رئیس پارک علم و فناوری همدان با بیان اینکه فرهنگ نوآوری و خطرپذیری در صنعت و دانشگاه فراموش شده است، گفت: اساتید با جسارت برای بهره‌برداری از آزمایشگاه‌های مجلل دانشگاه‌ها نداریم.
کد خبر: ۹۰۴۲۰
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۰ 09 September 2015
رئیس پارک علم و فناوری همدان با بیان اینکه فرهنگ نوآوری و خطرپذیری در صنعت و دانشگاه فراموش شده است، گفت: اساتید با جسارت برای بهره‌برداری از آزمایشگاه‌های مجلل دانشگاه‌ها نداریم.

به گزارش فارس؛ مجید کزازی در نخستین همایش تخصصی بررسی راهکارهای پویایی واحدهای تحقیق و توسعه (R&D) صنایع استان همدان و تحقق ارتباط صنعت و دانشگاه اظهار داشت: وابستگی به نفت به سبب ضعف در تولید تکنولوژی بوده که برای کاهش وابستگی به فروش نفت باید تولید و ایجاد فناوری در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: دانش، تنها محصولی است که در جریان تولید از آن کم نمی‌شود، باید تلاش لازم انجام گیرد تا بیشترین و بهترین بهره‌برداری از این منبع بی‌پایان انجام شود.

کزازی با اشاره به اینکه امروز اقتصاد مقاومتی در مفهوم رایج سیاسی کشور جای خود را پیدا کرده است، تصریح کرد: اهمیت اقتصاد مقاومتی در کشور بالا بوده و به همین دلیل است که ارکان سیاسی کشور این موضوع را به عنوان یکی از مسائل مهم خود مطرح می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه تکنولوژی باید سنگ بنای فعالیت شرکت‌های دانش بنیان باشد، بیان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان امروز به عنوان یکی از نهادهای تاثیرگذار در زمینه تجاری‌سازی دانش هستند که باید مورد حمایت دولت و مسئولان قرار گیرند در غیر این صورت نمی‌توانند موفق عمل کنند.

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان درباره ضرورت وجود تحقیق و توسعه در واحدهای صنعتی و تولیدی گفت: واحدهای تحقیق و توسعه چراغ راه برای راهبردهای واحدهای صنعتی و تولیدی بوده و نباید نادیده گرفته شوند.

وی با اشاره به اینکه تحقیق و توسعه برای رقابت در بازار نیاز است، تاکید کرد: باید به این مسئله توجه داشت که اعتبارات صرف شده در زمینه تحقیق و توسعه برای یک واحد تولیدی هزنیه نبوده و نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

کزازی عنوان کرد: در گذشته تولید عمر فناوری بین ۳۰ تا ۴۰ سال بوده ولی امروز شاهد هستیم که عمر تکنولوژی و فناوری به پنج سال رسیده که این امر نشان می‌دهد فناوری در مدت زمان کوتاهی دچار تغییر و تحول می‌شود.

وی نیروی انسانی خلاق، فرهنگ نوآوری، سرمایه‌گذار خطرپذیر، دانشگاه‌های معتبر، شرکت‌های معتبر تولید، ساختار حقوقی منسجم، کارآفرینان و اعتماد متقابل را از جمله بسترهای لازم برای توسعه فناوری پیشرفته برشمرد.

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان با بیان اینکه نیروی انسانی خلاق به عنوان اساس و پایه توسعه مطرح است، تصریح کرد: دانشجوهای کشور نباید کارجو باشند بلکه آنها باید با بهره‌گیری از داشته‌های خود به کارآفرینی بپردازند.

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان باید در راستای توسعه گام‌های اساسی بردارند، بیان کرد: امروز فرهنگ نوآوری، خطرپذیری و رویاپردازی در صنعت و دانشگاه فراموش شده و ضعف‌هایی در این زمینه داریم که باید برطرف شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش بنیان برای سرمایه‌گذاری باید ریسک کنند، بیان کرد: باید فرهنگ خطرپذیری بین صنعت و دانشگاه را تقویت کرد تا بتوان به اهداف خوبی در این بخش برسیم.

وی عنوان کرد: در حال حاضر دانشگاه‌های استان همدان دارای آزمایشگاه‌های مجللی هستند ولی متاسفانه اساتید با جسارت برای نوآوری از طریق این آزمایشگاه‌ها کم وجود دارد.

کزازی با اعلام اینکه سهم استان همدان از صنعت کشور نیم درصد است، بیان کرد: برای ارتقای این سهم باید به تولیدات با کیفیت برسیم که این امر با ارتباط صنعت و دانشگاه عملیاتی می‌شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان بیان کرد: اتاق بازرگانی مهمترین نهاد و ارگانی است که می‌تواند نتایج کار صنعتگران و دستاوردهای اساتید و شرکت‌های دانش‌بنیان را در حوزه صادرات فعال کند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار