واقعیت های صید پرندگان در فریدونکنار/ صورت مسئله را پاک نکنید

در حال حاضر فقط روش‌های قهری و تهدیدآمیز از سوی مسئولان مربوطه به گوش می‌رسد که در جلوگیری از انقراض نسل پرندگان مهاجر فریدونکنار پاسخگو نخواهد بود.
کد خبر: ۱۳۶۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۰ 28 November 2015
به گزارش تابناک مازندران، با نگاهی به وضعیت اقتصادی شهرستان فریدونکنار می توان به این نکته اساسی پی برد که عدم وجود صنایع بزرگ و یا‌حداقل متوسط مانند عدم سرمایه گذاری صحیح در صنعت گردشگری شهرستان، استفاده ناقص از بندر در جهت توسعه صادرات و واردات سبب شده تا میزان بیکاری در سطح شهرستان در جایگاه بالایی قرار داشته باشد و این امر باعث شده تا مردم این شهرستان از راه‌های دیگری به فکر تامین معاش و برنامه ریزی شخصی برای خود شوند.
تاریخچه شهرستان فریدونکنار نشان می دهد که مردم این منطقه برای امرار معاش خود به شدت به طبیعت مادری خود وابسته هستند و طبیعت منطقه نقش بسیار مهمی در اقتصاد بومی و محلی این شهرستان بازی می کند.
وجود زمین های کشاورزی حاصلخیز که باعث تولید برنج بسیار مرغوبی شده در کنار صید ماهیان از دریای خزر که آن هم وابسته به طبیعت این شهرستان است از مهمترین منابع درآمدی مردم این شهرستان است.
در سال‌های اخیر حضور گسترده پرندگان مهاجر از منطقه سیبری به این منطقه باعث ایجاد حساسیت هایی از سوی طرفداران محیط زیست جهت حفظ این گونه از پرندگان شده است.
نکته ای که باید به این طرفداران و رسانه های حامی آنها یاد‌آور شد این است که این کوچ زمستانه چندین قرن است که در منطقه فریدونکنار سابقه داشته و مردمان بومی این منطقه از آنجایی که منبع اصلی درآمد و ارتزاق آنها طبیعت مادری و بومی منطقه بوده اقدام به شکار محدود این پرندگان توسط روش‌های بسیار سنتی می‌کنند که این امر باعث ایجاد اشتغال در شش ماهه دوم سال و منبع درآمدی برای مردم منطقه است.
نکته جالب توجه در این بین اشتغال کمتر از یک درصد از مردم شهرستان به این نوع صید است که متاسفانه حساسیت‌هایی را هم برانگیخته است و باعث تخریب وجه شهرستان فریدونکنار در سطح کشور شده است.
متاسفانه ایجاد بازار پرندگان شهرستان فریدونکنار فرصتی را برای سودجویان مهیا کرده تا  به مانند بازارهای برنج و ماهی که مورد هجوم انواع و اقسام برنج‌ها و ماهی هایی شده است که در غیر از این منطقه کشت و صید می شود از نام فریدونکنار به عنوان برندی برای اعتبار خود استفاده کرده و در حالی است که  اکثر این پرندگان از سوی شهرستان‌های همجوار شکار می شوند و در این بازار به فروش می رسند.
اما برای حل این مشکل چه باید کرد تا هم این وابستگی مردم به زادگاه و شغل آبا و اجدادی آنها حفظ و هم بتوان از این گونه پرندگان محافظت کرده و جلوی سوء استفاده کنندگان از این رویه را گرفت؟
برای حل این مشکل می توان از دو روش کوتاه مدت و بلند مدت استفاده کرد؛ در کوتاه مدت به نظر می رسد از روش‌های صیدی که بسیار وسیع بوده و حجم عظیمی از این پرندگان را شامل می شود را جلوگیری کرد؛ مثل روش‌های صید کرس و دوما که از پرندگانی محلی که شبیه به این پرندگان هوایی است و این پرندگان هوایی را فریب داده و آنها را به دام‌هایی به نام کرس می کشانند که در اصطلاح به این پرندگان، پرندگان خائن هم لقب می دهند و همچنین باید روش‌های سنتی همچون دام‌های هوایی که باعث صید کمتراین پرندگان شده حمایت کرد تا در کوتاه مدت نسل این پرندگان احیا شود.
در طرح‌های بلندمدت همچنین دولت می تواند برای حفظ این پرندگان طرح‌هایی به مانند طرح احیای دریاچه ارومیه اجرا کند؛ مثلا برای عدم صید مبالغی به این کشاورزان داده شود تا از صید این پرندگان منصرف شوند و درآمدی از این راه کسب کرده تا بتوانند امورات روزانه خود را که به صید این پرندگان مربوط می شده بگذرانند.
همچنین می توان از طرح‌هایی برای تکثیر و گسترش زاد و ولد در بین این پرندگان استفاده کرد، اتفاقی که برای ماهیان خاویاری در دریای مازندران که در حال انقراض بوده رخ داده است که خوشبختانه توانسته است نتایجی خوبی برای احیا این گونه از ماهیان نادر به وجود آورد.

خبرگزاری ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار