مدرسه پیشرفته بین‌المللی تابستانی اخترفیزیک با شرکت بیش از 80 نفر از اساتید، محققین و دانشجویان تحصیلات تکمیلی سراسر کشور و سخنرانان مدعو از کشورهای فرانسه و انگلستان به مدت دو روز و به میزبانی پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‌شناسی دانشگاه تبریز آغاز به کار کرد
کد خبر: ۸۷۷۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۹ 02 September 2015

به گزارش تابناک تبریز، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز با اعلام این خبرگفت: دانشگاه تبریز دومین دانشگاه از نظر قدمت و بزرگ ترین دانشگاه شمالغرب کشور است که دارای 20 دانشکده، 10 پژوهشکده و موسسه پژوهشی، بیش از 21 هزار دانشجو و بالغ بر 570 عضو هیات علمی است.

دکتر محمد مقدم واحد با اشاره به اینکه دانشگاه تبریز بر اساس رتبه بندی لایدن رتبه531 جهان و طبق اطلاعات تامسون رویترز، جزو یک درصد دانشگاه های برتر دنیا است، افزود: این دانشگاه اخیرا نیز رتبه ششم در بین دانشگاه های جامع و مقام نهم را در میان ده دانشگاه برتر کشور کسب کرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: از همکاری های بین المللی در عرصه های مختلف علمی، آموزشی، فرهنگی، ورزشی و سایر موارد با دیگر دانشگاه های جهان استقبال می کنیم و برگزاری چنین رویدادهای مهم علمی را باعث تقویت همکاری ها و انتقال تجربیات بین محققین مختلف می دانیم.

دکتر اصغر عسگری نیز در این مراسم ضمن معرفی اجمالی پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره شناسی دانشگاه تبریز افزود: این پژوهشکده از پنج گروه فوتونیک الکترونیک، فوتونیک فیزیک، فوتونیک مخابرات، مهندسی پلاسما و نجوم تشکیل یافته و هم اکنون بیش از 100 دانشجو در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد در آن مشغول به تحصیل هستند، همچنین این پژوهشکده قطب علمی فوتونیک کشور به شمار می رود.

رئیس پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره شناسی دانشگاه تبریز در ادامه یادآور شد: ارتباطات گسترده بین المللی با گروه های تحقیقاتی مختلف در دنیا از ویژگی های منحصر بفرد پژوهشکده است که در برخی موارد نیز منجر به عقد قراردادهای بین دانشگاهی و تبادل دانشجو شده است.

دبیر کمیته علمی مدرسه نیز در مراسم افتتاحیه گفت: انگیزه ما از برگزاری این مدرسه، ایجاد بستر مناسب و تشویق محققین و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی برای ورود به حوزه های نوین اختر فیزیک است.

دکتر علی عجب شیری زاده تصریح کرد: این مدرسه فرصت مناسبی برای محققین و علاقمندان به این رشته و دانش پژوهان جوان است که با شرکت در آن، از سخنرانی های متخصصین مدعو داخلی و خارجی در این زمینه بهره مند و با آخرین یافته های این حوزه از علم آشنا شوند و به بحث و تبادل نظر بپردازند.

شایان ذکر است: «کیهان شناسی، گرانش،‌ نتایج ماموریت پلانک»، «فراسیارات: رصدها، متدولوژی، نتایج، تکنیکهای رصدی و پردازش تصویر»، «دنباله دارها، اجرام ریز، محیط بین سیاره‌ای، نتایج بدست آمده از ماموریت روزتا» و «فعالیتهای خورشیدی، فورانات، شراره‌ها، آب و هوای فضایی و اقلیم فضایی» از جمله محورهای اصلی این مدرسه تابستانی است.

اضافه می نماید: 8 سخنران کلیدی از کشورهای ایران( دو سخنران)، انگلستان( یک سخنران) و فرانسه(سه سخنران) حضور دارند که سرژ کوچمی و پروفسور گیوم هبارد از موسسه اخترفیزیک پاریس، پروفسور ژان پیر رزولت از دانشگاه نیس فرانسه، پروفسور مارتین دومینیک از دانشگاه اندروز انگلستان، پروفسور سهراب راهوار از دانشگاه صنعتی شریف، دکتر حسن فیروزجاهی از پژوهشگاه دانش های بنیادی، دکتر احسان توابی از دانشگاه پیام نور زنجان و دکتر علی عجب شیری زاده از دانشگاه تبریز طی 8 سخنرانی در موضوعات متنوع حوزه اختر فیزیک به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.

روابط عمومی دانشگاه تبریز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :