی خاصی بهره برده می‎شود که سبب کاهش اصطحکاک بین هوا و بال‎های هواپیما می‎شود. برای اینکه هواپیما قدرت کافی برای بلند شدن و پرواز کردن و مسافران که با بلیط هواپیما قصد سفر دارند را به مقصد خود برساند از موتورهای توربو در زیر بال‎ها استفاده می‎کنند تا با مکیدن هوا شرایط مطلوب برای پروازی آرام و امن را بوجود آورند.

در برخی از هواپیماها که جسه کوچکتری دارند به جای موتورهای بزرگ از پروانه‎هایی استفاده می‎شود که در جلوی هواپیما و دماغه آن قرار می‎گیرد و هواپیما با استفاده از آن به پرواز در می‎آید و مسافرانی که  اندکی که با بلیط خارجی و داخلی و خارجی قصد انجام پرواز خارجی و داخلی دارند را به مقصد خود می‎رساند.

هواپیاه از قسمت‎های مختلفی تشکیل شده‎اند که مهترین و اصلی‎ترین آنها بدنه هواپیما می‎باشد. این بخش از هواپیماها عموما به شکل یک لوله طولانی طراحی می‎شود که در طراحی تمامی هواپیماهای مسافربری که مسافران با بلیط هواپیما می‎توانند از آنها استفاده کنند و هواپیماهای باربری که به پروازهای خارجی و داخلی می‎پردازند یکسان است.

برای فرود هواپیما از چرخ‎هایی استفاده می‎کند که با نام قسمت چرخ دنده فرود نام گذاری شده‎اند. در بسیاری از هواپیماهای مسافربری که مسافران با بلیط هواپیما و بلیط خارجی و داخلی به پرواز در می‎آیند از این فناوری استفاده می‎شود. این چرخ‎ها تنها در زمان فرود و زمانی که هواپیما بر روی زمین قرار دارد مورد استفاده قرار می‎گیرد و تمامی زمان پرواز درون بدنه جمع می‎شوند.

همانطور که گفته شد مهمترین و اصلی‎ترین قسمت هواپیما بدنه آن است که مهم‎ترین وظیفه آن این است که قسمت‎ها مختلف هواپیما را در کنار هم نگه می‎دارد. در هواپیماها محل قرار گرفتن خلبان‎ها در جلوی هواپیما می‎باشد که به نام دماغه نام گذاری شده است و با این نام شناخته می‎شود. محلی که برای قرار گرفتن مسافرانی که با بلیط ارزان هواپیما قصد سفر دارند در نظر گرفته شده است در قسمت میانی هواپیما می‎باشد. برای گذاشتن بارهای مسافران نیز از بخش انتهایی هواپیما استفاده می‎شود.

آشنایی با قسمت‎های مختلف هواپیما

هواپیماها با توجه به مسافتی که طی می‎کنند نیاز است مقداری مشخص سوخت را با خود حمل کنند. محل قرار گیری سوخت در هواپیماها با توجه به طراحی آنها متفاوت بوده است. در برخی از هواپیماها این سوخت در بدنه هواپیما انبار می‎شود و در برخی دیگر از باله‎ها برای این منظور استفاده می‎کنند. از نظر طراحی می‎توان گفت که اکثر هواپیماهای مسافربری که مسافرانی که با خرید بلیط خارجی و داخلی قصد انجام پرواز خارجی و داخلی را جابجا می‎کنند از یک نوع طراحی تقریبا مشابه استفاده می‎شود. این موضوع در حالی است که طراحی بدنه هواپیماهای شخصی متفاوت بوده است.

هواپیماهای جنگی به شکلی طراحی می‎شوند که موتور آنها در داخل بدنه قرار گرفته می‎شود. در طراحی بدنه هواپیما می‎توان به طرح‎های زیادی رسید و مورد استفاده قرار داد اما توجه به این نکته که باید هر طراحی و پیکربندی از چهار نیرویی که برای پرواز نیاز است پیروی کند ضروری می‎باشد.

 

بالهای هواپیما

بعد از بدنه که از اصلی‎ترین و مهمترین اجزای سازنده یک هواپیما به شمار می‎آید به بال‎های آن خواهیم رسید که از نظر اهمیت در درجه بالایی قرار دارد. همه هواپیماها برای اینکه بتوانند به پرواز درآیند و در آسمان شناور شوند نیاز به بال‎هایی دارند تا این وظیفه مهم و اساسی را به بهترین شکل ممکن انجام دهند تا مسافرانی که با تهیه بلیط هواپیما قصد سفر دارند با آرامش و آسایش و به سلامت به مقاصد خود برسند.

