مدیر دفتر استانی انجمن سواد رسانه‌ای ایران در کرمانشاه گفت: مردم به دنبال بازنشر اخبار، مطالب و دیدگاه‌های غیرتخصصی و غیرموثق درخصوص ویروس کرونا نباشند.
کد خبر: ۸۲۹۱۴۱
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵ 07 March 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازفارس،زهرا امیری ، اظهار داشت: با به وجود آمدن اینترنت فریبکاری و دروغ از همان آغاز با آن همراه بوده، اما در چند سال گذشته عرصه‌های سازمان‌یافته و سیستماتیک برای تولید اخبار دروغ یا فیک نیوز‌ها، هم پیدا شده که شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی هم یکی از عوامل اصلی و مهمی است که در این زمینه نقش مهمی را ایفا می‌کند

وی ادامه داد: اخیرا براساس پژوهشی منتشر شده، در تمام شاخه‌های اطلاعات، اکاذیب بسیار دامنه‌دارتر، سریع‌تر، عمیق‌تر و گسترده‌تر از حقایق نشر پیدا می‌کند این پژوهش همچنین مشخص کرده که تأثیر اخبار سیاسی جعلی به مراتب پررنگ‌تر از اخبار جعلی مربوط به تروریسم، بلایای طبیعی، علم، افسانه‌های محلی یا اطلاعات مالی است.

مدیر دفتر استانی انجمن سواد رسانه‌ای ایران در کرمانشاه تصریح کرد: این پژوهش مشخص کرده که اکاذیب در هر سطحی نسبت به حقیقت، به دست افراد بیشتری می‌رسد، بدین معنا که افراد اکاذیب را بسیار بیشتر از حقیقت برای دیگران می‌فرستند.

امیری در پاسخ به این سئوال که چه چیزی به این اخبار جعلی دامن می‌زند؟، گفت: عامل اصلی شیوع این اخبار جعلی خود کاربران عادی فضای مجازی با دنبال‌کننده‌های اندک هستند که معمولا اخبار غلط را با دوستانشان به اشتراک می‌گذارند و چون اخبار جعلی نسبت به اخبار واقعی تازه‌تر و احساسی‌تر است بدون آنکه از منبع خبر اطلاعی داشته باشند به سرعت آن را انعکاس می‌دهند.

وی ادامه داد: باید قبل از خواندن منبع خبر را نگاه کنم مطمئن شویم که خبر از منبعی معتبر و مستقل به دست شما می‌رسد، اگر خبر از وب سایتی به دست شما رسیده که برایتان آشنا نیست درباره‌ آن وب‌سایت اطلاعات کسب کنید.

دبیر سواد رسانه مدارس استان کرمانشاه اظهار داشت: وقتی خبری را می‌خوانید حتما به عکس‌ها توجه کنید گزارش‌های خبری جعلی اغلب با عکس‌ها یا ویدئوهای دستکاری‌ شده همراه هستند، گاهی عکس مورد نظر معتبر است، اما در جایی غیر از پیش‌زمینه‌ خودش به کار رفته است، می‌توانید عکس را در اینترنت جست‌وجو کنید متوجه می‌شوید که از کجا آمده است. به یاد داشته باشید بعضی از خبرها عمدا دروغ هستند سعی کنید با نگاهی انتقادی درباره‌ خبرهایی که می‌خوانید، بیندیشید و فقط آن‌هایی را که می‌دانید موثق هستند دنبال کنید مانند یک مخاطب فعال عمل کنید.

وی اضافه کرد: البته این روزها با به وجود آمدن بیماری ویروس کرونا تعداد افرادی که به دنبال تشویش اذهان عمومی هستند کم نیستند، باتوجه به تخصصی بودن بیماری کوید 19، هموطنان باید خبرها را از سایت و کانال‌های معتبر دنبال کنند و از همه مهمتر به گمانه زنی‌ها، شایعات و اخبار نادرست در فضای مجازی توجه نکنند.

امیری گفت: مردم به دنبال باز نشر اخبار، مطالب و دیدگاه‌های غیرتخصصی و غیرموثق نباشند برای در امان ماندن از سیل شایعات، اطلاعات لازم را صرفا از مراجع قانونی و رسمی وزارت بهداشت و کانال‌های معتبر استانی و شهرستانی اخذ کنید تا اطلاعات صحیحی از این بیماری و راه‌های مقابله با آن داشته باشند.

وی گفت: باید بدانیم برخی افراد به دلایل سودجویانه یا مغرضانه، به دنبال رسیدن به اهداف خود هستند و با فضای دروغین در فضای مجازی سبب نگرانی، رعب و وحشت خاطر افراد و تشویش اذهان عمومی می‌شوند در پایان باید گفت بد نیست درباره‌ هر خبری کمی شکاک باشیم و از خود بپرسیم: آیا این واقعا اتفاق افتاده است؟

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار