به گزارش تابناک
یزد،حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان در نشست شورای آموزش و
پرورش استان یزد گفت:هم اکنون 50 هزار مدرسه در کشور به این شبکه متصل اما
70 هزار مدارس هنوز از این شبکه بی بهره هستند.
رئیس سازمان پژوهش و
برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: اگر به دنبال عدالت
آموزشی هستیم دسترسی به اینترنت و فضای مجازی همه مدارس به این شبکه باید
فراهم شود.
محمدیان یکی از نیازهای آینده کشور را بازی های رایانه ای و
الکترونیکی ذکر کرد و گفت: در این زمینه حتی نتوانسته ایم پنج درصد تولیدات
را به خود اختصاص دهیم که امیدواریم با سرمایه گذاری در شبکه رشد، این
امکانات فراهم کنیم.
وی افزود: بنیاد رشد یک شبکه آموزشی ، اجتماعی و بازی های رایانه ای در آینده خواهد بود.
معاون
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ایجاد پورتال و سایت امروز معنا ندارد و
قابل رقابت نیست افزود: اگر می خواهیم با دنیا رقابت کنیم باید حداقل نصف
گوگل سرمایه گذاری کنیم.
محمدیان با بیان اینکه امروز توسعه مشارکتی نه
از باب اقتصادی بلکه از جنبه فرهنگی و اجتماعی یک ضرورت است گفت: معتقدم
نگاه کردن به توسعه با نگاه اقتصادی از ارزش آن موضوع کم می کند.
وی
خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش در امر توسعه مشارکتموفق نبوده و دلیل آن این
است که درخواستهای مشارکت آن موقع در زمان های بحران مدار و اقتصاد مدار
بوده است.
محمدیان با بیان اینکه توسعه مشارکت در آموزش و پرورش باید بر
مبنای فرهنگ مداری و تربیت مداری باشد اظهار کرد: در سایر فعالیتهای این
نهاد باید این امر بر نگاه اقتصادی اولویت داشته باشد.
رئیس سازمان
پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش افزود: شاید کسانی در
آموزش پرورش باشند که یک ایده خوب ارائه دهند و اگر آن را به ریال تبدیل
کنیم از ارزش میلیاردی یک کمک مادی بالاتر باشد زیرا می تواند یک تغییر و
جهش ایجاد کند بنابر این باید این نوع کارها را توسعه دهیم.
معاون وزیر
آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به هوشمندسازی مدارس گفت: در هنگام ورود
تکنولوژی به کشور ، سریع و بدون حساب و کتاب شیفته آن می شویم و بعدا به
آسیبها و مضرات آن فکر می کنیم .
وی افزود: وقتی آسیب می بینیم تازه
درصدد رفع آن چاره جویی هستیم زیرا در همان اول به فرهنگ استفاده از آن
توجه نکرده در نتیجه مشکلات و آسیب ها گربیانگیر ما می شود.
محمدیان
اضافه کرد: بنابراین باید در هوشمندسازی مدارس از مشارکت اولیای دانش
آموزان بهره گرفت زیرا تکنولوژی در جامعه و مدارس ما وارد شده اما هنوز
فرهنگ و محتوای درستی در این زمینه وجود ندارد.
وی نبود فرهنگ سازی
مناسب در فضای فناوری، نبود آموزش منابع انسانی ، نداشتن پژوهش های آینده
نگر و تضمین نبودن حقوق مالکیت فکری چهار ضعف اساسی در حوزه تکنولوژی بیان
کرد و گفت: این نقاط ضعف هم در بدنه جامعه و هم در آموزش و پرورش مشکلاتی
را ایجاد کرده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین با اشاره به اینکه
تبلت دانش آموزی نیز به عنوان یک ابزار موثر در حوزه فناوری محسوب می شود
افزود: تاریخ مصرف این ابزار نیز گذشته و ما اکنون به جای تبلت دانش آموزی
به دنبال رمزینه نگاری و پیاده سازی سیستم کدینگ هستیم.
وی با اشاره به
لزوم افزایش مهارت دانش آموزان در حوزه فناوری گفت: تا پیش تر درس مبانی
رایانه در سال سوم دبیرستان ارائه می شد اما تصمیم بر این شد که امسال این
درس در سال ششم و سال آینده در سال پنجم یا چهارم دبستان ارائه شود زیرا
فرهنگ پذیری و ضریب هوشی دانش آموزان باعث شده یادگیری رایانه نیز در این
سن به سهولت انجام شود.
** خروجی مدارس هوشمند بر مبنای تولید دانش باشد
مشاور
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش هم در این نشست با اشاره به اینکه نگاه
این وزارتخانه در تحولات پیش رو، نگاهی آینده نگر است افزود: تربیت
فناورانه ، مرجع نگاه در حوزه فناوری است.
محسن بائو افزود: آموزش و تولید محتوای آموزشی نقش مهمی در راستای اجرای قوی طرح هوشمندسازی سیستم آموزشی مدارس، ایفا می کند.
وی
سهم محتوا در طرح هوشمندسازی سیستم آموزشی را 70 درصد و سهم زیرساخت را 30
درصد عنوان کرد و گفت: خروجی مدارس هوشمند باید بر مبنای تولید دانش باشد.
در نشست شورای دانش آموزی استان یزد در زمینه طرح تبلت دانش اموزی نیز بحث و بررسی شد.