برای اینکه هواپیماها دارای سرعت بیشتری باشند و با هوا اصطحکاک کمتری داشته باشند بال‎ها را به شگل منحنی و با سطحی بسیار صاف طراحی می‎کنند. همین موضوع باعث می‎شود که هواپیماها یکی از سریع‎ترین وسایل نقلیه باشند که افراد برای انجام پرواز خارجی و داخلی از آنها استفاده می‎کنند. یکی از دلایلی که هواپیماها بسیار مورد توجه قرار گرفته‎اند و مردم برای سفرهای خود ار بلیط ارزان هواپیما آنها استفاده می‎کنند همین سرعت بالای آنها می‎باشد.

اصل طراحی اولیه بال‎ها با استفاده از تحقیقات انجام شده بر روی پرندگان رخ داده است. همین الگو برداری و استفاده از آن در این صنعت سبب شده تا این وسیله نقلیه سرعت بالایی داشته باشد و تکنولوژی آن بسیار سریع‎تر از بالن‎ها در کل جهان گشترس پیدا کند.

آشنایی با قسمت‎های مختلف هواپیما

بال‎ها به شگلی طراحی و ساخته شده‎اند که به گونه‎ای عمل می‎کنند که در زمان پرواز هوایی که در حال عبور از بالای بال‎ها می‎باشد از سرعت کمتری نسبت به هوایی که در پائین بال‎ها جریان دارد  برخوردار است. همین موضوع سبب ایجاد اختلاف فشار می‎شود و نتیجه آن شناور شدن هواپیما در آسمان بوده است. در تمامی هواپیماها برای جابجایی مسافرانی که با بلیط ارزان هواپیما قصد سفر و انجام پرواز خارجی و داخلی دارند از همین سیستم استفاده می‎شود.

طراحی این بال‎ها بسیار با اهمیت می‎باشد بطوریکه هرچه این طراحی دقیق‎تر و ارگونومی‎تر باشد اختلاف فشار گفته شده در بالا بیشتر بوده و همین موضوع سبب می‎شود تا هواپیما سریع‎تر از زمین بلند شود و با سرعت بیشتری حرکت کند. از عواملی که در میزان سرعت هواپیما و چگونگی صعود و فرود آن تاثیر گزار است و تاثیر مستقیم دارند می‎توان به اندازه بال‎ها و طراحی آنها اشاره کرد.

امروزه در طراحی هواپیماهایی که توسط شرکت‎های بزرگ هواپیما سازی طراحی و ساخته می‎شوند تغییراتی را در شکل بال‎ها شاهد هستیم. در این طراحی‎های جدید در انتهای باله‎ها یک نوع خمیدگی دیده می‎شود که به سمت بالا در نظر گرفته شده است. از شرکت‎هایی که در هواپیماهای خود از این نوع طراحی جدید استفاده می‎کند می‎توان به ایرباس اشاره کرد.

این طراحی برای این منظور استفاده شده است تا در زمان صعود هواپیما زمان کمتری را نیاز داشته باشد و در واقه سرعت صعود هواپیما را افزایش می‎دهند. علاوه‎بر این این نوع طراحی بال‎های هواپیما سبب می‎شود در زمان پرواز نیز سرعت هواپیما بیشتر از قبل باشد و راحت‎تر در آسمان شناور باشند.

وجود این شکستگی در بال‎های هواپیما علاوه‎بر مزایای ذکر شده در بالا سبب می‎شود تا کیفیت پرواز هواپیما نیز افزایش قابل توجهی داشته باشد و مسافرانی که با این نوع هواپیما سفر می‎کنند از رضایت بیشتری در هنگام پرواز برخوردار باشند.

این طراحی سبب شده تا بال‎ها بتوانند وزن بیشتری را تحمل کنند و به همین دلیل در برخی از هواپیماهای بزرگ نیز از این نوع بال استفاده شده است تا بتوانند با طول کمتری از بال وزن بیشتری را تحمل کنند. در واقع با بال‎های کوچکتر هواپیماهای بزرگتری را بسازند.

در برخی از هواپیماها از بال‎ها به عنوان محلی برای ذخیره سوخت هواپیما استفاده می‎شود از این رو به ابال‎ها ایرفویلز سوخت هوایی نیز می‎گویند. در این مطلب سعی داشتیم تا دو عنصر مهم و اساسی که در هواپیماها نقشی مهم ایفا می‎کنند را معرفی کنیم. بال‎ها و بدنه دو قسمت مهم هواپیما هستند که با توجه به کاربری هواپیما طراحی می‎شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار