آدم‌های این خانه داشتند زندگی‌شان را می‌کردند، آن‌ها آدم‌های سیاسی نبودند و اصلا کاری به کار آمریکا نداشتند. آن‌ها مثل دیگر آدم‌های معمولی روزگار می‌گذراندند، زن و مردی که سال‌ها با هم خوش و خرم زندگی کرده بودند و حاصل زندگی چندساله‌شان ۹ فرزند بود.
کد خبر: ۹۷۵۸۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳ 04 July 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا؛ پدر خانواده برای گذران امور خانه به کویت می‌رفت تا کار کند و 12 تیر 1367 به مقصد کویت پرواز داشت، پروازی که هیچ گاه به زمین ننشست.

شب قبل از پرواز بار و بندیلش را جمع کرد و مثل همیشه بر پیشانی تک تک فرزندانش بوسه زد و با آنها خداحافظی کرد، به همسرش که رسید با چهره ای ناراحت از غم دوری با او خداحافظی کرد و به رسم همیشه خانه و زندگی را به پسر بزرگش که حدودا 18 ساله بود سپرد و از او قول گرفت که مراقب باشد بقیه بچه ها مادرشان را اذیت نکنند.

پدر که راهی شد، بچه‌ها مشغول بازی در کوچه شدند، که ناگهان ساعت حدود یازده صبح در خانه همسایه بغلی که اتفاقا مرد آن خانه هم همسفر پدرشان بود، ولوله ای به پا شد و بچه‌ها وقتی متوجه شدند مرد همسایه با هواپیما سقوط کرده نگران حال پدرشان شدند و هراسان خود را به خانه رساندند تا مطمئن شوند که پدرشان با مرد همسایه همسفر بوده یا نه.

پدر نیز مسافر آن هواپیما بود و همان موقع خانه بر سر آنها خراب شد، از آن روز خانه به ماتمکده ای تبدیل شد و هنوز که هنوز است بعد از 33 سال بوی غم در خانه به مشام می رسد.

این ماجرای تلخ فقط خاص همین یک خانه نبود و خانه‌ دیگر سرنشینان این هواپیما نیز رنگ و بوی مرگ گرفته است.

به گزارش ایسنا، حالا امروز (12 تیر) به مناسبت سالروز حمله ددمنشانه آمریکای جنایتکار به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی و روز افشای حقوق بشر آمریکایی با همراهی مدیرکل بنیاد شهید استان کرمانشاه راهی خانه احسان چشمه میشی، فرزند شهید یدالله چشمه میشی- از کارمندان اداره ارشاد کرمانشاه - شدیم تا ضمن عرض تسلیت به این خانواده‌، یکی از اسناد جنایات آمریکا را در کرمانشاه و هزاران کیلومتر آنطرف تر از جایی که سران آمریکا برای سقوط این هواپیما نقشه چیدند، به چشم ببینیم.

حجت الاسلام هادی عسکری مدیر کل بنیاد شهید کرمانشاه در این دیدار با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای 12 تیرماه 1367، حمله آمریکا به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران را جنایتی ددمنشانه و سند رسوایی آمریکای جنایتکار برشمرد و گفت: این جنایت و اقدام ضد بشری هیچگاه از حافظه تاریخی ملت ایران پاک نخواهد شد.

عسکری با بیان اینکه 12 تیرماه سال 1367 در حافظه تاریخی ملل جهان یادآور جنایتی بزرگ است که خوی وحشیگری و چهره و ماهیت واقعی مدعیان دروغین حقوق بشر را پدیدار کرد، از شهدای حادثه سقوط هواپیما به عنوان مظلوم ترین شهدا یاد کرد و افزود: این شهدا سند جنایت و رسوایی آمریکای جنایتکای هستند که همیشه ادعای حقوق بشری دارد.

مدیرکل بنیاد شهید استان کرمانشاه با محکوم کردن این جنایت وحشیانه و غیر انسانی آمریکا، تصریح کرد: آمریکای جنایتکار با مورد هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران و به شهادت رساندن 290 سرنشین بی دفاع و بی گناه، فاجعه ای هولناک و فراموش ناشدنی را رقم زد.

وی با تاکید بر اینکه شیطان بزرگ همواره ملت ایران را به جرم استقلال خواهی و سلطه ناپذیری، آماج اقدامات وحشیانه و غیر انسانی قرار داده ، یادآور شد: آمریکای جنایتکار و مدعی دروغین حقوق بشر، در اقدامی ننگین و ددمنشانه با هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران، 290 انسان مظلوم و بی دفاع را از حق حیات محروم کرد.

وی بر ضرورت بازخوانی و تبیین ابعاد مختلف این جنایت آمریکا برای نسل جوان و افرادی که فضای دهه نخست انقلاب اسلامی ایران را درک نکرده اند، تاکید کرد و افزود: واقعیت های حادثه 12 تیرماه سال 1367 و جنایت آمریکا در به شهادت رساندن 290 انسان بی گناه باید به روشنی در سطح بین المللی انعکاس یابد تا جهانیان با این اقدام جنایتکارانه و ضد بشری استکبار جهانی به خوبی آشنا شوند.

ساعت 10 صبح روز 12 تیر 1367 خورشیدی هواپیمای ایرباس به شماره پرواز 655 از فرودگاه بندرعباس به مقصد دُبی به پرواز درآمد. هنوز 10 دقیقه از پرواز این هواپیما نگذشته بود که در ارتفاع 12 هزار پایی نزدیک تنگه هرمز و لارک بر فراز آب های نیلگون خلیج فارس مورد حمله ناو وینسنس آمریکا قرار گرفت و تمام290 مسافر آن به شهادت رسیدند. در بین سرنشینان هواپیما، 66 کودک زیر 13 سال، 53 زن و 46 تبعه خارجی نیز بودند که همگی جان خود را از دست دادند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار